אצל אחד מכל חמישה ילדים, חלו שינויים באישיות. ההורים תיארו זאת: “קיבלתי ילד אחר מזה שהיה לי לפני הפציעה בראש”.
כאשר מישהו מקבל חבטה בראשו אנו פולטים בהתלוצצות: “הוא קיבל מכה בראש” תרתי משמע; עיין ערך: “התחרפן”, עכשיו, מתברר, כי פגיעות ראש, אפילו קלות, בקרב ילדים, עלולות לחולל שינויים באישיות, בהתנהגות, בהבעת רגשות ובלמידה. כך קובע מחקר חדש שפורסם בכתב העת המדעי-רפואי “ג’ ורנל אוף נוירולוג’ י”.
Bandage in Head_100k-n_01.jpg
המחקר בוצע בידי צוות פסיכיאטרים ונוירולוגים מאוניברסיטת וורוויק הבריטית ובראשו עמד ד”ר קארול האוולי. הם תחקרו הורים ל-500 ילדים בני 15-5 שספגו פגיעות ופציעות ראש, גם קלות לכאורה, בשש השנים האחרונות.
החוקרים, מצאו, כי לאחר הטיפול שניתן לנפגעי הראש בבית-החולים לא נעשה מעקב אחריהם, בעיקר בהיבטים פסיכולוגיים.
אצל אחד מכל חמישה ילדים, ציין המחקר על בסיס תשובות ההורים, חלו שינויים באישיות. ההורים תיארו זאת: “קיבלתי ילד אחר מזה שהיה לי לפני הפציעה בראש”.
אצל 43 אחוזים, מהילדים הופיעו בעיות התנהגותיות ולימודיות ובמקרים רבים מאלו המורים הגדירו אותם כ”בעלי חוסר-יכולת בדרגה מתונה”. בקרב ילדים שסבלו מפציעות יותר חמורות בראש, 66 אחוז הפגינו לאחר האשפוז ירידה מתונה ביכולות הלמידה, וכ-50 אחוז הוגדרו כמי שעברו שינויים באישיות.
הורים רבים התלוננו, כי רק מעט רופאים טרחו לאחר תום האשפוז לעקוב לאורך זמן רב אחר ההשפעות ארוכות הטווח שחלו בילדים פגועי הראש.
רק כ-40 אחוז מהמורים היו מודעים לאפשרות שיהיו שינויים בהתנהגות וביכולת הלמידה אצל תלמידים שעברו פגיעת ראש כלשהי.
החוקרים, הביעו חשש, כי חוסר מודעות בנושא זה עלול להביא לכך שמורים ידרשו, בטעות, להעביר תלמיד שנפגע בראש לכיתה מיועדת לטעוני-טיפוח – והמעבר הזה יפגע בו עוד יותר.
מובא מתוך אתר הידען שבעריכת העיתונאי אבי בליזובסקי.
Add Comment