“הדובדבן השנה יותר איכותי, יותר נגיש, באריזות יפות ועונתו ארוכה יותר”
“כ-1,200 טון יבול דובדבן צפוי בארץ בקטיף 2004” כך מוסר יוסי נקש, מנכ”ל בית האריזה “פירות גולן”. עוד אומר נקש, כי השנה ישנה ירידה ביבול כתוצאה מאביב קר מהרגיל אבל מסיבה זו איכות הדובדבן תהייה גבוה יותר.
Cherry_t180k-n_01.jpg
בנוסף, הודות לאמצעי קירור, אריזה ושיטות גידול פרי מתקדמים ב”פירות גולן” התארכה עונת הדובדבן באופן משמעותי והקטיף מתחיל בחודש מאי ומסתיים באוגוסט. אריזות “החלום” של הדובדבן השנה, מוסר נקש, ישודרגו, רמת האסטטיקה והעיצוב יעלו והקרטון יחליף את הפלסטיק”.
כ-75% מיבול הדובדבנים בארץ גדל בגולן.השאר בהרי ירושלים, גליל עליון וגליל מערבי. היקף ענף הדובדבן בשוק במחיר לצרכן הסופי הוא בין 25 ל-35 מיליון ₪.
הדובדבן, הוא פרי אדום ולכן בעל ערכים תזונתיים רבים וחיוניים כמו: טוב לראייה, לכולסטרול ובעל ערך קלורי נמוך.
תנאי הגידול של הדובדבן: מנות קור תכופות ולכן החורף האחרון התאים במיוחד-קר וארוך.
המדינות המובילות בגידול דובדבן הן איטליה, צרפת ואזור אורגון בארה”ב. בישראל היבולים גבוהים יותר מאירופה כמעט בטון בשל המיקרו אקלים המתאים באזור קונטרה ברמת הגולן.
פילוח השוק בזנים:
בורלא – 23%,
צ’ינוק – 5%,
רנייר – 25%,
בינג – 21%,
ואן-1%,
סטלה – 4%,
הידל פינדל – 7%,
סאם – 1%,
אחרים – 5%.
הענף מתאפיין במגוון זנים רחב מאד ובכ-40 יישובים בארץ. גודל המשבצת למשק גודגדן גדול היא 80-100 דונם ולמשק בינוני 30-70 דונם.
ענף הדובדבן נדד צפונה. בשנת 1948, עם קום המדינה, ועד לתחילת שנות ה-70, התרכז הענף באיזור ירושלים וכיום הוא מתרכז בגליל ובגולן.
נתונים ארציים לענף:
הענף מרוכז ב-3 אזורים עיקריים: מגזר דרוזי ברמת הגולן-כ-1500 דונם, מגזר יהודי ברמת הגולן-כ-700 דונם, הרי ירושלים, כ-400 דונם, גליל עליון וגליל מערבי, כ-300 דונם.
התפוקות הן: מגזר דרוזי, 300-400 טונות, גליל-200 טונות, הרי ירושלים, 400 טונות, רמת הגולן-700 טונות.
משנת 1995, נוטעים בכל שנה כ-100 דונם נוספים.
יוסי נקש, מנכ”ל “פירות גולן” מונה את היעדים לענף הדובדבן לשנים הבאות:
Nakash_yossi_180k-n_01.jpg
1. הקטנת עלות הקטיף והטיפול בפרי ל-5 ₪ מ-8 ₪.
2. הכפלת קצב הקטיף לקוטף.
3. כניסה של טכנולוגיה חדשה לנושא הקטיף.
4. פריסת עונה ארוכה יותר, במציאת זנים לשיווק בחודש אוגוסט.
5. החדרת הזן הלבן-רנייר, כזן איכותי בטעם.
6. התמקדות בזנים הטובים ועקירת הזנים הבלתי איכותיים הפוגעים בענף כלכלית.
7. יצירת מותג ישראלי לפרי, הגנה מפני יבוא ולצורך בידול הפרי הישראלי.
8. יצירת חסם כניסה גבוה למתחרים מחו”ל, ע”י שמירת מחיר סביר לק”ג ושיווק דובדבן איכותי.
9. יצירת נאמנות בקרב הצרכנים לפרי הישראלי.
10. קביעת סטנדרט לשיווק הפרי בשוק.
“פירות הגולן” משווק העונה את פרי הדובדבן באריזות מעוצבות תחת המותג “חלום” בניסיון למתג את הדובדבן האיכותי הגדל בצפון רמת הגולן. ה”חלום” הינו הדובדבן היחידי המגיע באריזה נוחה ומשודרגת.
Add Comment