אין המועצה רשאית לבטל שתי ישיבות המתוכננות לחודשיי הקיץ אלא רק ישיבה אחת. כלומר מועצת עיריית נתניה חרגה מסמכותה בהחלטה זו ואין לה תוקף חוקי!
יו”ר סיעת שינוי במועצת העיר, אדיר בנימיני, פנה בדחיפות ליועמ”ש משרד הפנים, עו”ד שרית דנה, במטרה שתורה למנכ”ל עיריית נתניה, לכנס את מועצת העיר, בחודש יולי או אוגוסט, למרות שהמועצה קיבלה החלטה לצאת לפגרה בחודשים אלה.
adir_binyamini_180k-n_01.jpg
(הנימוקים מצויים באיגרת מיוחדת ששיגר והיא מופיעה כלשונה כאן למטה).
אדיר בנימיני, הסביר, כי: “החוק במקרה הזה, הוא חד משמעי וברור ואין לי ספק שאם אאלץ לפנות לבית המשפט, אקבל את הסעד המבוקש והוא יורה על קיום ישיבת המועצה.
“לחברי הקואליציה, כנראה, נוח לסגור את “התיאטרון העירוני” לשלושה חודשים, מבחינתם זה פחות כאב ראש, ותימנע מהאופוזיציה אפשרות להעלות לסדר היום הציבורי עניינים חשובים.
בנימיני, בלשונו המיוחדת המשיך: “אדווארד השמיני המלך, שהביא עלינו בשנת 1937 את פקודת העיריות, יישם למעשה את עיקרי השלטון המקומי הבריטי, שיש בו הגיון מסוים. שמתי לעצמי כמטרה להתייחס לסעיפי החוק קטנים כגדולים בצורה שווה, ולדאוג ליישומם גם עם הדבר יבוא על חשבון חופשת הקיץ המדושנת של חלק מחברי המועצה.
“אני דוגל בתפיסה, כי אם לא מקפידים על הסעיפים הקטנים ו”הלא חשובים”, הדבר יכול להעיד לפעמים גם היחס לדברים היותר משמעותיים, ולכן אעמוד על כך, שישיבת המועצה הנוספת אכן תתקיים, גם אם הדבר ידרוש ביקור לבית המשפט”.
להלן מכתבו של יו”ר סיעת שינוי במועצת העיר, אדיר בנימיני;
לכבוד:
עו”ד שרית דנה
יועמ”ש משרד הפנים
משרד הפנים,
ירושלים
ג.נ,
הנדון: ההחלטה על יציאה ל”פגרת קיץ” של מועצת עיריית נתניה
1. בישיבת מועצת העיר נתניה (מן המניין) מתאריך ה-02/05/04, התקבלה החלטה לצאת “לפגרת קיץ” בת חודשיים לחודשים יולי-אוגוסט, וזאת בהסתמך על הכתוב בסעיף 3 לפקודת העיריות (להלן: הפקודה).
2. למועצת רשות מקומית אכן יש סמכות לצאת ל”חופשה מרוכזת” בת חודשיים בשנה, אך מכיוון שחודש אחד בשנה כבר “נוצל” לצורך כך, על ידי המועצה בחודש אפריל השנה, אין המועצה רשאית לבטל שתי ישיבות המתוכננות לחודשיי הקיץ אלא רק ישיבה אחת. כלומר, מועצת עיריית נתניה חרגה מסמכותה בהחלטה זו ואין לה תוקף חוקי!
3. סעיפים 3 עד 6 לפקודת העיריות (נוסח חדש) (תוספת שניה) מסדירים פרוצדורלית את אופן ותדירות התנהלותם של ישיבות מועצת הרשות המקומית.
בסעיף 4 (א’) נקבע במפורש כי מועד ישיבות המועצה “יהיה תוך חמישה עשר הימים הראשונים לכל חודש קלנדרי…”. עוד מצוין בסעיף 5 (ב’) הדן באפשרות לדחות ישיבות מן המניין, כי “הוראות סעיף 4 (א’) ו-(ג’) לעניין ימי השבוע ושעות הישיבה יחולו גם על המועד הנדחה”.
4. על פי הנחיות המוזכרות לעיל, הייתה אמורה ישיבת מועצת עיריית נתניה (מן המניין) של חודש אפריל להתקיים ב-4 בחודש זה.
מסיבות שאינן מובנות, הוחלט לדחות ישיבה זו בשל היותו סמוך לחג הפסח שחל יומיים לאחר מכן!!! מכיוון שלא נקבע מועד חדש במסגרת 15 הימים הראשונים של חודש אפריל בהתאם להנחיות המפורשות בסעיף 4 (א’), יש לראות בכך שלמעשה המועצה החליטה לקיים פגרה בחודש אפריל ולא לקיים ישיבת מועצה בחודש זה.
5. ישיבת המועצה שהתקיימה לבסוף ב-22 לאפריל 2004 אינה יכולה להיחשב כישיבה חוקית מן המניין, מפני שהנוהלים המפורטים בפקודת העיריות אינם מאפשרים קיום ישיבה מן המניין, הן מבחינת היום בשבוע (חמישי) כאשר המועצה החליטה על קיום הישיבות בימי א’ בשבוע הראשון של כל חודש והן מבחינת ההוראה המפורשת לקיים את ישיבות המועצה אך ורק ב-15 הימים הראשונים של כל חודש.
על כן, יש לראות בכך כאילו שלא התקיימה למעשה ישיבת מועצת עירייה מן המניין בחודש אפריל.
6. כשהעליתי נושא זה בישיבת המועצה טענה יועמ”ש עיריית נתניה, עו”ד נילי ארז, כי הדבר נעשה בהסכמת כלל חברי המועצה. ברם טיעון זה אינו רלוונטי מכיוון שעל פי הוראות החוק אין לחברי המועצה סמכות לדחות ישיבה אלא בהתאם להנחיות הכתובות בפקודה.
גם הסכמה של כל חברי הבית, בלי יוצא מן הכלל, אינה מתעלה מעל החוק! כלומר הייתה כאן חריגה מסמכות של חברי מועצת העיר ולכן דחיית מועד הישבה ל-22 באפריל, הייתה בלתי חוקית, ואין למנות את ישיבה זו במסגרת עשרת הישיבות מן המניין אותן מחויבת הרשות המקומית לקיים במשך שנה קלנדרית אחת. כלומר, כפי שציינתי לעיל יש לראות בחודש אפריל כחודש בו לא התקיימה ישיבת מועצת עיר, שכן לא התקיימה באותו חודש ישיבה מן המניין, כמפורט בתוספת השנייה לפקודת העיריות!
7. דברים ברוח זו, אמרתי לפרוטוקול בתחילת ישיבת מועצת העיר מה-22 באפריל 2004. כמו כן, הדגשתי בפני חברי המועצה בישיבה מה-2 למאי, בטרם התקיימה הצבעה על ההצעה לצאת לפגרה לחודשים יולי ואוגוסט, כי המועצה כבר מימשה את זכותה לפגרה חודשית אחת בחודש אפריל ולכן אין אפשרות לצאת לפגרה כל כך ארוכה.
8. אין בלבי ספק, שיהיו כמובן גם כאלה שיטענו, כי לא מדובר בעבירות חמורות של מועצת העירייה. בסך הכל עניין פרוצדוראלי קטן ולא מהותי.
אולם ידוע במחוזותינו כי אם לא מקפידים על הסעיפים הקטנים ו”הלא חשובים”, הדבר יכול להעיד לפעמים גם היחס לדברים היותר גדולים והמשמעותיים יותר.
9. אי לכך ובהתאם לזאת, לאור הדברים האמורים לעיל אבקש להורות למנכ”ל עיריית נתניה, המחזיק בסמכויותיו של מזכיר העיר, לכנס את ישיבת מועצת העיר בחודש יולי או בחודש אוגוסט, זאת למרות החלטת מועצת העירייה מאתמול בערב שלא לקיים ישיבות בחודשים יולי ואוגוסט.
10. בתודה מראש!
בכבוד רב,
אדיר בנימיני
חבר מועצת עיריית נתניה
העתקים:
עו”ד יבין רוכלי – יועץ שר הפנים לעניינים משפטיים.
מר נאור שומראי – יועץ שר הפנים לענייני הרשויות המקומיות.
מר שוקי אמרני – הממונה על מחוז המרכז-משרד הפנים.
עו”ד נילי ארז – יועמ”ש עיריית נתניה.
כרטיס ביקור:
אדיר בנימיני, משמש כיו”ר סיעת שינוי במועצת העיר נתניה, והיה מועמד מס’ 18 ברשימת שינוי לכנסת.
בנימיני, בן 30, יליד נתניה, תואר שני (MA) במדעי המדינה. תואר ראשון (BA) במדעי המדינה והיסטוריה, שניהם מהאוניברסיטה העברית בירושלים.
Add Comment