Site icon כאן ישראל | kanisrael | כאן נעים | kan-naim

איסור מכירת סיגריות לקטינים יקטין את התמקדות חברות הטבק בקהל

0
0

תגובת האגודה למלחמה בסרטן להחלטת ועדת הכלכלה לגבי איסור מכירת סיגריות לקטינים
רקע והסבר

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה בקריאת ראשונה תיקון לחוק “הגבלת הפרסומת למוצרי טבק לעישון” לפיו יקרא החוק, “הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק” וכן לפיו תיאסר מכירת סיגריות לקטינים מתחת לגיל 18 וכן מכירת טבק ללעיסה וטבק לנרגילה.

Smoking_sigatert_t180_2004_01.jpg

העובר על החוק (בעל עסק), דינו קנס על פי חוק העונשין, התשל”ז – 1977( 12,900 ש”ח). יצוין, כי התיקון בחוק נעשה על פי הצעת חוק פרטית שהגיש ח”כ איוב קרא וכן הצעה דומה התקבלה בישיבת הממשלה בעקבות העלתה על ידי שר הבריאות דני נוה ב-15.2.2004.

נאוה עינבר, דוברת ומנהלת מחלקת הסברה באגודה למלחמה בסרטן: “גיל ההתנסות הראשונה בעישון סיגריות בקרב בני נוער וילדים יורד עם השנים ועומד כיום על 13.3 (דו”ח שר הבריאות 2003). ממחקרים רבים, שנערכו בארץ ובעולם עולה כי 90% מכלל המעשנים החלו לעשן לפני גיל 18.

בני נוער וצעירים לפני גיל 18 מהווים כבר שנים רבות קהל יעד מרכזי לחברות הטבק אליו הם פונות במסעות פרסום שהן עורכות.

ידוע בעולם, כי הפרסומות הן הסיבה השכיחה ביותר להתחלת העישון בקרב המעשנים אלו. הפרסומות לסיגריות מעבירות מסר גלוי וסמוי לגבי המעמד החברתי המועדף כביכול של המעשן. הפרסומות יוצרות אשליה שלעשן זה להיות מקובל בחברה, להצליח עם בני המין השני וכדומה. בני נוער וצעירים נמצאים בתחילת דרכם כקהל צרכנים. פיתוח נאמנות למוצר מסוים בשלב הזה עשויה להשפיע על העדפתו לכל מהלך חייהם.

איסור מכירת סיגריות לקטינים יקטין את התמקדות חברות הטבק בקהל יעד זה ויפחית את השיווק האינטנסיבי המופנה אליהם כיום.

כמו כן, איסור מכירת סיגריות לקטינים יפחית את נגישותם של בני הנוער לקניית סיגריות ומוצרי טבק ובכך ישפיע על שיעור העישון בקרבם.

במספר מדינות ברחבי אירופה וארצות הברית כבר נחקק החוק האוסר על מכירת סיגריות לקטינים. למשל בפינלנד, הונגריה, איטליה, רומניה וכן ניו יורק, פלורידה, קליפורניה ועוד. במדינות אלו מדובר בחוק חדש יחסית אשר לווה בצעדים נוספים כגון, הסברה ואכיפה והוא מהווה חלק בלתי נפרד מרפורמה כוללת שמטרתה הורדת שיעור המעשנים בקרב בני נוער.

האגודה למלחמה בסרטן, מדגישה, כי החוק לאיסור מכירת סיגריות לקטינים צריך להיות שלב ראשון בתכנית לאומית הכוללת ארבעה תחומים: חקיקה, אכיפה, הסברה וגמילה וכי התנאי להצלחה בהפחתת שיעור המעשנים בקרב בני נוער הנו פעולה הכוללת שילוב של תחומים אלו. יש לשקול לשלב בתכנית לאומית שכזו את משרד החינוך במטרה להטמיע מסרי הסברה במסגרת שעות הלימודים בבתי הספר.

אישור חוק איסור מכירת סיגריות לקטינים, מהווה חוק זה נדבך נוסף ביישום סעיף 16 באמנת ארגון הבריאות העולמי לפיקוח על הטבק, עליה חתם שר הבריאות ביחד עם 192 מדינות נאורות ברחבי העולם. מדינות אלו פועלות מתוך דאגה עמוקה מהעלייה בהיקף עישון סיגריות וצורות נוספות של טבק בקרב ילדים ומתבגרים בכל רחבי העולם, ובמיוחד מהירידה בגיל המעשנים”.

רקע נוסף

שיטות הפרסום ובני נוער

על פי מחקרים רבים שנערכו בארץ ובעולם גיל התחלת העישון יורד עם השנים. כ-90% מהמעשנים מתחילים לעשן כבני נוער, מתמכרים לניקוטין והופכים למעשנים כאנשים בוגרים. הפרסומת ושיטות השיווק המתוחכמות הם הגורם המשמעותי ביותר להתחלת העישון בקרב בני נוער. פרסום ושווק תפקיד מכריע בהעלאת אחוז המעשנים בקרב בני נוער ונקודת המכירה היא חלק ממערך השיווק והפרסום.

נתונים מתוך דוח שר הבריאות על מצב העישון בישראל 2003:

• גיל התחלת העישון הממוצע הוא 13.3 שנים (התנסות בסיגריה ראשונה שלמה, אי פעם).

• גיל התחלת העישון הוא מדד עיקרי לסיכון לחלות במחלות הקשורות בטבק המתבטאות בטווח הארוך.

• 4.7% מהתלמידים בכיתות ו’, ח’ ו-י’ מעשנים סיגריות או מוצרי טבק אחרים לפחות פעם ביום.

• 80% מבני הנוער סבורים, כי יש לאסור לחלוטין את העישון בקרב תלמידים בתחומי בית הספר.

• כ-28% מבני הנוער המעשנים כל יום צורכים 15-20 סיגריות.

• 20% מהבנים ו-9% מהבנות בכיתות י’, מעשנים נרגילות לפחות פעם בשבוע. הציבור עדיין אינו מודע לכך שעישון נרגילה עלול להזיק לבריאות.

• עישון נרגילה הינה תופעה הולכת וגוברת וכיום אחוז מעשני הנרגילה בישראל בקרב בני נוער גבוה יותר ביהודים מאשר בערבים.

• 47% מבני הנוער סבורים שעישון נרגילה אינו מזיק כמו עישון סיגריות.

kool_sigatert_180_01.jpg

• עמדות הורים לגבי עישון נרגילה: בקרב ילדי כיתות ח’ שדיווחו, כי הם מעשנים נרגילה – רק כ-35% מהוריהם אינם מסכימים לכך ובקרב תלמידי כיתות ו’ רק כ-40% מההורים מביעים התנגדות. לעמדת ההורים משקל נכבד.

• אחוז המעשנים בצה”ל: לפי נתוני 2002, 32.2% מהגברים ו-29.8% מהנשים המתגייסים לצה”ל מעשנים.

• מקרב משתחררי אותה שנה עישנו 43.7% מהגברים ו- 38% מהנשים.

• בד בבד עם העליה באחוז המעשנים מקרב הגברים המשתחררים ניכרת עלייה גם בצריכת הסיגריות היומית שלהם.

• מנתוני המעקב השנתי של צה”ל עולה כי אחוז המעשנים בקרב החיילים גבוה מאשר בכלל האוכלוסיה – בגברים 43.7% לעומת 34.9%, ובנשים 38% לעומת 20%.

נתונים על עישון ובני נוער בארצות הברית ובעולם

• בארה”ב 3,000 ילדים מתחילים לעשן מדי יום, יותר ממיליון בשנה.

• 3/4 מהמעשנים הקטינים הודו שהם מכורים לטבק.

• כ-2/3 מהמעשנים בגיל ההתבגרות אמרו שהיו רוצים להפסיק לעשן, ו-70% אמרו שלא היו מתחילים לעשן כלל, לו יכלו לבחור מחדש.

• מספר הנערות המעשנות בארה”ב הוכפל במהלך 6 השנים האחרונות.

• תחזיות צופות כי מגפת עישון הטבק העולמית תגרום למותם של 25 מיליון ילדים ובני נוער. שליש מהם בארצות מתפתחות.

סעיף 16 באמנת ארגון הבריאות העולמי לפיקוח על הטבק

כל צד יקבל ויישם אמצעים משפטיים, מנהליים, אדמיניסטרטיביים או אמצעים יעילים אחרים ברמת הממשל המתאימה בכדי למנוע מכירת מוצרי טבק לאנשים מתחת לגיל שנקבע בחוק המקומי, בחוק הלאומי, או לאנשים מתחת לגיל 18, לרבות:

(א) לדרוש מכל מוכר של מוצרי טבק לתלות הודעה ברורה במקום בולט בנקודת המכירה שעניינה איסור מכירת טבק לקטינים, ובמקרה של ספק – לדרוש מכל קונה לספק עדות מתאימה לגילו, על מנת לוודא שהוא בגיל החוקי לקניית טבק.
(ב) לאסור מכירת מוצרי טבק בצורה ישירה כגון על גבי מדפים בחנויות.
(ג) לאסור ייצור ומכירה של ממתקים, חטיפים, צעצועים או כל אובייקט אחר הקוסם לקטינים שצורתו כשל מוצר טבק.
(ד) להבטיח כי מכונות המכירה של מוצרי טבק הממוקמות בתחום סמכותו המשפטית לא יהיו נגישות לקטינים ולא יקדמו מכירה של מוצרי טבק לקטינים.

sigatert_t_180_id=3861_01.jpg

2. כל צד יאסור או יפעל לקדם איסור של הפצה ללא תשלום של מוצרי טבק בקרב הציבור הרחב, ובמיוחד לקטינים.

3. כל צד ישאף לאסור מכירת סיגריות בודדות או באריזות קטנות, המגדילות את נגישותם של מוצרים אלה לקטינים.

4. הצדדים מבינים כי על מנת להגדיל את היעילות יש ליישם על פי הצורך ובמקביל לתנאים האחרים המופיעים באמנה זו אמצעים אחרים למניעת מכירה של מוצרי טבק לקטינים.

5. בעת החתימה, אשרור, קבלה, אישור או הצטרפות לאמנה ובכל עת לאחר מכן, באמצעות הצהרה כתובה ומחייבת, הצדדים נדרשים להצהיר על מחויבותם למנוע הצבה של מכונות לממכר טבק בגבולות סמכותם המשפטית, או, להטיל בהתאם חרם גורף על הצבת מכונות לממכר טבק. הנאמן יפיץ את ההצהרה על פי סעיף זה לכל המדינות החברות באמנה.

6. כל צד יקבל ויישם אמצעים משפטיים, מנהליים, אדמיניסטרטיביים ואמצעים יעילים אחרים, לרבות הטלת קנסות על מוכרים ומפיצים, לשם אכיפה של החובות המפורטים בתת סעיפים 1-5 של סעיף זה.

7. כל צד, על פי הצורך, יקבל ויישם אמצעים משפטיים, מנהליים, אדמיניסטרטיביים ואמצעים יעילים אחרים בכדי למנוע מכירה של מוצרי טבק על ידי אנשים מתחת לגיל 18, או מתחת לגיל שנקבע בחוק המקומי או בחוק הלאומי (אם גבוה מ-18).

האגודה למלחמה בסרטן, מזמינה את הציבור לפנות לטלמידע, שירות המידע הטלפוני המאויש 24 שעות ביממה למענה על שאלות ולקבלת חומר הסברה ללא תשלום בנושא מחלות הסרטן, האבחון המוקדם ודרכי מניעתן 1800-599-995.

תגובות
0
0



Exit mobile version