רפואת ילדים

הלל יפה: פעוטה כבת שנה נעקצה על ידי עכביש האלמנה השחורה

הפעוטה בת 11 חודשים, תושבת קיסריה, הובהלה על ידי הוריה לחדר מיון ילדים של המרכז הרפואי הלל יפה בעיר חדרה, קיבלה טיפול מהיר וכעת מתאוששת ומצבה מוגדר טוב ◄ ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים: "נדיר למצוא עכביש כזה בארץ ובוודאי שבתוך הבית. הערנות של הורים והטיפול המהיר היו מאוד משמעותיים, כי העקיצה גורמת לפגיעה רב מערכתית שעלולה להסתיים ב-מוות".
0
0
דר' עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים של ’המרכז הרפואי הלל יפה’; "כנראה מדובר בעכביש מסוג אלמנה שחורה"
דר’ עדי קליין

פעוטה כבת 11 חודשים, מהישוב קיסריה שליד חדרה, שהוריה זיהו, כי נעקצה על ידי עכביש שחור, שלשום (שלישי, ט”ז תשרי ה’תשע”ז) הובהלה אל חדר מיון ילדים של ’המרכז הרפואי הלל יפה’ בעיר חדרה בחשד, כי מדובר ב-עכביש ממין ’אלמנה שחורה’ (שם מדעי: Latrodectus tredecimguttatus) והעובדה שהפעוטה החלה להתפתל מכאבים, היו תמרור אזהרה והוריה נסעו מיד לחדר מיון.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

מנהלת מחלקת הילדים של ’המרכז הרפואי הלל יפה’ ד”ר עדי קליין, סיפרה; “הם הגיעו לחדר המיון עם העכביש וטוב שכך משום שבמיון זיהינו שכנראה מדובר בעכביש מסוג “אלמנה שחורה” ומיד התחלנו במתן של ’טיפול תומך’ הכולל; מתן נוזלים לשמירה על לחץ דם תקין ומשככי כאבים.

“ניכר היה – ממשיכה ד”ר קליין; “שהפעוטה פיתחה תגובה קשה במהירות; נפיחות בכף היד, אי שקט ניכר, כאבים, רעד בכל הגוף מלווה בהזעה והתכווצויות שרירים. בהמשך, התפתחה פריחה עורית בגפיים וכאבים בלתי פוסקים הנובעים מכיווץ שרירים…”.

“הטיפול שניתן לפעוטה היה פינוי הרעלן באמצעות נוזלים, ומתן תרופות הרגעה המקלות על ההתכווצויות והכאב העז. ללא ספק, ההגעה המהירה למיון ב”הלל יפה” יחד עם העכביש/ה והטיפול המהיר היו חיוניים, משום מדובר בעכביש ארסי שעקיצתו עלולה לגרום ל-פגיעה רב מערכתית בגוף ואף למוות“.

עקיצת עכביש מסוג אלמנה שחורה, גורמת לפגיעה רב מערכתית שעלולה להסתיים במוות

ד”ר קליין, הוסיפה, כי “ההורים, סיפרו שמרגע העקיצה ועד ההחלטה לפנות אל המיון, עברו רק דקות מספר. הם גם סיפרו שהפעוטה ישבה בסלון ואכלה יחד עם כל המשפחה ארוחת ערב, כאשר הבחינה אמה שיש בידה “משהו שחור” אשר היא עומדת לתחוב לפיה.

אחיה הגדול של הפעוטה, עשה ניסה להוציא את “הדבר הזה” מידה, קפץ עכביש שחור; “בגודל של מטבע קטן“, מידה אל הרצפה. בה בעת החלה הפעוטה להתפתל מכאבים ונראתה בהלם. אביה, לכד את העכביש בקופסא, ובדק באינטרנט יחד עם שכן שהגיע אל מקום באיזה סוג עכביש מדובר.

כאשר הבינו ההורים שייתכן ומדובר בעכביש מסוג “אלמנה שחורה“, הם נכנסו מיד לרכב והגיעו לחדר מיון ילדים ב”מרכז רפואי הלל יפה“.

“כבר בחדר מיון, נראה, כי התפתחו אצל הפעוטה גם תופעות גופניות של אי שקט, רעד והזעות אשר תמכו באבחנה שלא מדובר בעכביש חסר משמעות”, מציינת ד”ר קליין.

הגם שקיים סרום לטיפול בעקיצה מסוג זה, העדיפו במרכז הרפואי “הלל יפה-חדרה“, תוך התייעצות עם ’המרכז הטוקסולוגי הארצי’ לתת טיפול תומך הכולל; נוזלים לפינוי הרעלן ושמירה על לחץ דם תקין, תרופות הרגעה ו-משככי כאבים, זאת משום שלסרום, עצמו, ישנן תופעות שעשויות לחולל תגובה אלרגית חריפה, עד סיכון לחיים. הטיפול היטיב את מצבה של הפעוטה, שמתאוששת כעת במחלקת הילדים של “הלל יפה” וככל הנראה, תשוחרר בימים הקרובים.

נוכחותו של עכביש אלמנה שחורה בישראל ובתוך בתים היא נדירה ביותר, ולא ברור כיצד הגיע העכביש דווקא לישוב קיסריה ולתוך הבית. עם זאת, קוראת ד”ר קליין אל ההורים לשים לב לכל חרק מוזר ובוודאי להתפתחות חריגה של עקיצה כזו או אחרת וכן לתופעות, כגון; שינוי במצב הכללי של הילד לאחר עקיצה, רעידות, התנפחות משמעותית של המקום שנעקץ וכו’.

“ללא ספק הערנות של ההורים, כמו גם העובדה שהגיעו עם העכביש והטיפול המהיר שניתן לפעוטה, הם אלה שהצילו את חייה”. סיכמה ד”ר קליין.

אלמנה שחורה (Latrodectus tredecimguttatus)

אלמנה שחורה (שם מדעי: Latrodectus tredecimguttatus) הוא מין של עכביש, הידוע בשל הרעל העצבי המסוכן שלו.

המין נפוץ באזור הים התיכון כולל ארץ ישראל, מ-ספרד במערב ועד מרכז אסיה במזרח. באנגלית הכינוי “black widow spider” מתייחס למספר מינים נוספים שתפוצתם שונה, דבר היוצר לעתים בלבול.

צבע הבטן שחור בוהק, גב הבטן בעל שלוש שורות של כתמים אדומים או ללא כתמים כלל (מכאן נובע השם הלטיני; tredecimguttatus, בעלת שלוש עשרה נקודות).

החלק הגחוני של הבטן בעל פס אדום רוחבי או ללא פס כלל. גודלן של הנקבות מגיע ל-4 ס”מ וגודלם של הזכרים כמחצית מגודל הנקבות, אך רגליהם ארוכות יותר ובטנם עדינה יותר.

נקבות האלמנה השחורה ידועות בכך שהן טורפות זכרים לאחר שהן מזדווגות עימם, דבר זה מתאפשר הודות לכך שהנקבות גדולות ביחס לזכרים.

הנקבות תופסות את הזכר לאחר ההזדווגות ומזריקות לגופו ארס. מכאן מקור שמה של האלמנה, אע”פ שטריפת הזכר לאחר ההזדווגות הוא מעשה שרב ה’עכבישות’ עושות ולא רק האלמנות. כידוע שמה של האלמנה השחורה משמש לעתים ככינוי לאישה שרצחה את בעליה.

עוד על עכביש אלמנה שחורהלחצו כאן.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! לחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן