לקראת קטיף הדובדבן בחודש יוני 2003:
שנת שיא ביבול הדובדבן בגולן- מעל שני טון
430_id=2126_01.jpg
שנת שיא ביבול הדובדבן השנה בגולן, מעל שני טון יבול לעומת שנה שעברה בו היה היבול קרוב לשני טון. קטיף הדובדבן ברמת הגולן, שיפתח גם לקטיף עצמי ב”בוסתן הגולן” שבקיבוץ עין זיוון – יחל בין סוף חודש מאי לתחילת חודש יוני וימשך כ-4-5 שבועות.
בעשור האחרון עבר ענף הדובדבן מהפך – מענף קטן ולא משמעותי בשוק הפירות הישראלי, לענף איכותי עם זנים איכותיים וכושר איסום פרי.
כ-50% מיבול הדובדבן (והגודגדן) בארץ, גדלים ברמת הגולן ונארזים בבית האריזה “פירות גולן”. ברמת הגולן נטועים סה”כ כ-1500 דונם מטעי דובדבן (לבן ואדום) מתוכם כ-130 דונם בקיבוץ עין זיוון.
מטעי הדובדבן דורשים: גובה רב – 800 – 1000 מ’ מעל פני הים, מיקרו אקלים מתאים-צינון במשך שעות ארוכות, יובש ביום ולחות בלילה, ידע מקצועי-גיזום נכון והפרייה מתאימה.
המדינות המובילות בגידול דובדבן הן איטליה, צרפת ואזור אורגון בארה”ב. בישראל, היבולים גבוהים יותר מאירופה כמעט בטון בשל המיקרו אקלים המתאים באזור קונטרה ברמת הגולן.
פילוח השוק בזנים: בורלא – 23%, צ’ינוק – 5%, רנייר – 25%, בינג – 21%, ואן – 1%, סטלה – 4%, הידל פינדל – 7%, סאם-1%, אחרים – 5%. הענף מתאפיין במגוון זנים רחב מאד ובכ-40 יישובים בארץ. גודל המשבצת למשק גודגדן גדול היא 80-100 דונם ולמשק בינוני-30-70 דונם.
ענף הדובדבן נדד צפונה. מ-1948, עם קום המדינה, ועד לתחילת שנות ה-70, התרכז הענף באיזור ירושלים וכיום הוא מתרכז בגליל ובגולן. נתונים ארציים לענף:
הענף מרוכז ב-3 אזורים עיקריים:
מגזר דרוזי ברמת הגולן – כ-1500 דונם, מגזר יהודי ברמת הגולן-כ-700 דונם, הרי ירושלים – כ-400 דונם, גליל עליון וגליל מערבי – כ-300 דונם.
התפוקות הן: מגזר דרוזי – 300 – 400 טונות, גליל – 200 טונות, הרי ירושלים – 400 טונות, רמת הגולן – 700 טונות. משנת – 1995, נוטעים בכל שנה כ-100 דונם נוספים.
בתחילת העשור, שווק רוב הפרי כפרי מבכיר ממאי ועד אמצע יוני. כתוצאה מפיתוח טכנולוגיית האיסום, כניסת זנים אפילים יותר ושמירת שרשרת הקירור, הענף משווק כיום מחודש מאי ועד לתחילת אוגוסט.
יוסי נקש, מנכ”ל “פירות גולן” מונה את היעדים לענף הדובדבן לשנים הבאות:
1. הקטנת עלות הקטיף והטיפול בפרי ל-5 ₪ מ-8 ₪.
2. הכפלת קצב הקטיף לקוטף.
3. כניסה של טכנולוגיה חדשה לנושא הקטיף.
4. פריסת עונה ארוכה יותר, במציאת זנים לשיווק בחודש אוגוסט.
5. החדרת הזן הלבן-רנייר, כזן איכותי בטעם.
6. התמקדות בזנים הטובים ועקירת הזנים הבלתי איכותיים הפוגעים בענף כלכלית.
7. יצירת מותג ישראלי לפרי, הגנה מפני יבוא ולצורך בידול הפרי הישראלי.
8. יצירת חסם כניסה גבוה למתחרים מחו”ל, ע”י שמירת מחיר סביר לק”ג ושיווק דובדבן איכותי.
9. יצירת נאמנות בקרב הצרכנים לפרי הישראלי.
10. קביעת סטנדרט לשיווק הפרי בשוק.
“פירות הגולן” ישווקו העונה את פרי הדובדבן באריזות חדשות ומעוצבות עם המותג “חלום” בניסיון למתג את הדובדבן האיכותי הגדל בצפון רמת הגולן. ה”חלום” הינו הדובדבן היחידי המגיע באריזה נוחה ומשודרגת.
Add Comment