בריאות הציבור מחלות - כל מה שרצית לדעת

קדחת הבהרות: 3 בני אדם שנדבקו אושפזו במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה

הרופאה הבכירה ב’יחידה למחלות זיהומיות של המרכז הרפואי הלל יפה’ דוקטור שרון רייספלד: קדחת הבהרות (spotted fever) היא שם של קבוצת מחלות הנגרמת על ידי חיידק בשם; ’ריקציה’ חיידק זה, מועבר מהכלב הנושא את החיידק לקרציה, וזו מעבירה את החיידק לאדם ◄ "בחודשי הקיץ, היא הופכת התופעה, שכיחה יותר בגלל מזג האוויר וכן הנטייה שלנו לשהות יותר בחוץ, בטבע, במדשאות ועוד, ששם שוכנת ה’קרציה’ שמעבירה את המחלה" ◄ כל מה שרצית לדעת על קדחת הבהרות ולא היה לך את מי לשאול.
1
0
צעירה שנדבקה ב- קדחת הבהרות ו- קרציה מחוללת המחלה | הדמייה
צעירה עם סימני קדחת הבהרות

3 בני אדם מאזור חדרה והסביבה, אשר נחשדו, כי לקו ב’קדחת הבהרות’ (spotted fever), אושפזו ב’מרכז הרפואי הלל יפה’ בעיר חדרה, כך דווח אתמול (ראשון, כ”ד באב, ה’תשע”ו), עוד נמסר, כי השלושה, קיבלו טיפול ושוחררו בבריאות טובה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

מסתבר, כי מחלת קדחת הבהרות, נחשבת כשכיחה באזור חדרה וסביבותיה. דוברת ’המרכז הרפואי הלל יפה’ הגב’ דפנה נבו, מסרה, לפורטל “נגישות-נט“, כי; “במקביל למקרים אלו, קיבלה ’לשכת הבריאות’ בחדרה, מידע על מספר חולים נוספים בקהילה.

המידע, הועבר גם אל משרד החקלאות ואל הווטרינר המחוזי לצורך טיפול בבעלי החיים וב-הדברה הנחוצה באזורים הבעייתיים בהם נמצא מפיץ המחלה.

יצוין, כי חולים דומים מטופלים בבית החולים ’הלל יפה’ המשרת אוכלוסייה של כ-450 אלף תושבים מזכרון יעקב בצפון, עד נתניה בדרום, לאורך כל חודשי השנה.

המחלה, היא מחלה ששכיחותה בעיקר בחודשי האביב והקיץ גבוהה באזורנו. הוסיפה דוברת ’הלל יפה’ הגב’ נבו.

’קרצייה’ היא זאת שמעבירה את מחלת קדחת הבהרות

הרופאה הבכירה ב’יחידה למחלות זיהומיות של המרכז הרפואי הלל יפה’ הדוקטור שרון רייספלד, הסבירה, כי; “קדחת הבהרות, הנה מחלה שבמדינת ישראל שכיחותה היא בעיקר בשני אזורים; צפון השרון, דהיינו; חדרה והסביבה ו-אזור הנגב”.

ד”ר רייספלד, הוסיפה, כי; “בחודשי הקיץ, היא הופכת התופעה, שכיחה יותר בגלל מזג האוויר וכן הנטייה שלנו לשהות יותר מחוץ לבית, בטבע, במדשאות ועוד, ששם שוכנת ה’קרציה’ שמעבירה את המחלה”.

מהי קדחת הבהרות?

קדחת הבהרות (spotted fever) היא שם של קבוצת מחלות הנגרמת על ידי חיידק בשם; ’ריקציה’ חיידק זה, מועבר מהכלב הנושא את החיידק לקרציה, וזו מעבירה את החיידק לאדם. בניגוד לאדם, שמהרגע שנעקץ גם יחלה במחלה, הכלב, עצמו הוא בדרך כלל רק ’נשא של המחלה’.

חשוב להדגיש, כי המחלה אינה עוברת מאדם חולה לאדם חולה, אלא אם כן, נדבקה אליו “קרציה חולה”. כלומר; המחלה, אינה מדבקת מאדם לאדם. כמו כן, לעתים קרובות החולה לא היה במגע עם כלבים, ולא הבחין ב’עקיצת קרציה’.

הדבקה אפשרית גם ממגע קצר יחסית עם הקרציה, למשל אחרי שהייה בחוץ באזור דשא שמסתובבים בו כלבים וכן על ידי חרקים שונים.

האבחנה של המחלה ב-בדיקות דם, היא לעתים מאוחרת, מאחר והיא מבוססת על עליית נוגדנים לחיידק. הטיפול במחלה, נעשה על פי הסתמנות אופיינית וחשד קליני ולא ממתינים לאבחנה מעבדתית.

מהם הסימנים להופעת הקדחת?

ד”ר רייספלד; “המחלה, יכולה לבוא לידי ביטוי בכמה אופנים. לעתים מדובר במחלה קלה שבחלק מהמקרים אף חולפת מעצמה ללא טיפול אנטיביוטי ספציפי, בחלק מהמקרים מדובר במחלה יותר משמעותית הגורמת לחולה לפנות לקבל טיפול רפואי (על ידי רופא משפחה או באשפוז) ובמיעוט המקרים מדובר ב’מחלה עם סיבוכים’ היכולים להיות משמעותיים, ואף להוביל לתמותה ב-2 עד 4 אחוזים מהמקרים”.

דר' שרון רייספלד הרופאה הבכירה ב’יחידה למחלות זיהומיות של המרכז הרפואי הלל יפה’
דר’ שרון רייספלד

התסמינים העיקריים של קדחת הבהרות, הנם; חום גבוה, כאבי ראש עזים, חולשה כללית וכאבים בכל הגוף, כעבור שלושה עד חמישה ימים מהופעת סימנים אלו, תופיע הפריחה האופיינית ברוב החולים.

הבהרות, שהן גם מקור שמה של המחלה, הן כתמים קטנים, אדומים ובהירים, בעלי צורה לא סדירה, שמופיעים בדרך כלל בגפיים ובפנים, ויכולים לערב כל חלק מעור הגוף. ומשכה הוא מספר ימים עד שבועיים.

צורת המגפה של המחלה, מועברת מאדם לאדם על ידי כיני גוף. טיפוס אזורי (אנדמי) היא מחלה של עכברים שיכולה לעבור לאדם על ידי עקיצת פרעושים. סוג אחר מועבר על ידי קרציות. אם המחלה לא מטופלת, היא עלולה להיות קטלנית.

האופייני למחלה זו, הוא מעורבות כפות הרגליים וכפות הידיים (בצדן הפנימי).

הפריחה, נמשכת בין שישה עד שבעה ימים, ולעתים אופייה משתנה עם מהלך המחלה והיא הופכת להיות בעלת מרכיב דימומי (כמו; שטפי דם קטנטנים), כהה יותר.

בחלק מהמקרים, במידה ושהחולה אינו מאובחן והמחלה אינה מטופלת בטיפול אנטיביוטי מתאים, עלול מצבו להידרדר עד לכדי סיבוכים נוירולוגיים, דלקות ריאה, הפרעה בתפקודי הכליות, כבד, מערכת הקרישה והדם, דלקות בשריר הלב ובמקרים חמורים אף ’מוות’.

בילדים, בדרך כלל המחלה קלה, והסיכון למחלה קשה עולה במבוגרים ובחולים עם מחלות כרוניות.

אז מה עושים? דרכי מניעה מהקדחת

כאמור, שכיחות הופעת המחלה היא בזמן הקיץ ובאזור צפון השרון והנגב. על מנת להימנע ככל הניתן מעקיצת קרציה, יש לבצע מספר פעולות בסיסיות בסביבת המחיה של האדם ושל הכלב;

■ ראשית, ישנה חשיבות רבה להגברת המודעות והערנות למתן טיפול וטרינרי נאות בכלבים.

■ שנית, מומלץ לבצע טיפול ואיבוק סביבתי במלונת הכלב או במקומות המרבץ שלו.

■ שלישית, במידה שישנן מדשאות, לדאוג גם לאיבוקם בחומרים מתאימים.

■ רביעית, יש לשמור על היגיינה אישית אחרי טיולים במוקמות כפריים או ביקור בחוות כלבים. בנוסף, בקרב תינוקות וילדים, שעלולים שלא להרגיש את הימצאות הקרציה על גופם, יש לבדוק מקומות חבויים בגוף, כגון; מאחורי האוזניים, או קרוב ל-איברי המין.

הבהרות, מקור שם המחלה, כתמים קטנים, אדומים ובהירים, שמופיעים בדרך כלל בגפיים ובפנים | צילום: ארכיון | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
הבהרות

אם התגלתה קרציה על גוף האדם?

במידה שהתגלתה קרציה, יש להקפיד לשלוף אותה במלואה באמצעות פינצטה ולא למעוך אותה עם האצבעות על הגוף”, מסכמת ד”ר רייספלד; “ישנה חשיבות רבה לשליפת הקרציה במלואה מהגוף, כי אם נשארים חלקים של הקרציה, כך נשאר גם החיידק.

אחרי שליפת הקרציה יש לכבס היטב את הבגדים. כמו כן, יש לבצע מעקב ולוודא שלא מופיעות התופעות הפיזיות שהוזכרו לעיל. במידה שהופיעו, לגשת לבצע אבחון ולקבלת טיפול מתאים”.

נפגעים מפורסמים מן המחלה

על פי ויקיפדיה בשנת 1918, לאחר ’מהפכת אוקטובר’ השתוללה ’מגפת טיפוס הבהרות’ ברוסיה והצבא אדום, נאלץ לגייס רופאים בתנאים בלתי אפשריים שבהם היה הרופא חסר אונים לבלום את המגפה וגם בהם היא פגעה.

בין המגויסים השחקנית; ד”ר מרים ברנשטיין כהן, שהייתה רופאה בתחילת דרכה.

אחד היוצרים הבולטים בתחום בשנות ה-80 וה-90 הפזמונאי, מלחין והזמר בעל הסגנון הייחודי; מאיר אריאל, שנולד בקיבוץ משמרות וגר בישוב פרדס חנה-כרכור שליד העיר חדרה, נפטר בשנת 1999, מן המחלה לאחר שרופאים אבחנו אותה בטעות כ”שפעת”.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! לחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

1
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן