חדשות כאן ישראל

איכות השלטון על כב’ השופט דורות: חשש כבד להפרת כללי האתיקה

התנועה לאיכות השלטון, פנתה לנציב תלונות הציבור על שופטים בקריאה לעריכת בדיקה בעניין קשריו של השופט אביגדור דורות אל איש העסקים שרגא בירן בשל חשש להפרת כללי האתיקה של שופטים; "בדיקה כזו מתחייבת, מלבד החשש להפרת הכללים עצמם, גם על מנת להבטיח ולוודא, כי מערכת השפיטה פועלת כנדרש, ללא משוא פנים אסור, ולמען שמירה על אמון הציבור במערכת זו".
0
0
איכות השלטון על כב’ השופט אביגדור דורות: חשש כבד להפרת כללי האתיקה לשופטים
כב’ השופט אביגדור דורות

התנועה למען איכות השלטון בישראל (ע”ר) פנתה היום (חמישי, ז’ אב, תשע”ו) אל נציב תלונות הציבור על שופטים כב’ שופט (בדימוס) פרופ’ אליעזר ריבלין בקריאה לבצע בדיקה בעניין קשריו של כב’ השופט אביגדור דורות אל איש העסקים מר שרגא בירן בשל חשש לכאורה של הפרת כללי האתיקה של שופטים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הפנייה של התנועה למען איכות השלטון אל נציב תלונות הציבור על שופטים נערכה ובוצעה על ידי רכזת מחלקת כלכלה ומחקר הגב’ גל קויתי ומנהלת מחלקת כלכלה ומחקר עו”ד נילי אבן-חן, בעקבות חשיפת “ממון” את קיומו של קשר מקצועי בין כב’ השופט דורות לבין מר בירן באותו הליך, אשר מטיל, לכאורה, צל כבד על המניעים שהובילו למתן הפסיקה זו, כי מר בירן, ישלם ’מס מופחת’ של 10 אחוזים על הכנסותיו מהדירות אשר בבעלותו וכי ’רשות המסים’ תישא בהוצאותיו ובשכר טרחת עורך דינו.

לפי הפרסומים, בטרם מונה דורות לשופט, במסגרת עבודתו כעורך דין פרטי, נהג הוא לייעץ ולייצג בבתי המשפט מול רשויות המס חברות שונות שהיו בבעלותו של איש העסקים בירן, השייכות ל’קבוצת הרבוע הכחול’.

באם יש אמת בפרסום, הדברים מעלים חשש כבד להפרת כללי אתיקה, כללים אלו מחייבים שופט שלא לשבת בדין אם קיימות נסיבות שיש בהן כדי ליצור חשש ממשי למשוא פנים בניהול המשפט”. על פניו, נראה שהכרעת שופט בעניינו של אדם אשר חברות בהן שלט היו לקוחותיו לפני זמן לא רב, מעלה חשש למשוא פנים אסור מעין זה.

מעבר לכך, הכללים אוסרים באופן ספציפי על שופט לשבת בדין, כאשר הוא יודע, כי; “בעל דין היה לקוחו של השופט קודם מינויו לכהונתו, ולא חלפו לפחות 5 שנים מאז הטיפול בענינו של אותו בעל דין” (מתוך כללי האתיקה לשופטים).

מדובר בהכרעה לה קיימת משמעות כלכלית לא מבוטלת לטובתו של מר בירן, אשר בעקבות שיעור המס המקל שהוטל עליו, יהא עליו לשלם מס בסכום של כ-350 אלף שקלים בלבד בגין הכנסותיו מהדירות אשר השכיר.

זאת, לעומת תשלום מוערך של יותר מ-1.5 מיליון שקלים אשר היה מוטל עליו אילו היה מקבל השופט את עמדת רשות המסים אשר דרשה להטיל על בירן חבות בתשלום שיעור מס של 50%, כיאה להכנסות מעסק.

רות מרגולין, דוברת התנועה לאיכות השלטון, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; “התנועה קוראת לכבוד השופט (בדימוס) ונציב תלונות הציבור על שופטים לערוך בדיקה.

לעמדת התנועה, הפרסומים, מעלים חשש, המחייב, כי תיערך בדיקה אודות אמיתות המידע שפורסם; יש לבדוק האם דיווח כב’ השופט דורות – על כך שייצג חברות שנמצאו בשליטה של מר בירן בטרם דן בעניינו והאם עצם העובדה שישב בדין בהליך זה, מהווה הפרה של כללי האתיקה לשופטים.

בדיקה כזו מתחייבת, מלבד החשש להפרת הכללים עצמם, גם על מנת להבטיח ולוודא, כי מערכת השפיטה פועלת כנדרש, ללא משוא פנים אסור, ולמען שמירה על אמון הציבור במערכת זו”.

“למותר לציין, כי מהיושבים על כס השפיטה, האמונים על הבטחת שלטון החוק, נדרשת מידה מחמירה של עמידה בדרישות החוק.

בדיקה כזו מתחייבת, מלבד החשש להפרת הכללים עצמם, גם על מנת להבטיח ולוודא, כי מערכת השפיטה פועלת כנדרש, ללא משוא פנים אסור, ולמען שמירה על אמון הציבור במערכת זו. למותר לציין, כי מהיושבים על כס השפיטה, האמונים על הבטחת שלטון החוק, נדרשת מידה מחמירה של עמידה בדרישות החוק.

בשולי הדברים, נציין, כתבו נציגי התנועה למען איכות השלטון בישראל (ע”ר) רכזת מחלקת כלכלה ומחקר הגב’ גל קויתי ומנהלת מחלקת כלכלה ומחקר עו”ד נילי אבן-חן, כי; “בפרסומים בתקשורת נכללה גם תגובת דוברות בתי המשפט, ובה צוין, כי מר בירן עצמו לא היה לקוח של המשרד וכי הוא והשופט דורות מעולם לא נפגשו”.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! לחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן