רדיו | טלוויזיה

הרשות השנייה, מודאגת: זינוק של 70% בתלונות על תכנים חדשותיים

נציב תלונות הציבור ברשות השנייה מר דוד רגב: "ממצאי דו"ח הנציבות לשנת 2015, מעידים על חוסר נחת הולך וגובר של הצופים על תכניות טלוויזיה ותכנים חדשותיים (3,000 תלונות). ניתוח הנתונים מצביע על כך שמהדורות החדשות, שנתפסו כגורם המשדר את החדשות ומעביר מידע בצורה אובייקטיבית, מאבדות ממעמדן זה.
0
0
עו"ד דוד רגב, נציב תלונות הציבור ב’רשות השנייה לטלוויזיה ורדיו’
עו”ד דוד רגב

משהו רע, קורה גם בשידור הציבורי. הפעם לשם שינוי, זה בא דווקא מאלה שמבקרים את או הציבור הישראלי אותם בעלי הזיכיון בטלוויזיה וברדיו האזורי ו/או מי מטעם בהתאם להוראות חוק הרשות השנייה, שרשמו לחובתם שיא שלילי בזינוק של 70% במספר התלונות (3,000 תלונות) נגדם על תכנים ’חדשותיים’ שהוגשו לידי נציבות תלונות הציבור ברשות השנייה בשנת 2015.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

עו”ד דוד רגב, נציב תלונות הציבור ב’רשות השנייה לטלוויזיה ורדיו’ אינו מסתיר את חוסר שביעות רצונו הבולטת ורומז להחמיר את צעדי הענישה נגד בעלי הזיכיון בטלוויזיה וברדיו האזורי בהתאם להוראות חוק הרשות השנייה.

דוברת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, הגב’ מיטל שגב אוזר, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | הסוקר חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; דו”ח פניות הציבור לשנת 2015, שהוגש לראש הממשלה ושר התקשורת מר בנימין נתניהו, מצביע על עלייה גדולה במספר התלונות על תכנים פוגעניים, תכנים הנוגעים לילדים ו-תכנים חדשותיים.

כל תלונה שנייה, הייתה על תכניות, כל תלונה רביעית, הייתה על חדשות וכל תלונה חמישית על פרסומות. כשליש מהתלונות נמצאו מוצדקות.

מדוח פניות הציבור שהוגש לידי ראש הממשלה ושר התקשורת, מר נתניהו, עולה, כי בשנת 2015, התקבלו 2,966 תלונות ציבור בנושאים שונים.

79% מהן עסקו בתכנים טלוויזיוניים (בדומה ל-80% בשנת 2014), 8% עסקו בתכנים רדיופוניים(לעומת 10% בשנת 2014) ואילו 13% עסקו בנושאים כלליים (לעומת 10% בשנת2014).

עוד עולה, כי בשנת 2015, חלה ירידה של 40% במספר התלונות הכללי (מ-4,983בשנת 2014 ל-2,966 בשנת 2015).

בשנת 2014 היקף התלונות היה חריג ונבע מאירועים ביטחוניים, בהם מבצע צוק איתן, ובשל מספר תלונות גבוה באופן חריג על תכנים ששודרו.

בניכוי התלונות על התכנים החריגים, מספר התלונות בשנת 2015זהה למספר התלונות בשנת 2014 (כ-3,000 תלונות בכל שנה). מאחר ששנת 2014חריגה, ההשוואה הייתה לדוח של שנת 2013.

מהדוח, עולה, כי 62% מכלל התלונות בשנת 2015, היו על תכנים פוגעניים, זאת לעומת 53% מכלל התלונות בשנת 2013.

היקף התלונות על אמירות פוגעניות הכפיל את עצמו ועמד בשנת 2015 על 712 תלונות, לעומת 335 תלונות בשנת 2013; בהיקף התלונות העוסקות ב-ילדים חל זינוק, מ-490 תלונות בשנת 2013 ל-605 תלונות ומספר התלונות העוסקות ב’מיניות’ זינק, מ-353 תלונות בשנת 2013 ל-604תלונות בשנת 2015.

באשר ל’רדיו האזורי’ עולה, כי 84% מכלל התלונות שהתקבלו בשנת 2015 על תכנים המשודרים בתחנות הרדיו האזוריות היו כנגד תכניות. נתון זה, הינו כפול מהיקף התלונות שהוגשו כנגד תכניות רדיו בשנת 2013 ואשר עמד על 47% מכלל התלונות.

אחת המגמות העיקריות העולות מן הדו”ח היא עלייה במספר התלונות העוסקות ב-תכנים חדשותיים.

בשנת 2015, חלה עלייה גדולה במספר התלונות העוסקות בתכנים חדשותיים, 547 תלונות, לעומת שנת 2013, בהן עמדו על 323 תלונות (זינוק של כ-70%).

84% מכלל התלונות שהתקבלו בשנת 2015 נגד הרדיו האזורי כנגד תכניות

היקף התלונות על מהדורות החדשות עמד על 24% מכלל התלונות. מהנתונים, עולה בין היתר, כי בשנת 2015, הוגשו 87 תלונות על מה שמוגדר כחוסר איזון בתכנים, לעומת 34 תלונות בלבד בשנת 2013.

גם בנושא הבעת דעה של מראיינים ומגישי מהדורות חדשות חלה עלייה, מ-32 תלונות בשנת 2013 ל-57 תלונות בשנת 2015. תלונות נוספות הגיעו על התנהגות מראיינים.

מדובר באמירות קשות של מראיינים או התנהגות לא נאותה כלפי מרואיינים וכלפי הצופים. כאן חל זינוק גדול בתלונות, מ-37 תלונות בשנת 2013ל-108 תלונות בשנת 2015, כלומר; פי 3.

מהדו”ח, עולה, כי הצופים לא אהבו גם התארכות מהדורות החדשות. המדובר בעיקר ב’התארכות מהדורות החדשות המרכזיות’ מעבר לשעה 21:00, שבה הן אמורות להסתיים. בשנת 2015 עמד היקף התלונות בנושא זה על 53, לעומת 36 תלונות בשנת 2013.

ובאשר לטיפול בתלונות, מהדוח, עולה, כי כל תלונה שלישית שהוגשה בשנת 2015לנציבות נמצאה מוצדקת. מדובר בעלייה קלה בהיקף התלונות שנמצאו מוצדקות, לעומת שנת 2014.

רוב רובן של התלונות שנמצאו מוצדקות עסקו בתכנים ששודרו בתכניות מציאות ובתכניות עתירות רייטינג. אחת מהן הייתה התכנית “הכוכב הבא“.

בעקבות שידור “השיר על מושיקו“, העוסק ב-זהות מינית של נער, התקבלו כ-450 תלונות שנמצאו מוצדקות.

במהלך שנת 2015, טיפלה נציבות פניות הציבור בתלונות במגוון דרכים, שאת חלקן פיתחה בשנים האחרונות.

בין הפתרונות; התנצלויות בשידור, המלצות לרשות השנייה להסרת תכנים פוגעניים, המלצות לזכייניות לתיקון תכנים פוגעניים, גישור, יצירת שיח ישיר ובלתי אמצעי בין זכייניות לפונים, פרסום דוחות ייעודיים, פרסומים תקשורתיים, הרצאות והשתתפות בפאנלים מקצועיים והבעת דעה ציבורית על נושאים שעלו.

לבד מהטיפול בתלונות הציבור עסקה הנציבות בשורה של פרויקטים ייחודיים, בהםגישור בין פונים לזכייניות, פרויקט איתור ושילוב נאמני פניות ציבור במוסדות חינוךומסע הרצאות של הנציב בעשרות בתי ספר ברחבי הארץ על צפייה ביקורתית בתכנים.

עו”ד דוד רגב; “מהדורות החדשות, שנתפסו כגורם המשדר את החדשות ומעביר מידע בצורה אובייקטיבית, מאבדות ממעמדן…”

ראש הממשלה ושר התקשורת מר נתניהו, הודה ל’נציב פניות הציבור’ על עבודתו החשובה, המקצועית והמסורה; “אני מודה לדוד על דרכו הייחודית לטיפול בפניות הציבור ובתלונות באופן, שלא רק מונע הפרות, אלא גם מנסה להנחיל לשוק נורמות אתיות ומקצועיות יותר”.

נציב תלונות הציבור ברשות השנייה עורך הדין מר דוד רגב; “ממצאי דוח הנציבות לשנת 2015, מעידים על חוסר נחת הולך וגובר של הצופים על תכניות טלוויזיה ו-תכנים חדשותיים. ניתוח הנתונים מצביע על כך ש’מהדורות החדשות’ שנתפסו כגורם המשדר את החדשות ומעביר מידע בצורה אובייקטיבית, מאבדות ממעמדן זה.

יותר ויותר צופים מצפים ל’חדשות נקיות’ ומכאן חוסר שביעות הרצון ההולך וגובר שלהם בכל הנוגע להבעת דעות, לחוסר איזון ולהתנהגות מראיינים. על הזכייניות לתת את הדעת על עמדתו הנחרצת של ציבור הצופים כנגד התכנים הפוגעניים וכנגד חוסר האמון ההולך וגובר במהדורות החדשות“.

אוה מדז’יבוז’; “דרישה מוצדקת מצד צופים לאובייקטיביות עיתונאית מלאה בשידורי ‏החדשות”

אוה מדז’יבוז’, יו”ר מועצת הרשות השנייה; ‏”הירידה בהיקף הפניות בשנת 2015ביחס ל-2014, חרף העובדה שבתחילת השנה התקיימה ‏מערכת בחירות, מעידה על האפקטיביות בפעילות נציב תלונות הציבור ועל רגישות הולכת וגוברת ‏גם מצד הגופים המשדרים.

אוה מדז’יבוז’, יו"ר מועצת הרשות השנייה
אוה מדז’יבוז’

עם זאת, עלינו לבחון לעומקן את המגמות המתעוררות בחברה ‏הישראלית ולהכיר בהן; הדרישה המוצדקת מצד צופים לאובייקטיביות עיתונאית מלאה בשידורי ‏החדשות, ובכלל זה בבחירת הניסוחים של מגישים, פרשנים ואפילו הכותרות הכתובות.

הציבור ‏אף מביע תרעומת באשר לאורך מהדורות החדשות וכלפי השינויים התכופים בשעות סיום ‏המהדורה ותחילת שידורי תכניות הפריים-טיים, שלעתים השתנו מיום ליום.

נקודה נוספת שעלינו ‏להתייחס אליה היא הדרישה המוצדקת לפקח על השפה והתכנים המשודרים בתכניות ‏המציאות, ובכלל זה תכנים פוגעניים, כלפי; נשים, מיעוטים, להט”בים וקבוצות אחרות בחברה ‏הישראלית.

אני קוראת לציבור להמשיך ולפנות לנציב תלונות הציבור של הרשות השנייה“. סיכמה הגב’ מדז’יבוז’, יו”ר מועצת הרשות השנייה.

ניר שוויקי; “מייחסים חשיבות רבה לתלונות המגיעות לפתחנו”

מר ניר שוויקי, מנכ”ל בפועל הרשות השנייה; מהדוח, עולה, כי הציבור מעוניין בתכנים ופרסומות “נקיים” שאינם פוגעניים ובחדשות אובייקטיביות. נציבות התלונות, מהווה זרוע נוספת של הרשות לקשר עם ציבור הצופים והמאזינים ואנו מייחסים חשיבות רבה לתלונות המגיעות לפתחנו ורואים בכך כלי פיקוח נוסף.

הרשות השנייה תמשיך לפקח על שידורי הטלוויזיה המסחרית ועל שידורי הרדיו האזורי על מנת להבטיח תכנים איכותיים, אובייקטיבים ומאוזנים.

ברצוני להודות לנציב תלונות הציבור על הטיפול המקצועי והיסודי בתלונות הציבור ואני קורא לציבור להמשיך ולפנות אל ’הרשות השנייה’ ואל ’נציב תלונות הציבור’ בכל נושא ובכל מקרה בו הוא חש פגוע מהתכנים המשודרים באשר הם”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן