בריאות הציבור מחקרי רפואה תוחלת חיים תזונה | דיאטה

השמנת נשים בגיל השלישי, פחות מדאיגה מאשר נשים מתחת למשקל התקין

כך קובע מחקר באוניברסיטת חיפה, שערכה אומרת ד"ר שירה זלבר-שגיא; נשים מבוגרות הסובלות מחולשה קלינית מרוויחות מכמה ק"ג עודפים; שבריריות היא תופעה רפואית המאופיינת בירידה במשקל שאינה רצונית, חולשת שרירים, תשישות, הליכה איטית ורמה נמוכה של פעילות פיזית. תופעה זאת פוגעת באנשים מבוגרים רבים, עפ"י ההערכות, כ-7% מהאנשים מעל גיל 65, סובלים מתופעה זו, כשאחוזים אלה הולכים וגדלים ככל שהגיל עולה.
0
0
ד"ר שירה זלבר-שגיא, ראש מגמת תזונה, בריאות והתנהגות מ’בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה’
דר’ שירה זלבר-שגיא

נשים מבוגרות שאובחנו כבעלות חולשה קלינית (שבריריות- FRAILTY) הן בעלות סיכויי תמותה נמוכים יותר, דווקא כשהן נמצאות ב’רמת השמנה’ אחת או אפילו שתיים מעל למשקל התקין – כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה ופורסם לאחרונה בכתב העת The American Geriatric Society; “המסר המרכזי הוא שעודף משקל ואפילו השמנה בקרב נשים בגיל השלישי צריך להדאיג הרבה פחות מאשר נשים שהן מתחת למשקל התקין” – כך אומרת ד”ר שירה זלבר-שגיא, ראש מגמת תזונה, בריאות והתנהגות מ’בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה’ שערכה את המחקר.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

ד”ר זלבר-שגיא, מדגישה ומציינת, כי; ’שבריריות’ היא תופעה רפואית המאופיינת ב’ירידה במשקל שאינה רצונית’, חולשת שרירים, תשישות, הליכה איטית ורמה נמוכה של פעילות פיזית. תופעה זאת פוגעת באנשים מבוגרים רבים והיא קשורה בעלייה בסיכון ל’מוות’ ול’נכות’.

על פי ההערכות, כ-7% מהאנשים מעל גיל 65, סובלים מתופעה זו, כשאחוזים אלה הולכים וגדלים ככל שהגיל עולה.

במחקר הנוכחי, שנערך על ידי צוות חוקרים מטעם אוניברסיטת חיפה וממרכזים קליניים שונים ברחבי ארצות הברית בהובלתם של ד”ר אולג זסלבסקי ושל ד”ר שירה זלבר-שגיא, ביקשו החוקרים לבדוק, האם יש קשר בין השמנה ותמותה בקרב נשים מבוגרות הסובלות מ”שבריריות”.

המחקר המעמיק, כלל נתונים על 11,070 נשים, שענו לקריטריונים של גיל 65 ומעלה ושבריריות והוא עקב אחריהן במשך 11.5 שנים.

המחקר, כלל מידע רפואי רב הנוגע להשמנה, כולל מדד ה-BMI) body mass index) שמשמש כ-מדד להשמנה באופן כללי ולו 6 קטגוריות שונות;

● תת משקל,
● משקל תקין,
● עודף משקל,
● השמנה דרגה אחת,
● השמנה דרגה שתיים,
● השמנה דרגה שלוש.

מתוצאות המחקר, עוד עולה, כי שיעור התמותה ב’נשים מבוגרות שבריריות’ שסובלות מעודף משקל או מהשמנה בדרגה אחת נמוך ב-20% מזה של נשים מבוגרות שבריריות ב-משקל גוף תקין. הנשים עם שיעורי התמותה הגבוהים ביותר היו אלו שסבלו מתת משקל, פי שתיים יותר ביחס לבעלות משקל תקין.

נשים הסובלות מהשמנה קשה יותר מדרגה שנייה או שלישית, לא נהנו משיעורי תמותה נמוכים, יותר אך גם לא הראו שיעורי תמותה מוגברים ביחס לאלו עם משקל תקין. נתון זה, נשמר גם בקרב נשים מעשנות – כלומר, ב-נשים בעלות משקל עודף או השמנה דרגה אחת, היו שיעורי תמותה נמוכים מאלו של נשים במשקל תקין אשר עישנו.

לדברי ד”ר זלבר-שגיא, ממצא חשוב היה ש’השמנה בטנית’ – כלומר; השמנה שהיא בעיקר ב-כרס – מעלה את סיכויי התמותה, כפי שקורה גם בקרב נשים צעירות וכי אין ספק שיש הבדלים בין סוגי השמנה שונים.

מדגישה ד”ר זלבר-שגיא; “אולם כל זה לא משנה את התמונה העיקרית והיא שעלינו לעשות חשיבה מחודשת לכל הנושא של ’BMI’ בקרב נשים בגיל השלישי.

תוצאות המחקר, נוגדות את ההנחיות הרפואיות הטוענות שמשקל המוגדר כתקין לפי BMI, בכל גיל שהוא, קשור בבריאות וב’תוחלת חיים’ טובות יותר.

ולכן, כדאי לשקול מחדש את ההמלצות למשקל בריא בקרב אוכלוסייה מבוגרת בכלל ו-שברירית בפרט”, סיכמה ד”ר שירה זלבר-שגיא, ראש מגמת תזונה, בריאות והתנהגות מ’בית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת חיפה’.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן