דיני אינטרנט | Internet Law לשון הרע

פייסבוק, לכלכת בו תשלם 10,000 שקל פיצוי על כל פוסט משמיץ שלך

השופטת אשרית רוטקופף מבימ"ש השלום בפתח תקווה, מצאה, כי בכל הפרסומים נגד רופא מהעיר טירה, יש יסודות ברורים של לשון הרע ובמיוחד השימוש במונחים "שוחד" ו"זיוף" כאמצעים שננקטו לקידום הבנייה; "אדם סביר הנחשף לפרסומים מתרשם שמאחורי הבנייה עומד אדם לא ישר שאינו בוחל באמצעים לא כשרים כדי לקדם את האינטרס האישי שלו. לכן הדברים עלולים להטיל כתם על התובע כאדם פרטי ובמיוחד כרופא".
0
0
כבוד השופטת אשרית רוטקופף | בית משפט השלום בעיר פתח תקווה
כבוד השופטת אשרית רוטקופף | בית משפט השלום בעיר פתח תקווה

רופא מהעיר טירה, אשר בשנת 2014, פורסמו נגדו באתר “פייסבוק” פוסטים המאשימים אותו בזיוף ושוחד, הגיש נגד המפרסמים תביעת דיבה. הנתבעים, טענו, כי ניסו להגן על הציבור מפני חריגות בנייה שביצע התובע. השופטת, קבעה, כי הפרסומים נועדו לפגוע ומדובר בלשון הרע.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

התובע, רופא שיניים תושב טירה (الطـّيرة) היא עיר אחת מיישוביי “המשולש” במחוז המרכז בישראל, שרוב תושביה ערבים מוסלמים-סונים. השוכנת מצפון לקיבוץ רמת הכובש והעיר כפר סבא ומדרום מערב לעיר טייבה, הקים במהלך 2009, בניין על שטח שנמצא בבעלותו.

היתר הבניה, אישר לו לבנות 3 קומות אך הוא חרג מההיתר ובנה קומה נוספת. התובע, הורשע על פי הודאתו בחריגות בניה ולאחר מכן, הגיש בקשה לוועדה לתכנון ובניה לתת היתר לקומה הנוספת.
הנתבעים, המתגוררים בסמוך לבניין, הגישו התנגדות להכשרת חריגות הבניה אך התנגדותם נדחתה. ביוני 2014, בטרם ניתנה ההחלטה המאשרת את הקומה הרביעית, פרסמו הנתבעים ב’דף הפייסבוק’ של כל אחד מהם פוסטים שלפיהם ההיתר הושג באמצעים פסולים.

כמה ימים לאחר הפרסומים, הגיש התובע תביעת דיבה על סך 200,000 שקל. לטענתו הנתבעים, הבינו, כי הוא עומד לקבל היתר לחריגות ולכן, יצאו במסע הכפשות שמטרתו פגיעה בשמו הטוב, מתוך תקווה להשפיע על החלטת ועדת התכנון.

לדברי התובע, בפוסטים פרסמו הנתבעים על רקע תמונת הבניין כי זה; “שיא החוצפה“, “לא חוקי” וכי מדובר בבניה שאושרה תוך “זיוף ושוחד“. הפרסומים, פגעו בהכנסותיו כרופא שכן מטופלים ביטלו תורים על רקע השמועות שהופצו עליו.

הנתבעים, טענו, כי לא מדובר בלשון הרע והתביעה מטרתה לנקום בהם על הגשת ההתנגדות.

לדבריהם, התובע ביצע עבירות בניה ומטרת הפרסומים הייתה למנוע בנייה לא חוקית, ומכל מקום לא נגרם לתובע נזק או פגיעה בשמו הטוב. יתירה מכך, שמו כלל לא הוזכר בפרסומים.

השחירו את עיניו ואת חייו ב-פייסבוק

כב’ השופטת אשרית רוטקופף מבית משפט השלום בעיר פתח תקווה, מצאה, כי בכל הפרסומים יש יסודות ברורים של לשון הרע ובמיוחד השימוש במונחים; “שוחד” ו”זיוף” כאמצעים שננקטו לקידום הבנייה.

כב’ השופטת רוטקופף, קבעה, כי אדם סביר הנחשף לפרסומים מתרשם שמאחורי הבנייה עומד אדם לא ישר שאינו בוחל באמצעים לא כשרים, כדי לקדם את האינטרס האישי שלו. לכן הדברים עלולים להטיל כתם על התובע כאדם פרטי ובמיוחד כרופא.

כב’ השופטת קבעה, כי גם אם שמו של התובע לא פורסם בפוסטים ניתן להבין מהם בקלות כי מדובר בו.

בנוסף, הפרסום לא נעשה בתום לב שכן אילו מטרתם של הנתבעים היתה להגן על האינטרס הציבורי הם היו מסתפקים בפרסום העובדות אך הם הכפישו את התובע בביצוע עבירות פליליות חמורות של שוחד וזיוף ולא הציגו בסיס עובדתי מינימאלי לטענות אלה.

כב’ השופטת, הדגישה, כי עוולת לשון הרע, יכולה להתקיים גם כשמדובר בפרסום בעולם וירטואלי. גם אם לעתים הפרסום במסגרת זו “נבלע בהמון“, אין מקום להקל עם הנתבעים נוכח ההאשמות הקשות כנגד התובע.

כב’ השופטת, קיבלה את עדות התובע לפיה הפרסומים עוררו הד רב, “השחירו את עיניו ואת חייו” והיה בהם כדי לפגוע בו קשות באופן אישי ומקצועי, במיוחד על רקע השתייכותו לקהילה מוסלמית הרואה בחומרה יתירה עבירות שוחד.

כב’ השופטת רוטקופף, סיכמה, כי לנתבעים, הייתה כוונה לפגוע בתובע על רקע תסכולם מדחיית התנגדויותיהם להיתר הבניה. מכיוון שאחד הפוסטים היה, למעשה, שיתוף פוסט קודם, קבעה, כב’ השופטת, כי בסך הכל היו 7 פרסומים וחייבה את הנתבעים בסכום של 70,000 שקל בתוספת הוצאות בסך 10,000 שקל.

_______

* הכותב עו”ד גיא אבידן, עוסק בלשון הרע, לא ייצג בתיק הנ”ל, הוא בעל ניסיון רב בהופעה בהליכים משפטיים מורכבים מתוך ראיה של מבחן תוצאת ההליך המשפטי לטובת הלקוח, לרבות מקרים של בעלי פן תקשורתי וחזית מול מספר גורמים, לרבות ייצוג פוליטיקאים בסכסוכים משפטיים-פוליטיים.

עו"ד גיא אבידן
גיא אבידן

עיקר תחומי עיסוק של משרד עורכי הדין גיא אבידן; ליטיגציה, לשון הרע, קנין רוחני, דיני חוזים ומסחר, דיני מקרקעין, עסקאות מכר דירה, מיסוי עירוני, דיני פשיטות רגל, דיני תאגידים, דיני תקשורת ואינטרנט, זכויות יוצרים, ירושות וצוואות המשרד מתמחה גם בדיני עבודה – ומייצג בבתי הדין לעבודה בתביעות עובדים ובתביעות מעסיקים.

המידע המוצג במאמר זה, הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

• שמות ב”כ הצדדים, לא צוינו בפסק הדין.

_______

• הידיעה הובאה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן