דיני משפחה וירושה

גרושים פונים לגילוי מרצון על העלמות מס בשל איום מבני ובנות זוגם

ככל הנראה, זו כבר יכולה להירשם כתופעה; תיקי גירושין רבים גולשים, כידוע, לסכסוך מר ואמוציונלי. בחלק גדול מהמקרים, מאיים אחד מבני הזוג על משנהו, כי אם לא ייענה לדרישותיו, הוא ילשין עליו ל’רשויות המס’ ויחשוף בפניהן העלמות מסים. עו"ד קרן זרקו זמיר, המייצגת נאשמים בהעלמות מס, מציינת, כי גרושים רבים פנו אליה בשנים האחרונות, כדי לבדוק כיצד כדאי להתגונן מפני פניה של בן או בת זוגם לרשויות המס – פניה שעלולה להוליד קנסות כבדים ואף עונשי מאסר בפועל. כמו כן, פנו אליה נשים וגברים המעוניינים לבדוק האם מידע שיש להם על העלמות המס של הצד השני עשוי לסייע להם בהליך הגירושין.
0
0

עורכת דין קרן זרקו זמיר, מייצגת נאשמים בהעלמות מס

“לא מעט גרושים, שאיום ההלשנה מהלך עליהם אימים – בוחרים להקדים ולפנות עצמאית אל רשויות המס, במסגרת הליך גילוי מרצון, ולחשוף את העלמות המסים שלהם. בהליך זה יכול מעלים המס לשלם את מלוא חובו בדיעבד, תוך הימנעות מקנסות והליכים פליליים – על כל המשתמע מהם”. אומרת עו”ד זרקו-זמיר ומוסיפה, כי; “לא בכל המקרים כדאי לפנות אל רשויות המס, ולעתים הדבר הנכון ביותר לעשות, הוא לא לעשות דבר”.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

לא מעט תיקים של גרושים וגרושות הגיעו אל שולחנה של עו”ד קרן זרקו-זמיר, במהלך השנים האחרונות, שחככו בשאלה האם לערב את רשויות המס ב’סכסוך הגירושין’.

כך למשל, הגיע אליה איש עסקים עצמאי כבן 50, בעל חברות בתחום מערכות חשמל, לאחר שהחל בהליך גירושין, שבמסגרתו נקלע למריבות עם בת זוגו.

“כדי להפעיל לחץ על הבעל, איימה עליו האישה, שאם היא לא תקבל את מה שהיא רוצה היא תדווח לרשויות המס על מסים רבים אותם העלים במהלך השנים” – מספרת עו”ד זרקו זמיר, ממשרד עורכי דין זרקו זמיר, שברחוב השחם 30, פתח תקווה, העוסקת בייצוג חשודים ונאשמים בעבירות מס, הלבנת הון ועבירות צווארון לבן מול רשות המסים.

לדבריה; האישה איימה על הגבר, כי תחשוף העלמות מס של מיליון שקלים במשך כ-20 שנה, והגבר אישר שהאיומים הללו מדויקים.

“לאחר שהתברר לו, כי קיים הליך של גילוי מרצון, אשר מוריד בבת אחת את האיום בפתיחת הליך פלילי בעניינו, האיש נרגע” סיפרה עו”ד זרקו-זמיר; “הוא היה מאד לחוץ מן האפשרות שישב במאסר, ולכן החליט לחשוף הכל בפני רשויות המס. במסגרת ההליך, הוא שילם 40% מס שולי על העלמותיו, כלומר; כ-400 אלף שקלים”.

לדברי עו”ד זרקו זמיר, במקרה זה מצבו הכלכלי הטוב של הגבר אפשר לו לעמוד בהליך גילוי מרצון כואב ויקר. לטענתה, הפחד שלו מפני הליך פלילי, לצד הרצון להפסיק להיות תלוי בחסדי האישה – המתיקו עבורו את הגלולה המרה.

▼ דרישות למזונות מוגזמים;

ברוב המקרים מעלים המס הוא הגבר, אך קיימים גם מקרים הפוכים – אומרת עו”ד זרקו-זמיר; “לא מזמן פנה אלי גבר ששקע בהליך גירושים מאוד מכוער מאשתו, העובדת כקוסמטיקאית עצמאית. הוא סיפר לי שהיא רוצה את הילדים רק לעצמה, ולא מוכנה לתת לו לראות אותם”.

הגבר, סיפר עוד, שאשתו דורשת ממנו ’מזונות’ גבוהים וטענה בפני בית המשפט שהיא מרוויחה רק 3,000 שקל בחודש, בעוד שבידי הגבר נמצאות הוכחות שהיא מרוויחה לפחות 20,000 שקל בחודש.

“במקרים כאלה חשוב להבהיר את המשמעויות של הלשנה לרשות המסים. מדובר בהליך שעלול להסתיים בעונש כבד, שיכלול קנסות כספיים עצומים, מעבר להחזרי המס שהועלמו, כמו גם לתקופות מאסר משמעותיות. “כאשר מדובר באם ילדיך – ההכרעה בעד להסגיר אותה להליכים אגרסיביים שכאלה צריכה להיעשות, אם בכלל – בכובד ראש” – מדגישה עו”ד זרקו-זמיר.

גרושים פונים לגילוי מרצון על העלמות מס בעקבות איומים מצד בני ובנות זוגם והורסים את ביתם | צילום: ארכיונעים | עיבוד: שולי סונגו ©

נכון לעכשיו הגבר, החליט לוותר, אבל היא ייעצה לו, להשתמש במידע שבידיו במהלך המשא ומתן שהוא מנהל מול אשתו, כדי להבהיר לה שבכל נושא המזונות הוא ישלם את מה שמגיע לה ולא מעבר לזה”. קובעת עו”ד זרקו זמיר.

▼ מהו הליך גילוי מרצון;

לדברי עו”ד זרקו-זמיר, הליך הגילוי מרצון כרוך בתשלומי חוב כבדים לרשות המסים – תשלום שלא כולם יכולים לעמוד בו. “כך ארע למשל במקרה בו גבר פנה אלי לייעוץ לגבי גילוי מרצון, משום שחשש שאשתו תחשוף את העלמת המסים שלו במסגרת הליך הגירושים”.

לדבריה; על אף שהחוב המוערך אצלו היה קטן יחסית, ועמד על כ-60,000 שקלים בלבד, הגבר בחר לוותר על גילוי מרצון מכיוון שמצבו הכלכלי לא אפשר לו לגייס את הכסף.

עו”ד זרקו זמיר, מצביעה על בעיה נוספת שעלולה לצוף בהליך גילוי מרצון; דחיית ההליך על ידי רשות המסים. “אם המידע על ההעלמות המס כבר פורסם ברשות שלטונית אחרת, למשל בכתבי דין, בתקשורת וכיו”ב, הרי שרשות המסים רשאית שלא לקבל את הבקשה לגילוי מרצון”, היא מסבירה.

▼ “הליך סבוך שמומלץ לעשות תוך ליווי משפטי”;

לדברי עו”ד זרקו-זמיר, גילוי מרצון הוא נוהל של רשות המסים מאז שנת 2005, שלפיו אדם עבר עבירות מסים מכל סוג, יכול לגלות על כך מיוזמתו לרשות המסים לפני שנתפס. בתמורה, אותו אדם לא יועמד לדין וזאת בכפוף לכך שכמובן ישלם את המס אותו העלים מקופת המדינה.

במקרה של גירושים, בעל או אישה יכולים לפנות ל’גילוי מרצון’ אם הם מרגישים שהצד השני יודע על העלמות מס שלהם, ושבכוונתו לדווח על כך לרשויות המס. לדברי עו”ד זרקו-זמיר, במקרים רבים, האיום הוא רק איום, ואין כוונה לממש אותו, מפני שחשיפה שכזו עלולה להרע את מצבו של הצד המתלונן.

כך למשל, כאשר גבר נמצא אשם בהעלמות מס, וכתוצאה מכך מתמוטט כלכלית או נכנס לכלא – היכולת שלו לשלם דמי מזונות הופכת מן הסתם לנמוכה בהרבה. כמו כן, גבר שסובך בהליכים פליליים מול רשויות המס, יתקשה לשאת בנטל ההורות; “בשורה התחתונה, הנפגעים העיקריים, כמו תמיד – הם הילדים. את החשבון הזה נשים חייבות לעשות לפני שהן רצות ומסגירות על הבעלים שלהן לרשויות” – מציינת עו”ד זרקו זמיר.

לדבריה, הפגיעה בנשים עלולה להיות קשה שבעתיים; “כי עדיין, למרות שאנחנו במאה העשרים ואחת, כשהאימא יושבת בכלא – הדבר משפיע בצורה דרמטית בהרבה על הילדים. למעשה, הלשנה על בן או בת הזוג לרשויות המס היא כמעט תמיד ירייה ברגל”.

“הנקיטה באיומים על הלשנה נעשית על פי רוב על מנת להשיג מנוף סחיטה נגד הצד השני, לריכוך דרישותיו בכל הנוגע לחלוקת רכוש ולמשמורת על הילדים”. אך, לדברי עו”ד זרקו-זמיר; ל”עיתים המוטיבציה להלשין על הצד השני לרשויות המס מתודלק מיצר נקמה לא רציונאלי, בהליכי גירושין אמוציונליים במיוחד – ועל כן, יש לנקוט במשנה זהירות כאשר איום כזה מונח על השולחן.

▼ “סכנה; גילוי מרצון חובבני עלול לקבור את הנישום”;

לדברי עו”ד זרקו-זמיר, גילוי מרצון הינו הליך שבמסגרתו מוגשת בקשה מסודרת, שכוללת הסבר על העבירות שבוצעו, סקירה מלאה של ההכנסות שהועלמו, ואומדן של תשלום מס משוערך; “אין טופס פורמלי לביצוע ההליך… הבקשה צריכה לעמוד במספר רב של קריטריונים, וצריך לדעת מה מותר ומה אסור”. לדבריה, מדובר בבקשה שעל פי רוב נבנית עם עורך הדין, ועל כן מומלץ להיעזר בשירותיהם של אנשי מקצוע בקיאים ובעלי ניסיון בתחום.

הבקשה לגילוי מרצון מופנית אל סמנכ”ל חקירות ברשות המסים, שבודק את הבקשה לגופה, וקובע אם היא עומדת בקריטריונים. לאחר מכן, פקיד השומה או תחנת המע”מ הרלוונטית מבצעים התדיינות כספית אזרחית על גובה המס שיש לשלם.

עו”ד זרקו זמיר, מספרת, כי הגיעו אליה לא פעם אנשי עסקים שסברו לתומם, כי ערכו הליך של גילוי מרצון עצמאית מול רשויות המס, אך לרוע מזלם התברר שהדבר כלל לא נעשה, והרשויות השתמשו במידע שנמסר להם לצורך פתיחה בחקירה פלילית; “זה שמישהו חושב שעשה בקשה לגילוי מרצון לא אומר שהוא אכן עשה אותה, לכן, רצוי לבצע הליך מסודר עם ליווי משפטי הולם”.

“חשוב להבין ראשית כל מה גובה המס שהאדם יידרש לשלם בסוף התהליך, והאם הלקוח יכול לעמוד בתשלום הזה. להגיש בקשה זה קל. צריך לחשוב מה קורה ביום המחרת לאחר שהבקשה מתקבלת” – סיכמה עו”ד קרן זרקו זמיר. ממשרד עורכי דין זרקו זמיר, ברחוב השחם 30, בעיר פתח תקווה.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן