רדיו | טלוויזיה

73 שנים ל’מבצע לפיד’ ולסיפור המחתרת היהודית שכבשה את אלג’יר ב’ערוץ הראשון’

0
0

סיפורה של המחתרת היהודית, מתעורר לחיים הערב (ג’, בשעה 21:45) בסרט “ליל הפתאים” של ד”ר רמי קמחי, מאוניברסיטת אריאל, זהו סיפור גבורה שטרם סופר, ואסור לנו לשכוח; “השואה נתפסת כסיפור של יהדות אירופה בלבד, ועל אף הסיפורים והעדויות, אין מי שמתעניין ורוצה ללמוד על ’שואת יהודי צפון אפריקה’”.
73 שנים ל’מבצע לפיד’ ולסיפור המחתרת היהודית שכבשה את אלג’יר ב’ערוץ הראשון’
73 שנים ל’מבצע לפיד’ ולסיפור המחתרת היהודית שכבשה את אלג’יר ב’ערוץ הראשון’

הסרט “ליל הפתאים” חושף את הפן היהודי הבלתי מוכר של הנחיתה בשנים; 1940-1942 לכבוש את העיר אלג’יר בירת אלגיריה מידי הצבא הפרו-נאצי בליל הנחיתה, האמפיבית של בעלות הברית בחופי צפון אפריקה המערבית אשר כונה; ’מבצע לפיד’ (Operation Torch) ואפשרה אותה, ישודר הערב (יום שלישי | בשעה 21:45 | ה’ כסלו התשע”ו) ב’ערוץ הראשון’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הדוקו-דרמה “ליל הפתאים”, חושפת את סיפורה של ’המחתרת היהודית’ בת 400 איש באלג’יר בשנים; 1940-1942 שסייעה לכבוש את העיר אלגיר בירת אלג’יריה מידי הצבא הפרו-נאצי בליל הנחיתה, האמפיבית של בעלות הברית בחופי צפון אפריקה המערבית – מרוקו ואלג’יריה, שכונה; ’מבצע לפיד’ (Operation Torch) ואפשרה אותה.

“מדובר בסיפור שטרם סופר” – כך מתחיל את ההסבר על סרטו ד”ר רמי קמחי, מבקר תרבות, חוקר ספרות עברית, חוקר ויוצר קולנוע, פובליציסט, מרצה בכיר בבי”ס לתקשורת ב’אוניברסיטת אריאל’ האומר, כי; “השואה, נתפסת כסיפור של יהדות אירופה בלבד, ועל אף הסיפורים והעדויות, אין מי שמתעניין ורוצה ללמוד על ’שואת יהודי צפון אפריקה’. לא רק שהדבר פוגע במפעלי ההנצחה, אלא מדובר גם בפגיעה באחד הדברים המאחדים ביותר את העם שלנו.

הקונצנזוס כיום, שהשואה היא שואת יהודי אירופה בלבד, התקבעה כל כך, עד שאפילו צאצאים של ’יוצאי צפון אפריקה’ לא מודעים לקשר שלהם לכך, וחבל שכך”.

ד”ר קמחי, מוסיף ואומר, כי; “כשהתחלתי לעסוק בנושא, עשיתי תחקיר וגיליתי שאף אחד לא מכיר את הסיפור הזה. הספר שנכתב על המחתרת היהודית באלג’יר ע”י גיטה עמיפז שיצא לאור בהוצאת משרד הביטחון בשנות ה-70, נותר מיותם על מדפי הספרייה.

הכרטיס שלו ב-ספריית בית אריאלה בתל אביב, נותר ריק, ואני הייתי הראשון שעיין בו. זאת תעלומה גדולה בעיני מדוע אין איש אשר מתעניין בסיפור הזה, במיוחד לאור העובדה שההיסטוריה של ה-שואה לא משופעת ב-סיפורי גבורה יהודיים ובוודאי שלא ב-ניצחונות יהודיים”.

הסרט, עוסק בסיפור המחתרת היהודית באלג’יריה במסגרת המערכה בצפון אפריקה במלחמת העולם השנייה. המחתרת פעלה בין השנים; 1940-1942. מדובר על סיפורה של קבוצת יהודים בת 400 איש, שבעזרת מספר קצינים צרפתים קתולים, הצליחה בעיצומה של מלחמת העולם השנייה, בליל השמיני בנובמבר 1942, לכבוש את העיר אלג’יר, בירת אלג’יריה, מידי צבא וישי, שמנו כ-20,000 חיילים.

במהלך המבצע, עצרה המחתרת את ראשי ממשל וישי והחזיקה בעיר לילה שלם אשר בסופו מסרו את מפתחות העיר אלג’יר לכוחות בעלות הברית שנחתו למחרת בבוקר בחופי העיר.

זהו סיפור על התמודדות ולחימה על עצם הקיום, סיפור על גבורה יהודית ייחודית ויוצאת דופן שלא סופר עד עתה.

“ליל הפתאים”, סרטו של ד”ר רמי קמחי, מרצה בכיר ב-בית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, ישודר היום (שלישי ה-17 בנובמבר) ב-ערוץ הראשון, בשעה 21:45.

אל ה-פרומו הסרט.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן