ארכיאולוגיה

רשות העתיקות, הלילה בוצעו: שוד, הרס וביזה בכנסיה עתיקה בגוש תפן

רצפת פסיפס מפוארת מהתקופה הביזנטית מלפני כ-1400 שנה נעקרה במכושי שודדי עתיקות ועמודיה הופלו ◄ עד כה נעצרו שני מעורבים, ויתבצעו מעצרים נוספים. "רשות העתיקות, תפעל ביד קשה כנגד מבצעי העוולה ◄ העונש הקבוע בחוק כנגד פגיעה ב’אתר עתיקות’ הינו 5 שנות מאסר, ובכוונתנו ולדרוש את מיצוי הדין עם המבצעים".
0
0
הכנסיה העתיקה בגוש תפן, השודדים הותירו הרס וביזה
הכנסיה העתיקה בגוש תפן

“זה פיגוע תרבותי. נפעל למצות את הדין עם כל המעורבים במעשה הנפשע” – כך אומרים בכאב ארכיאולוגים מ’רשות העתיקות’, אשר נחשפו לאחת הפגיעות הקשות ביותר שבוצעו לאחרונה, באתר עתיקות בישראל כאשר רצפת פסיפס מפוארת מהתקופה הביזנטית מלפני כ-1400 שנה נעקרה במכושי שודדי עתיקות ועמודיה הופלו בכנסיה עתיקה ב’גוש תפן’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

שני הצעירים חלאות המין האנושי וחסרי התרבות כבני 20, מהכפר הדרוזי כיסרא-סמיע, במרכז הגליל העליון ממערב לפקיעין על כביש 854, שבצפון הארץ, נעצרו הלילה (שני, כ”ג אלול תשע”ה) בחשד שהם אלה שהיו המעורבים במעשה החמור והנתעב ב”סגנון דאעש”, לאחר ששוטרים שזיהו אותם ברכב חשוד, עצרו את השניים ובחיפוש בתא המטען של רכבם, מצאו עשרות שברים של הפסיפס הנדיר שנעקרו ב-מכושי שודדי עתיקות.

בפעילות מבצעית שביצעו (הלילה בין ראשון ליום שני) שוטרי יחידת אורגן מ’משטרת כרמיאל’, נחשפה אחת הפגיעות הקשות ביותר שבוצעו לאחרונה באתר עתיקות בישראל.

צילום מהאוויר של אתר העתיקות בגוש תפן, הפסיפס נבזז ועמודי הכנסייה הופלו לצדדים | צילום: רשות העתיקות | עיבוד: שולי סונגו ©

השוטרים, זיהו בשעת לילה רכב חשוד וביצעו מעקב אחר הרכב. כאשר הורו לרכב לעצור, החל הנהג לנסוע בצורה פרועה בניסיון לחמוק מהשוטרים.

הם הצליחו לעצור את המכונית, בה נסעו שני צעירים בשנות העשרים, תושבי המועצה המקומית של הכפר כיסרא, הסמוך.

בחיפוש שבוצע בתא המטען, נדהמו השוטרים לגלות שברי רצפת פסיפס עתיקה. למקום הוזעקו אנשי היחידה למניעת שוד ב-רשות העתיקות.

הם זיהו מיד שברכב נמצא “אוצר גנוב”; בתא המטען, נמצאו פזורים, על גבי כריות, עשרות שברים של רצפת פסיפס עתיקה.

אנשי רשות העתיקות אוספים את שברי הפסיפס שנותרו באתר בגוש תפן  צילום: שמואל מגל, רשות העתיקות  עיבוד שולי סונגו ©
אוספים את שברי הפסיפס

דוברת רשות העתיקות הגב’ יולי שוורץ, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; על חלק מהפיסות, הבחינו המפקחים באותיות בשפה יוונית, המשובצות ברצפה. בדיקה מהירה והיכרות שטח טובה של מפקחי היחידה, העלתה, כי הפסיפס פורק מ-כנסיה ביזנטית מהמאה ה-6 לספירה, ב’חורבת חשק’ הסמוכה.

הכנסייה היפה שבה רצפת הפסיפס המעוטרת, היתה עד כה פינת חמד ומוקד משיכה למטיילים רבים.

מעצרם של החשודים הוארך בצהרים בבית משפט השלום בעיר עכו ב-3 ימים.

הפסיפס בחורבת חשק, עליו נכתב: “דמטריוס הדיאקון וגיאורגיוס בנו בנו את המקום הקדוש הזה לכבודו של גיאורגיוס הקדוש ולכבוד כל בני ביתם” | צילום: דר’ מוטי אביעם | עיבוד: שולי סונגו ©

לדברי אמיר גנור, מנהל ’היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות’; “לא נרשה פיגוע תרבותי בסגנון דאעש ב-מדינת ישראל ולא נאפשר פגיעה זדונית בנכסי התרבות של כולנו.

זו אחת הפגיעות החמורות ביותר שבוצעו כנגד אתר עתיקות באזור הצפון בשנים האחרונות.

“רשות העתיקות, תפעל ביד קשה כנגד מבצעי העוולה. עד כה נעצרו שני מעורבים, ויתבצעו מעצרים נוספים.

העונש הקבוע בחוק כנגד פגיעה ב’אתר עתיקות’ הינו חמש שנות מאסר, ובכוונתנו ולדרוש את מיצוי הדין עם המבצעים” – הוסיף וסיכם מר גנור, מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן