רפואת כאב

קנאביס – קנביס לצרכים רפואיים, תהליך מעבר מחומר אסור לתרופה על פי דר’ מיכאל דור

0
0

סך השלם גדול מחלקיו – יש ב”קנביס” מרכיבים משככי כאבים, מעוררי תאבון ומדכאי בחילות. אך בבידוד המרכיבים לפי פעילותם לא התקבל אותו אפקט. השילוב בין המרכיבים הפעילים השונים מקנים לו את יתרונותיו ◄ 5,000 שנים שהקנביס בשימוש, לכן לא ניתן לרשום עליו פטנט, מה שמונע מחקר מדעי ◄ ד”ר מיכאל (מיקי) דור, מרצה בכיר מאוניברסיטת אריאל, ויועץ רפואי בכיר ביחידת הקנביס במשרד הבריאות, עושה עבורכם סדר בנושא.
קנאביס - קנביס לצרכים רפואיים, תהליך מעבר מחומר אסור לתרופה על פי דר’ מיכאל דור
קנאביס – קנביס לצרכים רפואיים, תהליך מעבר מחומר אסור לתרופה על פי דר’ מיכאל (מיקי) דור

“שנים רבות, היה ’קנאביס – קנביס’ (Cannabis) נפוץ לצרכים חברתיים אך מעט מאד בשימוש למטרות רפואיות. רק לאחרונה, החלה ההכרה בעולם להכיר בפוטנציאל המדהים שיש לצמח הקנביס לצרכים ולשימושים רפואיים אשר לדעתו צריך ללמוד ולנצל לטובת החולים – כך טוען ד”ר מיכאל (מיקי) דור, מרצה בכיר מ’אוניברסיטת אריאל’, ויועץ רפואי בכיר ב’יחידת הקאנביס’ ב’משרד הבריאות’ העושה כאן, סדר במושג ’קנביס לצרכים רפואיים’ ועל התהליך של מעבר מחומר אסור לתרופה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

לדברי ד”ר דור; “בתהליך המעבר מחומר אסור לתרופה, אנו נתקלים במכשולים רבים. חלק מהמכשולים נובע מהסטיגמה של הצמח כ”סם קל”, ששימוש בו מוליך לכיוון שימוש ב-סמים קשים. לחשש זה, לא נמצאו שום הוכחות מדעיות אך קשה מאד לשכנע את הציבור הכללי ואת ציבור מקבלי ההחלטות בתחום הרפואי, שאין הדבר כך”.

“בנוסף לכך”, מציין ומדגיש, ד”ר מיקי דור, כי; “עקב הסטיגמה, לא נערכו מחקרים מדעיים של ממש, כדי לבדוק באופן מדעי מה השפעות החומר, מה יתרונותיו ומה הן תופעות הלוואי של השימוש בו. תחילה, נטען, כי העדר המחקרים הוא באשמת חברות התרופות, החוששות שחומר זה, יתפוס את מקומן של התרופות הקונבנציונאליות, אך כפי הנראה, אין לטענה זו בסיס עובדתי.

האמת היא יותר פשוטה; כדי לפתח תרופה, חברת התרופות חייבת להשקיע כסף רב מאד ולרשום פטנט על מנת להבטיח את זכויותיה על התוצר. הדבר אינו אפשרי, כי חברת תרופות לא יכולה לרשום פטנט על חומר הנמצא בשימוש מעל ל-5000 שנים!

“עקב עובדה זאת, רופאים רבים, גם אם הם לא שבויים ב”סטיגמה” המלווה את הקנאביס – קנביס, נמנעים מלהמליץ עליו בגלל העדר מחקר מדעי מסודר, רק בשנים האחרונות החל מחקר כזה וכאן יש לציין את תרומתו המיוחדת של המדען הישראלי, פרופ’ רפי משולם, הנחשב לאחד מבכירי החוקרים בעולם בתחום זה וכמי שהיה הראשון שזיהה מרכיבים רבים של הקנביס ובכל העולם מצטטים את עבודותיו”.

▼ הרכב הקנביס;

קנאביס – קנביס (שם מדעי; Cannabis) הוא סוג של צמח ממשפחת הקנאביים, אשר כוללת 11 סוגים, בהם כשותנית ומַיִשׁ דרומי. הקנאביס הוא המפורסם שבהם, והוא כולל 3 מינים; קנאביס סאטיבה (Cannabis sativa), קנאביס אינדיקה (Cannabis indica) ו-קנאביס רודראליס (Cannabis ruderalis).

קנאביס שימש משחר ההיסטוריה לייצור סיבים (המפ), שמן זרעים, למטרות רפואיות וכחומר פסיכואקטיבי. זרעי הקנאביס מזינים ועשירים בחלבון. השימוש בקנאביס למטרות משכרות ורפואיות שנוי במחלוקת, וייצורו, השימוש וההחזקה בו אסורים במרבית מדינות העולם וגם בישראל, על פי פקודת הסמים המסוכנים.

בצמח הקנאביס ישנם כ-3 משפחות של חומרים; טרפנואידים, פלבנואידים ו-קנאבינואידים. כ-80 קנאבינואידים ידועים קיימים בצמח, שהעיקריים שבהם הם החומרים הפסיכואקטיביים THC ו-CBD. (מתוך קנביס – ויקיפדיה).

על פי ד”ר מיכאל דור; “מדובר בחומר מאד מורכב שיש בו מאות חומרים, חלקם פעילים בצורות שונות וחלקם כפי הנראה אינם פעילים. חלק מהחומרים פעילים נגד כאבים, חלק אחר מרגיעים, אחרים מעוררים תיאבון ומפסיקים הקאות ויש עוד השפעות רבות נוספות שאנו נמצאים בתהליך למידה שלהן.

כדי לסבך את הבנת התהליך, חומרים רבים מתוכם שבודדו, לא נתנו את האפקט המבוקש כשהם לבד ויש צורך בסינרגיזם (פעילות משולבת של שניים או יותר מרכיבים יחד) כדי לקבל את ההשפעה המבוקשת. על בסיס הנחה זו, שילוב של אחוזים שונים של המרכיבים השונים של הקנאביס – קנביס הוא שנותן את הפעילויות השונות.

שילוב מסוים עדיף לטיפול בחוסר תיאבון והקאות ושילוב אחר יתאים להשראת שינה. המגדלים את הזנים השונים יודעים לזהות את התכונות המאפיינות כל אחד מהזנים וגם אלה משתנים לפי גורמים שונים”.

▼ ההתוויות לטיפול;

ההתוויה הראשונה לטיפול היום היא עקב בעיה אונקולוגית, כולל תופעות לוואי עקב טיפולים כימותרפיים או הקרנות. כדי למנוע אי הבנה, אני רוצה להדגיש שאין הוכחה כל שהיא, כי קנביס מרפא סרטן, אך מניסיון בחולים רבים, יש שיפור של ממש במצבם כשהם יכולים לאכול ומפסיקים להקיא.

כיום מטופלים למעלה מ-6,000 חולים בהתוויה זו. התוויות נוספות למתן קנאביס – קנביס, הן מחלות הגורמות כאב קשה שלא משתפר לאחר שנה של טיפול נגד כאבים מקובל. התוויות נוספות הן כאבים ממקור נוירופטי, (עצבי), אפילפסיה בלתי נשלטת בילדים, מצבים נוירולוגיים ואורתופדים הגורמים כאב עז ממושך ואחרים.

לאחרונה, אושרה לראשונה התוויה של טיפול ב-’PTSD’ במצבים חמורים ולאחר טיפול מקובל בתקופת זמן ממושכת. ’מחלת הפיברומיאלגיה’ נדונה במספר רב של דיונים אך המומחים המטפלים במחלה, סירבו להכליל אותה כהתוויה מוכרת אם כי הטיפול במחלה מאושר במקרים קשים במיוחד לאחר חוות דעת של רופאי בריאות הנפש ו-ריאומטולוגים, כאשר יש כאבים חמורים במיוחד במשך זמן ארוך. ועדת התוויות המורכבת מבכירי הרופאים באותו תחום בארץ, יושבת מדי חודש, ודנה בהכללת מחלות נוספות כהתוויה מוכרת לשימוש ב”קנביס”.

▼ תהליך האישור;

כדי לקבל אישור לשימוש בקנביס למטרה רפואית נקבע נוהל של משרד הבריאות הנמצא באתר המשרד (נוהל 106) וכל אדם יכול לעיין בו. התחלת התהליך מחייבת המלצה של רופא מומחה בתחום בו מדובר והגשת המלצה למשרד הבריאות באופן ממוחשב ובצירוף סיכום מידע רפואי מלא עדכני על מצב המטופל וכן דו”ח על התרופות בהם השתמש בתקופה שקדמה להגשת הבקשה.

הטופס נבחן בהנהלת משרד הבריאות ובאם מאושר מודפס, רישיון וזה מועבר לחברה המגדלת את הקנאביס – קנביס ומספקת אותו למטופל לאחר קבלת הדרכה על השימוש בו. בשנה הקרובה, יש כוונה לשנות את התהליך, כך שהתרופה תחולק ב’בתי המרקחת’. במקרים בהם יש סירוב לאשר את השימוש, רשאי הרופא המטפל להגיש ערעור ולבקש לדון שוב בבקשה בוועדת ערער.

▼ המצב היום;

היום יש בארץ מעל ל-20,000 בעלי רישיון בשימוש ב’קנביס רפואי’. קרוב ל-8,000 איש נוספים קיבלו רישיונות במהלך השנים, אך הפסיקו להשתמש בחומר בין אם עקב חוסר שביעות רצון מהתוצאה או עקב פטירה. מדי יום מגיעים אל משרד הבריאות בין 200 ל-300 טפסים של בקשות, חלקן בקשות ראשונות וחלקן בקשות לחידוש רישיון. למעלה מ-80% מהבקשות מאושרות לגבי חלק מאלה שנדחו, מתקיים דיון נוסף.

הצפי הוא שמספר הפונים והמטופלים יגדל עוד יותר בעתיד עם למידת הנושא והשינוי הצפוי בהתייחסות הצוות הרפואי לנושא ה’קנאביס – הרפואי’. סיכם ד”ר מיכאל (מיקי) דור, מרצה בכיר מאוניברסיטת אריאל, ויועץ רפואי בכיר ב’יחידת הקנביס’ ב-משרד הבריאות.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן