גיל הזהב | זקנה | גרונטולוגיה

האגודה הישראלית לגרונטולוגיה: הכניסו למצע הפוליטי את הקשישים

0
0

פרופ’ יצחק בריק, יו”ר האגודה הישראלית לגרונטולוגיה: “מדובר ב”צונאמי חברתי” ומהפכה דמוגרפית, שמהם משתקפים המשמעות הרבה של התהליך והצורך בהתייחסות ובהיערכות ראויות. התופעה היא חלק מתהליך כלל עולמי שמתחולל הן במדינות המפותחות והן באלו המתפתחות. בניגוד לכך, ממשלת ישראל טרם פיתחה תכנית לאומית בתחום הזקנה”.
האגודה הישראלית לגרונטולוגיה: הכניסו למצע הפוליטי את הקשישים
האגודה הישראלית לגרונטולוגיה: הכניסו למצע הפוליטי את הקשישים

האגודה הישראלית לגרונטולוגיה, העוסקת במדעי הזיקנה, חקר ההזדקנות ובשיפור איכות החיים של האזרחים הוותיקים במדינה, פנתה השבוע לראשי המפלגות המתמודדות לכנסת ה-20 בבקשה להוסיף למצע המפלגה את נושא הקשישים בישראל. לפניה למפלגות צרפה האגודה נייר עמדה מקצועי ומעמיק שנכתב והוגש במקור לראש הממשלה המכהן, כבר לפני מספר חודשים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

בנייר העמדה, הודגש, כי השירותים לאזרחים הוותיקים בישראל, מספקים רק מענה חלקי לצרכים החיוניים של אוכלוסייה זו. המגמה הצפויה של הכפלת מספר הזקנים תוך עשרים שנה, מחייבת תכנית שתאפשר לחברה הישראלית להתמודד עם האתגרים הנובעים מהתהליך. ’האגודה הישראלית לגרונטולוגיה’ מתריעה בפני ראשי המפלגות המתמודדות לכנסת, כי ללא תכנית אסטרטגית כללית כזאת יוחמר במידה ניכרת מצבם של רבים מהזקנים.

האגודה גם ממליצה להקים ’ועדה ממלכתית לזקנה’ בהשתתפות קובעי המדיניות בזירת הגיל השלישי, אנשי האקדמיה, מספקי שירותים לזקנים ונציגי ציבור של אוכלוסיית הזקנים החיים כיום בישראל.

האגודה הישראלית לגרונטולוגיה, מדגישה, כי בעשורים הקרובים צפויים מספר הזקנים ושיעורם היחסי בכלל אוכלוסייה להמשיך לגדול.

מצבם של רבים מהזקנים האלה אינו טוב, חלק גדול מהם סובל ממצוקה כלכלית, ממחלות כרוניות, ממוגבלות פיזית ומבדידות. רבים עוד יותר מהם בריאים ועצמאים, אך הם זקוקים למערכות שירותים בתחומי הפנאי, התעסוקה, והפעילות, כדי להבטיח משמעות ואיכות חיים לאורך השנים הארוכות בשלב הגמלאוּת.

מדובר בגידול דרמטי במספר הזקנים בזכות העלייה המרשימה והמתמשכת ב’תוחלת החיים’, שנגרמו במידה רבה הודות להתפתחות הרפואה ולשינויים באורח החיים ובאיכות הסביבה. תשובת ראשי המפלגות שיתקבלו יועלו לעמוד הפייסבוק של האגודה הישראלית לגרונטולוגיה; האגודה הישראלית לגרונטולוגיה.

במכתב ששיגר השבוע פרופ’ יצחק בריק, יו”ר האגודה הישראלית לגרונטולוגיה לראשי המפלגות, ציין, כי; “עם התקרב מועד הבחירות אנו מבקשים להעלות על סדר היום של הדיון הציבורי את מצבם של הזקנים במדינת ישראל.

נייר העמדה בו העלנו את מגוון הצרכים של אוכלוסייה זו, מצביע על הצורך בהכנת תוכנית לאומית להתמודדות עם הצרכים והבעיות הצפויים בעתיד בעיקר בגלל ה’הזדקנות’ המהירה של האוכלוסייה, הגידול המשמעותי בהיקף אוכלוסיית הזקנים, וריבוי וגוון צרכיהם.

אנו פונים אליך כעומד בראש המפלגה, כפי שאנו פונים גם ליתר המפלגות המתמודדות ב’בחירות לכנסת ה–20’, בבקשה להעמיד את הנושא הזה במקום הראוי לו בסדר העדיפויות, לקראת הבחירות הקרבות והולכות – הכניסו למצע הפוליטי את ה-קשישים” .

פרופ’ בריק, הדגיש, כי; “מדובר בגידול משמעותי אשר צפוי להימשך בשנים הבאות ואף להתעצם במידה ניכרת, וההשלכות הדמוגרפיות, החברתיות, הכלכליות והפוליטיות שלו מטביעות את חותמן לא רק על רווחת הזקנים עצמם אלא גם על הכלכלה והחברה בישראל בכלל.

מההיבט החברתי, מדובר ב”צונאמי חברתי” ומהפכה דמוגרפית, שמהם משתקפים המשמעות הרבה של התהליך והצורך בהתייחסות ובהיערכות ראויות. התופעה היא חלק מתהליך כלל עולמי שמתחולל הן במדינות המפותחות והן באלו המתפתחות. ואכן במספר מדינות בעולם, למשל ב-סינגפור, כבר החלו לפתח תכניות לאומיות המיועדות להתמודד עם האתגרים הכרוכים בתהליך. בניגוד לכך, ממשלת ישראל טרם פיתחה תכנית לאומית בתחום הזקנה”.

פרסומת; תרומת כאן נעים | עיתון האינטרנט של כל המדינה | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’

נייר העמדה נכתב על ידי פרופ’ אסתר יקוביץ מן אוניברסיטת בן גוריון בנגב, פרופ’ יוסי קטן ז”ל מאוניברסיטת תל אביב ופרופ’ יצחק בריק, יו”ר האגודה הישראלית לגרונטולוגיה ומרצה בחוג ל’גרונטולוגיה’ באוניברסיטת חיפה. הוא כולל הצעה לתוכנית לאומית להיערכות מדינת ישראל לגידול המשמעותי באוכלוסיית הגיל השלישי.

התוכנית כוללת קוים מנחים לטיפול בנושא הזקנה בישראל בכל תחומי החיים לרבות; בריאות, רווחה, פנסיה, קצבאות זקנה, סיעוד, תעסוקה ופנאי תוך הסתכלות בראיה הרחבה והמקיפה של סוגיה זו, שכן על פי התחזיות, בשני העשורים הקרובים בישראל צפוי להתחולל שינוי דמוגרפי משמעותי, כשאוכלוסיית בני 65 ומעלה צפויה לגדול כפליים, מכ-833,000 נפש כיום לכ-1,640,000 נפש בשנת 2035.

גידול מואץ ביותר עתיד להתרחש באוכלוסיית הזקנים ב-מגזר הערבי, וגידול בשיעור היחסי של ’הנשים הזקנות’ בכלל אוכלוסיית הזקנים. ההשלכות האפשריות של הגידול הצפוי במספר הזקנים, ובמיוחד במספר הזקנים בגילים גבוהים יותר, צפויות להעלות את יחס התלות של הזקנים ב-33% ואת יחס התמיכה בהורים ב-17%.

דוברת האגודה הישראלית לגרונטולוגיה הגב’ נאוה עינבר, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; “האגודה הישראלית לגרונטולוגיה, עוסקת ב’מדעי הזקנה’ ו’חקר ההזדקנות’ ומאגדת בתוכה חברים העוסקים במגוון התחומים של מקצוע; הגרונטולוגיה, מדעי הזקנה וחקר ההזדקנות, גרונטולוגים, ביולוגים, רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים, מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, תזונאים, אנשי מנהל וניהול ועוד.

האגודה, הינה ארגון אינטרדיסציפלינרי היחיד בארץ המאגד בתוכו עובדי שדה, אקדמאים, מרצים, חוקרים וקובעי מדיניות. האגודה שמה לה למטרה להיות בית ומקום מפגש בין הדיסציפלינות השונות ובין הארגונים השונים העוסקים בתחום הזיקנה והמטפלים בזקנים, לפעול לקידום איכות החיים של הזקנים ולחזק את המעמד המקצועי של הגרונטולוגיה.

קוראים המעוניינים לקרוא עדכוני מדיה חברתית בתחום ה-זיקנה וה-גרונטולוגיה מוזמנים להיכנס אל ☚ עמוד ה-פייסבוק של האגודה.

וכן לגלוש אל ☚ אתר ה-האגודה הישראלית לגרונטולוגיה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן