סביבה | אקולוגיה

מגמה ירוקה וקואליציית ארגוני הסביבה, מתריעים: מפרץ חיפה הפך לפצצה מתקתקת

0
0

צעדת מחאה של תושבי חיפה וארגוני הסביבה, התקיימה היום (שישי), תחת הסיסמא; “עוצרים את הזיהום – מצילים את הבית” המפגינים; זוהי ההזדמנות האחרונה להפחית הזיהום והתחלואה באזור חיפה והצפון ◄ התכנית להקמת נמל המפרץ ונמל הדלק, כבר אושרה בממשלה מבלי שהתושבים ידעו על השלכותיה והמדדים האדירים של הפגיעה בחופים בבריאות התושבים ובריכוז החומרים המסוכנים.
מגמה ירוקה וקואליציית ארגוני הסביבה, מתריעים: מפרץ חיפה הפך לפצצה מתקתקת
מגמה ירוקה וקואליציית ארגוני הסביבה, מתריעים: מפרץ חיפה הפך לפצצה מתקתקת

צעדת מחאה של תושבי חיפה וארגוני הסביבה, התקיימה היום (יום שישי | י”ג כסלו התשע”ה), הפגינים צעדו מ”גן האם” (מרכז הכרמל) ועד לבורקס העגלה (שדרות מוריה פינת רח’ צפרירים) בעיר, תחת הסיסמא; “עוצרים את הזיהום – מצילים את הבית”, זאת לקראת התכנסותה של ’מועצה הארצית לתכנון ולבנייה לדיון בתוכנית להרחבת בתי זיקוק לנפט בע”מ (בז”ן).

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

המפגינים, מאורגנים על ידי תושבים מכל האזור (חיפה, קריות, נשר, קרית טבעון, משפרעם, זבולון, עוספיה) וכן בידי קואליציה סביבתית, הכוללת, בין היתר את ארגון מגמה ירוקה, הפורום הישראלי לשמירה על החופים, וקבוצת “אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות”; גאים, בעובדה, כי לראשונה, אישרה המשטרה את צעדת המחאה על הזיהום והתחלואה במפרץ חיפה, בציר התנועה המרכזי בעיר וזאת ביום שישי ובמרכז הכרמל בעיר חיפה אשר נחסם לצורך צעדת המחאה.

לטענת אנשי ’מגמה ירוקה’ – Megama Yeruka (ארגון שטח אקטיביסטי, התנדבותי ולא מפלגתי, הפועל לקידום נושאי איכות הסביבה בישראל) ו’קואליציית ארגוני הסביבה’; “אם שלוש תכניות הענק החדשות, יצאו אל הפועל, הן יגרמו נזקים בלתי-הפיכים לבריאות הציבור ולסביבה”.

מור גלבוע, מנכ”ל מגמה ירוקה ועמיתתו הגב’ חנה קומפרמן, יו”ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים, אמרו, כי: “המועצה הארצית לא יכולה להתעלם מהדוחות הרשמיים שמעידים, שחור על גבי לבן; חיפה במקום הראשון בארץ בתחלואה ותמותה מ’מחלות סרטן’, אסטמה ומחלת נוספות הקשורות ב’זיהום אוויר’.

למרות הנתונים המזעזעים, ב-עיריית חיפה וב-ממשלה, מקדמים 3 תכניות ענק חדשות, אשר יגדילו את הזיהום ואת אחסון החומרים הרעילים במאות אחוזים על ידי; “הרחבת בתי זיקוק לנפט (בז”ן)”, “קרקעות הצפון” ו”נמל המפרץ והדלקים”. התכנית להקמת נמל המפרץ ו’נמל הדלק’ כבר אושרה בממשלה, זאת מבלי שהתושבים, כלל ידעו על השלכותיה על המדדים האדירים של הפגיעה בחופים, בבריאות התושבים ובריכוז החומרים המסוכנים.

◄ זוהי ההזדמנות האחרונה להפחית הזיהום והתחלואה באזור חיפה והצפון

בחודש ינואר 2015, תדון ’המועצה הארצית לתכנון ולבנייה’ אשר על פי ’חוק התכנון והבנייה’, היא, המוסד העליון במדינת ישראל לתכנון ובנייה בשתי תוכניות; בתאריך ה-22.1, יתקיים דיון על תכנית קרקעות הצפון אשר בה מנסים להקים מפעל פטרוכימי חדש מזרחית לבז”ן.

לדברי הפעילים הסביבתיים, מפרץ חיפה, כולו הפך לפצצה מתקתקת, המאיימת על בריאות הציבור, אולם בממשלה וב-רשויות המקומיות, לא נותנים פתרונות אמיתיים. חיזוק לכך, ניתן למצוא בחוות הדעת המקצועית של ראש שירותי בריאות הציבור של משרד הבריאות, פרופ’ איתמר גרוטו, שפורסמה השבוע, ממנה עולה, כי; “מקבלי ההחלטות במוסדות התכנון פועלים לעיתים קרובות להכשרת זיהום האוויר, במקום להפחתתו.

עמדת משרד הבריאות, היא שיש לשאוף לעמוד ביעדי “חוק אוויר נקי”, ובמיוחד בפרויקטים חדשים, כדי להפחית את סכנות התמותה והתחלואה מזיהום.

לפי נתונים רשמיים של משרד הבריאות ו’המשרד להגנת הסביבה’, ב’נפת חיפה’, יש יותר חולי סרטן, מחלות לב, אסטמה ו-מחלות בדרכי הנשימה מאשר בכל אזור אחר בארץ”, מסרו מארגני ההפגנה.

לדברי מור גלבוע, מנכ”ל מגמה ירוקה ומארגני המחאה; “את המציאות הזו אפשר לשנות. זו הזדמנות אחרונה לפני שיאושרו התכניות וייסתם הגולל על הסיכוי לעצור את הזיהום. בהפגנה היום (5 בדצמבר), דרשנו הוצאה של מתקנים מזהמים אלה, האחראים לזיהום אוויר חריג ולעודף תחלואה חמור – מלב מטרופולין חיפה”.

לגב’ חנה קופרמן, יו”ר ’הפורום הישראלי לשמירה על החופים’, יש טענות מוצקות ומגובשות באשר ליחס הרשויות; “עיריית חיפה ומשרדי הממשלה, הסירו לחלוטין את האחריות מחובתם לשמור על בריאותם וביטחונם של מאות אלפי תושבי האזור. התושבים, הופקרו לגורלם ולכן, רק ללחץ ציבורי, יש סיכוי לעצור את הגדלת הזיהום הצפויה מתכניות הענק שבפתח. עד עתה הציבור, שתק, כי המידע לגבי ממדי הזיהום והתכניות החדשות הוסתר ממנו, אבל בחודשים האחרונים, הצלחנו לחשוף בהדרגה את הנתונים ולכן, הציבור מתעורר”.

קופרמן, מבהירה ומסכמת; “זהו מאבק על חשיפת האמת מול התעמולה המתמשכת שניסתה לקדם את האינטרסים של בעלי ההון על חשבון בריאות הציבור. ההפגנה, היא תחילתה של התעוררות שבאה עקב חשיפת הנתונים”.

ענבר שקד, דוברת מגמה ירוקה, סבורה, ומאשימה, כי; “נבחרי הציבור, עסוקים בשאלת הבחירות, נלחמים אחד בשני וממטירים הבטחות, בזמן שאנחנו עסוקים במלחמה על הבית ועל הבריאות שלנו. לא נוכל לחכות ל-יעל גרמן, יונה יהב או למינוי של שר להגנת הסביבה, שיפעל בנושא, חיכינו מספיק. עכשיו, אנחנו לוקחים אחריות, מגיעים לתמוך בתושבי חיפה ולהפעיל לחץ על המועצה הארצית לתכנון ובנייה שתשים סוף לסכנה ותבטל את תוכנית ההתרחבות”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן