כאן מדע | טכנולוגיה

אוניברסיטת בר-אילן: מעבדת שבבים תסייע בשיפור תכנון ’מערכות על שבב’

0
0

מעבדת שבבים שנבנית בימים אלה באוניברסיטת בר-אילן, עבור חברות שבבים ישראליות; סרגון, אלתייר, סיוה, מלנוקס, סטיקספיי ואיזיצ’יפ שותפות ביחד עם בר-אילן, הטכניון, אוניברסיטת ת”א ובן-גוריון במאגד מגנ”ט HiPer (High Performance SoC Design) ◄ פרופ’ אלכס פיש, ראש מסלול ננו אלקטרוניקה בפקולטה להנדסה בבר אילן; “המעבדה תאסוף ותשמר ידע בתחום תכנון SOC במטרה להגביר את היתרון התחרותי של החברות הישראליות”.
אוניברסיטת בר-אילן: מעבדת שבבים תסייע בשיפור תכנון ’מערכות על שבב’
אוניברסיטת בר-אילן: מעבדת שבבים תסייע בשיפור תכנון ’מערכות על שבב’

מעבדה שנבנית בימים אלה ב’אוניברסיטת בר-אילן’ תסייע בשיפור תכנון “מערכות על שבב” עבור חברות השבבים הישראליות; אלתייר, סיוה, מלנוקס, סטיקספיי, איזיצ’יפ ו-סרגון. חברות אלה שותפות ביחד עם; אוניברסיטת בר-אילן, הטכניון, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת בן-גוריון במאגד מגנ”ט בשם; HiPer) High Performance SoC Design) אשר נחנך רשמית השבוע.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

המאגד משלב חברות המפתחות שבבים מורכבים בטכנולוגיות מתקדמות, ביחד עם חוקרים מובילים מהאקדמיה בתחום. המאגד משלב חברות ציבוריות גדולות, חברות בינוניות וחברת סטארט-אפ אחת. לחברי המאגד נוכחות דומיננטית בפלחי השוק שלהם. הם מייצגים מכירות שנתיות של מעל מיליארד דולר, המהווים כ- 2% מכלל ייצוא הסחורות של מדינת ישראל. חברות המאגד מעסיקות כ-2000 עובדי מו”פ בישראל.

במסגרת המאגד אישרה מינהלת מגנ”ט (תכנית מגנ”ט אחד ממסלולי הסיוע של המדען הראשי לקידום התעשייה הישראלית. יעד התכנית הוא לבנות ולחזק את התשתית הטכנולוגית בתעשייה, במספר דרכי פעולה. המשותף הוא שיתופי פעולה), בלשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה, בראשותו של אילן פלד, ובתמיכתו של המדען הראשי של משרד הכלכלה, ד”ר אבי חסון, להקים בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר אילן, מעבדה ייחודית מסוגה באקדמיה הישראלית לתכנון ובדיקות מערכות על שבב (SoC), שתשרת את חברות המאגד.

את המעבדה, ינהלו במשותף פרופ’ אלכס פיש, ראש מסלול ננו אלקטרוניקה בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן ופרופ’ שמואל וימר, גם הוא מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן.

לדברי פרופ’ פיש, המעבדה תעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם חברות כלי CAD, ספקי IP ויצרני שבבים,ותמשיך לפעול יחד עם התעשייה גם לאחר סיום חיי המאגד. הוא מבטיח, כי המעבדה תייצר לפחות שבב SOC אחד בשנה.

בישראל, קיימת התרחשות עניפה בתחום המוליכים למחצה, לצד מרכזי תכנון של חברות רב לאומיות (חברות, כגון; אינטל, קוואלקום ואחרות) מתקיימות חברות מקומיות המפתחות שבבים המשתמשים לתחומים שונים, כמו גם חברות סטארט-אפ.

ואולם היתרון היחסי של חברות השבבים הישראליות נשחק בשנים האחרונות בעוד התחרות גוברת. מורכבות פיתוח רכיבי SoC עולה בצורה אקספוננציאלית כתוצאה מריבוי מעבדים ושילוב פונקציות חדשות מה שגורם לעליה בעלות הפיתוח ומחסור במשאבים לביצוע מו”פ תשתיתי.

במקביל, באקדמיה הישראלית, לעומת אוניברסיטאות מובילות בעולם, הפעילות בתחום ה’שבבים’ לוקה בחסר הן במחקר והן בהכשרת מהנדסים. אחת הסיבות המרכזיות היא מחסור בחוקרים וכוח אדם מיומן באקדמיה הישראלית. לדברי פרופ’ פיש; “קשה לשמר מהנדסים באקדמיה, כשעומדות בפניהם אפשרויות כל כך עדיפות בתעשייה – בעיקר כמובן בחברות הרב לאומיות ולכן, יש מעט מדי חוקרים”.

“זיהינו את החסרים הללו, הן של התעשייה הישראלית והן של האקדמיה, הבאנו אותם בפני ’ועדת מגנ”ט’ בראשות של אילן פלד וזאת אישרה את הקמת המאגד של ושל החברות הללו והחוקרים הרלוונטיים באקדמיה, שיקדם את תחום ה-VLSI בביצועים גבוהים, כשהדגש הוא על תכנון מערכות על שבב. אמנם כל חברה מפתחת מוצרים בתחומים אחרים, אך המשותף לכולם הוא שאלו מערכות שלמות הממומשות על שבב.

פיתוח התשתית הזו דורש זמן ומשאבים, ובמקום שכל חברה תדאג לכך בנפרד, יאפשר המאגד פיתוח משותף של התשתית הזו, ועל גביה, כל חברה תוסיף את החדשנות הייחודית שלה”.

’מעבדת ה-SOC’ תמוקם במתחם חדש של מעבדות של מסלול ננו אלקטרוניקה בפקולטה להנדסה. מעבדות המסלול מתפרשות על פני כ-370 מ”ר וכוללות מעבדות לתכנון, מדידות ואפיון שבבים. בנוסף לכך, הן גם כוללות מעבדה מתקדמת לתכנון, ייצור ואפיון של התקני גרפן, המנוהלת ע”י ד”ר דורון נוה.

פרופ’ פיש, מדגיש, כי; “המעבדה תשרת לא רק את המחקר האקדמי בתחום השבבים אלא גם תשמש כמוקד ידע עבור התעשייה, ולכן היא תתבסס לא רק על סטודנטים ודוקטורנטים (שכמובן, יסתייעו בה לצורך מחקריהם ויצברו ניסיון לקראת עבודה בתעשייה) אלא תעסיק מספר מהנדסים, במטרה לשמר את הידע ולא לאבדו עם כל חילוף דורות של סטודנטים”.

תקציב הפעילות של המעבדה, שתעסוק הן בתכנון שבבים והן בבדיקת השבבים לאחר ייצורם הוא בין 2.4 ל-2.8 מיליון שקלים לשנה, יגיע מ’משרד הכלכלה’, וכן מהחברות המסחריות השותפות במאגד, מסביר פרופ’ פיש; “בשנה הראשונה נתכנן פלטפורמה גנרית משותפת לכל החברות, ובהמשך תשמש פלטפורמה זו לבחינת רעיונות לשיפור ביצועי השבבים, לשיפור תהליך התכנון ועוד.

המעבדות לתכנון ומדידה של שבבים, נבנו לפי תפיסה ייחודית לאקדמיה ישראלית שעל פיו כל חוקר לא מקבל שטח מחקר משלו, אלא מספר חוקרים חולקים שטח גדול וציוד משותף. המעבדות, יכללו חמישה מתחמי מחקר מרכזיים – מעבדת תכנון משותפת וארבע מעבדות מדידה ייעודיות. מעבדת התכנון, תאכלס סטודנטים למחקר ומהנדסים של כל החוקרים בתחום. במעבדות מדידה, יהיה ציוד מתקדם למדידה של SOC, שבבים דיגיטליים, מצלמות CMOS, שבבים בתחום האבטחה וכו’”. אומר פרופ’ פיש.

“בנוסף לכך, המעבדות, יכללו ציוד מתקדם בתחום אמינות ו-’inspection’ של שבבים, שנתרם לאחרונה ע”י ’חברת פריסקייל’. ד”ר יואב ויצמן, שניהל מעבדה זהה בחברת פריסקייל, עובד כעת בבר אילן על מנת להשמיש את המעבדה. חלק מהמעבדות, נבנו במטרה להיות מוכנים לקליטת חוקרים עתידיים בתחום”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן