בנקים

בנק ישראל: כל הבנקים, יחויבו לפתוח חשבון לכולם גם ל’לקוחות מוגבלים’ ו’פושטי רגל’

0
0

דוד זקן, המפקח על הבנקים; מטרת ההוראה להבטיח שגם אוכלוסיות חלשות יוכלו לנהל חשבון עובר ושב ביתרת זכות… אנו נוקטים בפעולות נוספות שמטרתן להסיר את החשש מפני הדרה של אוכלוסיות חלשות מקבלת שירותים בסיסיים במערכת הבנקאית” ◄ בכוונת הפיקוח על הבנקים לאסוף מידע אודות המקרים בהם סירב הבנק לפתוח חשבון ביתרת זכות, ומאפייניהם.
בנק ישראל: כל הבנקים, יחויבו לפתוח חשבון לכולם גם ל’לקוחות מוגבלים’ ו’פושטי רגל’
בנק ישראל: כל הבנקים, יחויבו לפתוח חשבון לכולם גם ל’לקוחות מוגבלים’ ו’פושטי רגל’

למישהו, אולי הוא המפקח על הבנקים בבנק ישראל “נפל האסימון” ולדידם של מאות אלפי אזרחים ובעלי עסקים הוא מעתה “יקיר העם” כל זאת עם פרסום ההודעה היום של דוברות והסברה כלכלית של בנק ישראל, כי ’המפקח על הבנקים’ הוציא הוראה שמגדירה מהם המקרים בהם ’תאגיד בנקאי’ מחויב להיענות לבקשת לקוח לפתוח חשבון עובר ושב ביתרת זכות. צעד זה, עוד נאמר בהודעה; יבטיח ש’תעודת הזהות הבנקאית’, שהפיקוח, הודיע על כוונתו להשיק, לא תפגע ביכולתן של שאוכלוסיות חלשות לפתוח חשבון עובר ושב מסוג זה ולנהלו.

המפקח על הבנקים, מר דוד (דודו) זקן, ציין, היום (יום רביעי | כ”ח אייר התשע”ד), כי; “חשבון עובר ושב הנו שירות חיוני, המהווה אמצעי בסיסי לניהול מרבית הפעילות הפיננסית של כל משק בית. מטרת ההוראה להבטיח שגם אוכלוסיות חלשות יוכלו לנהל חשבון עובר ושב ביתרת זכות, לעשות שימוש באמצעי תשלום מגוונים ולעקוב אחר חשבונם באופן עצמאי ויעיל.”

המפקח על הבנקים, של בנק ישראל מר דודו זקן, הוסיף וגילה, כי: “במקביל למאמצינו ליישם את ’תעודת הזהות הבנקאית’ שתכלול את דירוג האשראי לצורך הגברת התחרות במערכת הבנקאית, אנו נוקטים בפעולות נוספות שמטרתן להסיר את החשש מפני ’הדרה של אוכלוסיות חלשות’ מקבלת שירותים בסיסיים ב’מערכת הבנקאית’”.

בהתאם ל’חוק הבנקאות’ (שירות ללקוח), מוטלת על התאגידים הבנקאיים – חובה לפתוח חשבון עובר ושב ביתרת זכות (להבדיל ממתן אשראי, שהתאגיד העסקי, רשאי לסרב לתת על פי שיקוליו העסקיים), והם רשאים לסרב לבקשה לפתיחת חשבון כזה רק מטעמים סבירים.

במסגרת ההוראה החדשה (הוראת ’ניהול בנקאי תקין מס’ 422’), קבע ’המפקח על הבנקים’ את אותם מקרים, אשר בהתקיימם הם בלבד, לא תתקבל טענת “סירוב סביר”, והתאגיד הבנקאי, יהיה מחויב לפתוח חשבון;

1. לקוח מוגבל, או לקוח מוגבל חמור, או לקוח מוגבל מיוחד, כמשמעותם ב’חוק שיקים ללא כיסוי, התשמ”א- 1981’. לרבות לקוח שהוגבל בעבר לפי הוראות חוק זה;

2. לקוח ב’הליך פשיטת רגל’, לרבות לקוח שהיה בעבר ב’הליך פשיטת רגל’;

3. לקוח אשר הוטל עיקול על חשבונותיו;

4. לקוח אשר מתנהל או התנהל בעבר, בינו לבין תאגיד בנקאי אחר, הליך משפטי שמקורו ב’גביית חוב’.

ההוראה מגדירה בנוסף את אמצעי התשלום והשירותים ש’תאגיד בנקאי’, יהיה מחויב, ככלל, להעמיד לרשות הלקוח;

● ביצוע תשלומים בדרך של חיובים על פי הרשאה;

● שימוש בכרטיס לחיוב מיידי;

● שימוש בכרטיס לצורך משיכת מזומנים;

● שירות אחזור מידע באמצעות עמדת שירות בסניף;

● גישה לחשבון באמצעות אתר האינטרנט של הבנק.

הבנקים גם נדרשים לפרסם ב’אתר האינטרנט’ שלהם את רשימת אמצעי התשלום והשירותים הנ”ל, העומדים לרשות לקוחותיהם, וכן למסור ללקוח אשר הגיש בקשה ל’פתיחת חשבון’ ונענה בסירוב את ההחלטה בכתב, בתוך ’5 ימי עסקים’ ממועד הגשת הבקשה.

ההוראה תכנס לתוקף בהדרגה במהלך מחצית השנה הקרובה, כאשר חובת הבנקים לפתוח ’חשבון עובר ושב ביתרת זכות’, בנסיבות המוזכרות בהוראה, הנו; מיידי.

כצעד משלים להוראה, בכוונת ’הפיקוח על הבנקים’ לאסוף מידע אודות המקרים בהם סירב ’בנק’ לפתוח חשבון ב’יתרת זכות’, ומאפייניהם.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן