סוכרת | סכרת

סוכרתיים, מזרקי אינסולין גם לכם מגיע פסח טעים עם טיפים של הדיאטנית אתי אמיר

0
0

אתי אמיר הדיאטנית של המרכז לסוכרת נעורים ב’מרכז הרפואי זיו, צפת’ – מגישה לכם טיפים ועצות לאכילה נבונה ושמירה על איזון בארוחת ליל הסדר; ה’חרוסת’ כל כפית גדושה של ’חרוסת’ מכילה כ-5 גרם פחמימות, כשמדובר ב’קניידלך’ יחידה בגודל בינוני תכיל כ-5 גרם פחמימות, ה’גפילטעפיש’ קציצה בינונית מכילה כ-6 גרם פחמימות, ואילו משקה כמו מיץ ענבים בכוסית של 100 מ”ל או חצי כוס רגילה, מכיל 20 גרם פחמימות.
סוכרתיים, מזרקי אינסולין גם לכם מגיע פסח טעים עם טיפים של הדיאטנית אתי אמיר
סוכרתיים, מזרקי אינסולין גם לכם מגיע פסח טעים עם טיפים של הדיאטנית אתי אמיר

פסח טעים, יכול להיות גם לאנשים סוכרתיים המזריקים אינסולין (Insulin), כך אומרת אתי אמיר, דיאטנית ’המרכז לסוכרת נעורים’ ב’מרכז הרפואי זיו, צפת’, ומציעה לכם כמה טיפים ועצות לאכילה נבונה ושמירה על איזון בארוחת ליל הסדר. אין ויכוח על כך, כי מצות ושאר מאכלי החג המסורתיים והארוחות הרבות הופכים את חג הפסח למאתגר מכל החגים עבור סוכרתיים עם ’סוכרת נעורים’ (סוג 1), המזריקים אינסולין. בימי חג הפסח, חשוב להמשיך לאכול בריא בארוחות מסודרות ומגוונות, אך עלינו לדעת, כיצד משפיעים מאכלי החג המיוחדים על רמת הסוכר על מנת לשמור על האיזון.

הדיאטנית אתי אמיר, אומרת, כי; “כידוע, המאכל המסמל יותר מכל את חג הפסח הינו ה’מצה’. אם היא ’מצה מרובעת’ במשקל 30 גר’ היא מכילה כ-25 גרם פחמימות. אם המצה היא בגודל אחר או עשויה בעבודת יד, ניתן לשקול אותה ולחשב 80% ממשקלה כפחמימות.

בחישוב לפי מנות; מצה אחת שווה לשתי פרוסות לחם ומכילה 25-30 גרם פחמימות, ואם מדובר ב’מצה קלה’ היא שווה לפרוסת לחם אחת ומכילה 16 גרם פחמימות (רצוי להסתכל בסימון התזונתי), מצה עם שתי כפיות ממרח שוקולד, מכילה; 40 גרם פחמימות.

מאכלים נוספים אופייניים בחג הפסח היא ה’חרוסת’; כל כפית גדושה של ’חרוסת’ מכילה כ-5 גרם פחמימות, כאשר מדובר ב’קניידלך’; יחידה בגודל בינוני תכיל כ-5 גרם פחמימות, אחד המאכלים הפופולריים הוא ה’גפילטעפיש’; קציצה בינונית מכילה כ-6 גרם פחמימות, ואילו משקה כמו מיץ ענבים בכוסית בכמות של 100 מ”ל או חצי כוס רגילה, מכיל 20 גרם פחמימות.

כמה טיפים ועצות לאכילה נבונה ושמירה על איזון בארוחת ליל הסדר:

● ארוחת החג ממושכת ומורכבת ממספר מנות, לכן כדאי, לחלק את ההזרקה של האינסולין לפעמיים לפחות בטווח של כשעתיים או להפעיל בולוס משולב למשתמשים במשאבות.

● בבוקר שלאחר ארוחה דשנה מומלץ לא לוותר על ארוחת בוקר קלה גם כשלא רעבים וגם אם הסוכר גבוה! כשאנו אוכלים ומזריקים אינסולין, גופנו יכול להתמודד עם רמות סוכר גבוהות בצורה טובה יותר.

● רצוי להימנע מאכילה בכמות מופרזת, כאשר הארוחה ממושכת ומורכבת ממגוון מאכלים כדאי להפעיל את “חוק ח.מ.ד” = חצי מכל דבר. כך נוכל לאכול מכל המאכלים הטעימים ולהישאר מאוזנים.

● שתיית אלכוהול אינה מומלצת! אלכוהול מעלה את הסיכון להיפוגליקמיה ב- 24 השעות לאחר שתייתו.

● לשתיית ארבעת הכוסות רצוי להשתמש בגביעים קטנים, פחות מ-100 מ”ל, למקפידים על קיום המצווה מספיק 86 מ”ל.

● במידה ושותים מיץ ענבים חשוב לספור פחמימות ולהזריק אינסולין בהתאם, כיוון שהפחמימות במיץ נספגות במהירות לדם.

● יין אדום יבש אין להחשיב בספירת פחמימות כיוון שאינו עשיר בסוכר וגם בגלל אפקט ההיפוגליקמיה של האלכוהול ביין. בכל מקרה לא מומלץ לשתות יין אלכוהולי על בטן ריקה.

● בליל הסדר, שתי כוסות היין הראשונות הם בדרך כלל על בטן ריקה, לכן, בשתי כוסות אלה כדאי להימנע מיין אלכוהולי, ניתן לשתות מיץ ענבים ולתת בולוס אינסולין מתאים.

● יש לעקוב אחר רמת הסוכר כל מספר שעות לאחר הארוחה, כולל לפני השינה ובלילה.

● עוגיות החג מבוטנים או מקוקוס שומניות יחסית וגם עשירות בסוכר, חשוב לחשב את כמות הפחמימות לפי המידע על האריזה ולפי הצורך גם לשקול עוגייה, יתכן שרמת הסוכר תעלה לזמן ממושך יותר בגלל תכולת השומן הגבוהה.

● פיצוחים לא סופרים כפחמימות, אך זהירות – בכל 100 גרם כ-600 קלוריות!

● 2-3 פירות יבשים נחשבים כמנת פרי ומכילים 15 גר’ פחמימות. רצוי להעדיף תמיד פירות טריים משאר הקינוחים ולאכלם במידה.

● במידה ומטגנים אוכל, רצוי להשתמש בשמן קנולה, אשר עמיד יותר בטמפרטורות גבוהות ומתאים לטיגון. הטיגון, מקטין את מהירות ספיגת הארוחה לדם ולכן תגובת עליית הסוכר מתעכבת ביחס לארוחה שאינה מטוגנת, מומלץ להפעיל את הבולוס המשולב ולעקוב אחר רמת הסוכר.

● מומלץ לזכור שתפוח אדמה נחשב פחמימה מאוד מהירה בעלת אינדקס גליקמי גבוה ולכן רמת הסוכר עולה גבוה ומהר יותר. כדאי לשלב בתפריט בטטה שאינה מעלה במהירות את רמת הסוכר בהשוואה לתפוח אדמה לבן. כאשר בטטה בינונית מכילה כ-30 גר’ פחמימות.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן