רדיו | טלוויזיה

הרשות השנייה בחרה בזוכי פרס הרשות השנייה לתחקיר בנושא חברתי ל-2013

0
0

במקום הראשון בפרס פרימור; העיתונאית גל גבאי על הכנת התחקיר “לאן נעלמו הילדים” בנושא צמצום הילודה של עולים באתיופיה – הטלוויזיה החינוכית ◄ במקום השני; העיתונאי יוסי מזרחי על הכתבה “סמים בחסות החוק” בנושא תופעת הסמים החוקיים – חדשות ערוץ 2. הפרס יוענק ב’כנס אילת לעיתונות’ ב- 12.11.13.
הרשות השנייה בחרה בזוכי פרס הרשות השנייה לתחקיר בנושא חברתי ל-2013
הרשות השנייה בחרה בזוכי פרס הרשות השנייה לתחקיר בנושא חברתי ל-2013

’הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו’ פרסמה היום (יום שלישי | ב’ כסלו התשע”ד), כי תעניק זו השנה החמישית את ’פרס פרימור’ לזכרה של חברת המועצה רחל פרימור ז”ל לתחקיר בנושא חברתי ל-2013. הפרס מוענק על תחקיר או כתבה עיתונאיים בנושאים חברתיים בשידורי הטלוויזיה המסחריים-ציבוריים. הרשות השנייה תעניק את הפרסים לזוכים במסגרת ’כנס אילת לעיתונות’ ב 12.11.13.

במקום הראשון זכתה העיתונאית גל גבאי על הכנת התחקיר; “לאן נעלמו הילדים” בנושא; צמצום הילודה של עולים באתיופיה – הטלוויזיה החינוכית. מדובר היה בתחקיר על מתן ’זריקות דפו פרוברה’ לנשים ל-מניעת הריון וזאת שלא מרצונן החופשי של הנשים וללא מתן הסבר מלא.

מיטל שגב דוברת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; “הוועדה, ציינה בנימוקי הפרס, כי מדובר בתחקיר מעמיק, רחב, ממושך ויסודי אשר חשף תופעה נסתרת מעיני הציבור, עלה לדיון ציבורי, לאחר ששודר בתוכנית. יצוין, כי העבודה על התחקיר, החלה בשנת 2008 ופורסמה רק בשנת 2012 לאחר שאותרו מסמכים ועדויות כדי לתמוך בכתבה.

בעקבות פרסום התחקיר ניתנה הנחיה של מנכ”ל משרד הבריאות להפסיק את מתן הזריקות, הוקמה ועדת חקירה פרלמנטרית ו-מבקר המדינה החליט לפתוח בחקירה, כמו כן הוחלט במשרד הבריאות לספק שירותי תרגום והנגשה לנשים בנושא התרופה.

חשיפת התחקיר שימשה פה לאוכלוסייה מוחלשת בחברה הישראלית אשר מתמודדת עם קשיי קליטה ואפליה על רקע אתני ומגדרי. תחקיר זה מתווסף לכלל עבודתה של גל גבאי אשר שמה דגש על מכלול עוולות חברתיות ומהווה דוגמא לעיתונאית המגלה מחויבות חברתית.

▼ גל גבאי

גל גבאי גדלה בעיר באר שבע. אצבעות ידה הימנית נקטעו לאחר שהכניסה את היד למטחנת בשר בגיל שנה ושמונה חודשים. חרף הפגיעה, ניגנה בילדותה ב-מנדולינה. בראיון לעיתון “הארץ”, סיפרה, כי היא סובלת מהפרעת קשב.

גבאי שירתה בבסיס חצרים של חיל האוויר. החלה את פעילותה העיתונאית בגיל 22 ככתבת המקומון “כל הנגב”. חשיפותיה בתחום השחיתויות המוניציפליות הביאו לחקירות פליליות. בהמשך יצרה מספר סרטים תיעודיים ואחד שעסק בעולם העברייני שודר בערוץ 2 הניסיוני. פעילותה בתקשורת המקומית בדרום הארץ, הובילה לתפקיד כתבת הפלילים ב-גלי צה”ל, ומאוחר יותר בחברת החדשות של ערוץ 2. כיום גבאי נחשבת לאחת האחראיות העיקריות להעלאת נושא הסחר בנשים לסדר היום הציבורי בישראל.

בנוסף אחראית גבאי לחשיפת “התקציב לממתקים לפעוטות לומדי תורה”, שהועבר למפלגת ש”ס במסגרת הסכם קואליציוני. בשנת 2004, הצטרפה לצוות ההקמה של ערוץ הכנסת מטעם חברת החדשות של ערוץ 2, ובין היתר הגישה את תוכנית הבוקר של הערוץ. במהלך עבודתה כמבזקנית ב’חברת החדשות’ היא התייחסה בתוכנית הבוקר “העולם הבוקר” למחאת טכנאי אולפני ג”ג, אשר טענו, כי שכרם הולן על ידי הנהלת האולפנים, ועל-רקע זה הודחה מתפקידה כמבזקנית, עזבה את חברת החדשות, והצטרפה ל’טלוויזיה החינוכית’ כמגישה של תוכנית יומית, לצידו של העיתונאי בן כספית.

בתוכנית גבאי מייצגת לא פעם דעות פוליטיות שנויות במחלוקת. בשנת 2011 עוררה שערורייה כאשר כינתה בשידור את שטחי יהודה ושומרון בשם; “פלסטין”. בעקבות תלונות הצופים, היא נדרשה על ידי הנהלת הטלוויזיה החינוכית להתנצל בפומבי.

ב-2007, הגישה גבאי את הסדרה “מישהו מטפל בך?” ב’ערוץ 8’. בשנת 2012 פרסמה בתוכנית “ואקום” תחקיר, על פיו הופעלו לחצים על נשים אתיופיות רבות לקבל ’זריקות דפו פרוברה’ בלי שניתן להן מידע על תופעות הלוואי ועל אמצעים חלופיים. על פי עדויות שנאספו במסגרת התחקיר, איימו על מועמדות לעלייה, כי לא יוכלו לעלות לישראל אם לא יקבלו את הזריקה.

כיום היא גבאי, נשואה ואם לשלושה, מתגוררת בעיר תל אביב.

▼ יוסי מזרחי

יוסי מזרחי זוכה בפרס על הכתבה סמים בחסות החוק על תופעת הסמים החוקיים בערוץ 2

במקום השני- העיתונאי יוסי מזרחי על הכתבה “סמים בחסות החוק” בנושא; תופעת הסמים החוקיים במסגרת חדשות ערוץ 2.

מיטל שגב דוברת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; “בנימוקי הוועדה, נקבע, כי התחקיר של העיתונאי יוסי מזרחי חשף תופעה שצברה תאוצה בשנים האחרונות אשר לפיה מאות חנויות מוכרות סמים בצורה גלויה וללא מפריע.

יצרני הסמים הנדסו את החומרים כך שהתרכובת לא תופיע בפקודת הסמים ובכך למעשה עקפו את החוק. משך שנים לא הצליחו הרשויות להתמודד עם התופעה, אך דווקא התחקיר הציף את הבעיה והצביע על דרכי פתרון.

התחקיר זכה להתייחסות הממשלה ולמחרת שידורו ערכה המשטרה פשיטות וסגרה נקודות מכירה רבות. הועדה, ציינה, כי בעקבות התחקיר, עולה, כי חל מפנה חד בהתייחסות הרשויות ל”סמים החוקיים”.

הועדה, ציינה את כלל עבודתו של מזרחי ב’חדשות ערוץ 2’, תחקיר זה מצטרף לכלל עבודתו של יוסי מזרחי, שעסקה בין השאר ב’שחיתות שלטונית’ ו-מנהל לא תקין.

ב’וועדת הפרס’ חברים; השופט גבריאל שטרסמן, יו”ר הוועדה; רו”ח אבי פרומרמן, נציג המשפחה; ד”ר יפעת בן-חי שגב, נציגת ציבור בוועדה; יוסי בר-מוחא, מנכ”ל אגודת העיתונאים בעיר תל אביב, גב’ יוכי פלר, חברת מועצת הרשות השנייה והגב’ חני קומנשטר-שוורץ, ראש תחום מחקר ופיתוח ב’רשות השנייה’.

מטרת הפרס להביע הערכה והוקרה לעבודתם של העיתונאים, המועסקים על ידי גופי הטלוויזיה, ובעבודתם חושפים ומטפלים בנושא או בעיה בתחום החברתי, וכן לעודד עיתונאים לתחקיר עיתונאי איכותי וכתבות בנושאי חברה ותרומה לשינוי חברתי ולתיקון עוולות חברתיות במסגרת עבודתם העיתונאית, בערוצים המסחריים.

’כנס אילת לעיתונות 2013’, האירוע המרכזי של עולם התקשורת, ייערך זו השנה השביעית ב”הרודס” אילת ע”י אגודת העיתונאים תל אביב, בין התאריכים; 10-13 בנובמבר.

הכנס, בו ייקחו חלק מעל 1000 אנשי תקשורת, עיתונאים, שרים, חברי כנסת, אנשי אקדמיה וכלכלה, כולל 30 פאנלים בנושאים מגוונים, הכוללים, בין היתר, מעורבות התקשורת בבחירת הנגיד, המחנות בתקשורת ב’פרשת אשכנזי’, הרשתות החברתיות מול התקשרות המסורתית, מכת צווי איסור הפרסום והצנזורה, ההטרדות המיניות בכלי התקשורת ועוד.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן