לאישה

עלייה של 19% בנשים המטופלות במשרדי הרווחה

נשים בישראל, עניות יותר: מדד המגדר שהוצג בכנס שנערך ב’מכון ון ליר’ בירושלים, קובע; "לא נעשה מאמץ רב חזיתי לצמצום הפערים המגדריים בין נשים וגברים"; על פני עשור לא ניתן לזהות מגמה ברורה של צמצום פערים בין גברים ונשים. ישנה עלייה במספר הפניות החדשות למרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, כך שאם ב-2010 נרשמו 7,845 פניות, ב-2011 נרשמו 7,930 פניות חדשות.
0
0
נשים בישראל, עניות יותר: עלייה של 19% בנשים המטופלות במשרדי הרווחה
נשים בישראל, עניות יותר: עלייה של 19% בנשים המטופלות במשרדי הרווחה

המדד שפותח על ידי המרכז לקידום נשים בזירה הציבורית “שוות”, ב’מכון ון ליר’, הציג היום (יום רביעי | ה’ חשון התשע”ד), בכנס בינלאומי, ממצאים אודות הנשים בישראל בתחומי חיים שונים לתקופת הזמן שבין השנים; 2004-2011. חברת הכנסת לשעבר, פרופסור נעמי חזן, אמרה, כי; “הנשים בישראל דורכות במקום. מדד המגדר מוכיח שלא יהיה שוויון חברתי בישראל ללא התמודדות ישירה ועמוקה עם הפער המגדרי”.

מהממצאים הבולטים של ’מדד המגדר’, שביקש לבדוק את התקדמות הנשים בשמונה תחומי חיים; שוק העבודה, אלימות, השכלה, פריפרייה, עוני, פוליטיקה, בריאות והחברה הערבית, מעידים, כי על פני עשור לא ניתן לזהות מגמה ברורה של צמצום פערים בין גברים ונשים.

ממצא בולט מציג, כי; שיעור ’השתתפות הנשים בכוח העבודה’, נמוך תמידית משיעור השתתפותם של גברים כאשר הפער עומד על 16%-18% לאורך כל שנות המדידה.

בשנת 2004, שיעור ההשתתפות של נשים עמד על 49.6% וב-2011 על 52.6%.

לעומת זאת, שיעור ההשתתפות של גברים עמד ב-2004 על 60.6% וב-2011 על 62.3%.

תרומת kanisrael.co.il אתר כאן-נעים, עיתון האינטרנט של כל המדינה

מבחינת הכנסה ממוצעת – הפער בין הכנסת נשים להכנסת גברים לשעת עבודה עומד על 16%- 17% לאורך כל שנות המדידה כאשר בשנת 2011 נשים הרוויחו לשעת עבודה בממוצע רק 83% ממה שהרוויחו הגברים. הלכה למעשה, ב-2011 נשים הרוויחו 44 ש”ח לשעה בעוד גברים 53 ש”ח.

עוד עולה, מהמחקר, כי הנשים בישראל עניות יותר מהגברים. ב-2011 נקבע, כי 20.3% מהנשים הבוגרות, מעל גילאי 18, הוגדרו כ’עניות’ בהשוואה ל-18.8% בקרב הגברים. בהבטחת ההכנסה, נמצא, כי, נשים מקבלות פי 1.2 הבטחת הכנסה מגברים. כראייה, בשנת 2011, קיבלו 59,944 נשים הבטחת הכנסה, וזאת אל מול 46,910 גברים.

ממצא חשוב שעלה מן המחקר חושף כי שיעור הנשים שמעידות שהסיבה שהן נאלצות לעבוד במשרה חלקית היא שהן מחוייבות לעבודה “במשרה שנייה”, כלומר בתור עקרות בית, עלה מדי שנה, ועמד ב-2011 על 80,000 נשים.

פרופ’ חנה הרצוג: חל שיפור במצב הנשים מתרחש כחלק משיפור כללי

לעומת זאת, רק 1,400 גברים מעידים שזו הסיבה לעבודתם במשרה חלקית. זאת ועוד, שיעור הנשים המועסקות בהייטק מבין כלל האנשים המועסקים בהייטק ירד בשנת 2011 בהשוואה לשנת 2010 ומבין כלל המועסקים בתחום (271,307) רק 34.06% הן נשים.

מבחינת אלימות כלפי נשים, המחקר, מעלה, כי ישנה עלייה במספר הפניות החדשות למרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, כך שאם ב-2010 נרשמו 7,845 פניות, ב-2011 נרשמו 7,930 פניות חדשות.

גם שיעור המטופלות במרכזים של משרד הרווחה, עלה ועל-פי המדד מדובר על עלייה בשיעור של לא פחות מ-19% – הנתונים מעידים, כי בשנת 2007 נרשמו 6,649 מטופלות במרכזים של משרד הרווחה ובשנת 2011, נרשמו כבר למעלה מ-7,900 מטופלות.

בהשוואת הפריפרייה אל מול מרכז הארץ, נמצא, כי במרכז המצב טוב יותר בעבור נשים בהשוואה למחוזות הצפון והדרום. לגבי השכר בפריפריה – המצב הפוך שכן, בשנת 2010, בעוד בפריפריה נשים מרוויחות 65% משכר הגברים, הרי שבמרכז נשים מרוויחות 61% בלבד.

פרופסור חנה הרצוג; “המדד חושף נתונים משמעותיים על החברה הישראלית ובכלל זה את ההטיות המגדריות הקיימות במדדים אחרים. במקום להשאיר את הכוח בידי הקבוצות הדומיננטיות בחברה, בחרנו לעשות צעד משמעותי במטרה לאפשר לנשים להיות אלו שיקבעו כיצד למדוד את חייהן ולהפיק ידע חדש שיש בו כדי לייצר מציאות חברתית ופוליטית אחרת.

במרוצת השנים, הרצפה עולה אך גם התקרה נוסקת, ולכן הפער נשמר. בתחומים מסוימים נראה, כי חל שיפור במצב הנשים אך בדרך כלל הוא מתרחש כחלק משיפור כללי במצב האוכלוסייה”.

חה”כ לשעבר פרופסור נעמי חזן בכנס ממצאים אודות הנשים בישראל

הדס בן אליהו, חוקרת בכירה ב”שוות”; “מדד המגדר הוא כלי חדשני ברמה עולמית למדידת פערים בין גברים לנשים. חובה על הממשלה לתרגם את תמונת המצב המתקבלת מהמדד לתכנית עבודה שמטרתה צמצום הפערים המגדריים ושיפור מצבן של נשים”.

בכנס לקחו חלק חברת הכנסת לשעבר פרופסור נעמי חזן; פרופסור חנה הרצוג; חברת הכנסת מירב מיכאלי; ד”ר גאל פראן כלכלנית במדד SIGI; ד”ר הגר צמרת–קרצ’ר מפתחת מדד “שוות”; עו”ד טלילה שחל רוזנפלד מנהלת האגף לקידום נשים בשירות המדינה; ד”ר גלית דשא מנכ”לית שדולת הנשים בישראל, הגב’ עאידה תומא-סולימן מנכ”לית עמותת “נשים נגד אלימות”; הגב’ יפית אלפנדרי הממונה על מעמד האישה בלשכה המרכזית לססטיסטיקה, ועוד.

“שוות”, המרכז לקידום נשים בזירה הציבורית הוקם במכון ון ליר בעיר ירושלים בסוף שנת 2009 מתוך מחוייבות לרעיון ההטמעה של חשיבה מגדרית כאסטרטגייה כוללת לקידום מעמדן הדמוקרטי והאזרחי של נשים מקבוצות שונות.

מרכז “שוות”, העוסק במחקר תוך יוזמת פרוייקטים ותוכניות בתחומים הנוגעים לשיוויון מגדרי, שם לו למטרה להפוך את מושג השיוויון לחלק בלתי נפרד מהחשיבה ומדרכי הפעולה של קובעי המדיניות בישראל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן