סביבה | אקולוגיה

המשרד להגנת הסביבה בשת”פ עם משרד ראש הממשלה: מיכל האמוניה בעיר חיפה יפונה

0
0

המשרד להגנת הסביבה; “כבר כ-25 שנים, נמצא המיכל סמוך למוקד אוכלוסיה, והיום התקבלה החלטת ממשלה היסטורית אשר גורמת לכך שהוא יפונה ממקומו עד 2017” ◄ השר להגנת הסביבה, ח”כ עמיר פרץ; “מאז כניסתי לתפקיד אני רואה בהפסקת אחסנת האמוניה ב’מפרץ חיפה’ נושא מרכזי ודחוף, ולכן אקים ועדת מנכ”לים משותפת לכל המשרדים הנוגעים בדבר”.
המשרד להגנת הסביבה בשת
המשרד להגנת הסביבה בשת”פ עם משרד ראש הממשלה: מיכל האמוניה בעיר חיפה יפונה

המשרד להגנת הסביבה, בשת”פ משרד ראש הממשלה, העביר בישיבת הממשלה היום יום ראשון | ב’ חשון התשע”ד, החלטה הקובעת, כי יוקם מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ. ואילו המיכל במפרץ חיפה, יפונה. המפעל החדש, יוקם באזור התעשייה במישור רותם. ההצעה, קובעת, מפורשות שהמפעל החדש, יהווה חלופה למיכל האמוניה בעיר חיפה, ובכך גם יצומצם שינוע הגז בכבישי ישראל.

מכרז לבחירת היזם שיקים את המפעל, יפורסם תוך כשלושה חודשים.
הממשלה, אישרה את הצעת השר להגנת הסביבה, ח”כ עמיר פרץ, ומשרד ראש הממשלה להקמת מפעל האמוניה בדרום הארץ.

לטענת המשרד להגנת הסביבה; “הודעתה של “צלול” מתבססת על נוסח מיושן ולא מעודכן וחבל, שכן פינוי מיכל האמוניה, הינו נושא רציני מדי מכדי לפעול בחיפזון ולהטעות את אמצעי התקשורת.

העובדות, הן; נוסח ההחלטה שעבר היום בממשלה פה אחד, קובע שמטרת המפעל שיקום הינה; “ליצור חלופה למיכל האמוניה הקיים במפרץ חיפה”, היתר הרעלים של המיכל בחיפה, יפוג בינואר 2017, כבר כ-25 שנים, נמצא המיכל סמוך למוקד אוכלוסיה, והיום התקבלה החלטת ממשלה היסטורית אשר גורמת לכך שהוא יפונה ממקומו עד 2017.

אנו שמחים על כל ניסיון להעלות את המודעות הציבורית הסביבתית והחברים ב”צלול” יותר ממוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה”.

השר להגנת הסביבה, ח”כ עמיר פרץ, אמר בעקבות ההישג המרשים של משרדו, כי; “מאז כניסתי לתפקיד אני רואה בהפסקת אחסנת האמוניה ב’מפרץ חיפה’ נושא מרכזי ודחוף, ולכן אקים ועדת מנכ”לים משותפת לכל המשרדים הנוגעים בדבר.

בכוונתי לתת עדיפות עליונה לביצוע התוכנית, ולעמוד בלוח זמנים קצר ככל האפשר. אין ספק, כי מדובר באחת ההחלטות המורכבות לביצוע, אך מתוך ראייה ודחיפות, ומנסיוני כשר הביטחון, אני רואה במהלך הזה פעולה שתבטל את סכנת החיים ואת הפגיעה ההמונית שעלולה להתרחש במידה ומיכל זה, ייפגע. אנו נמשיך בפיקוח מחמיר וקפדני כדי לעשות הכל להגן על האוכלוסייה באזור”.

◄ להלן הנוסח ל’הקמת מפעל ייצור אמוניה במישור רותם’ אשר אושר בממשלה;

מ ח ל י ט י ם, לקדם, הקמה של מפעל לייצור אמוניה באזור מישור רותם שבנגב, במהירות האפשרית ובכפוף לכל דין, במטרה ליצור חלופה למיכל האמוניה הקיים במפרץ חיפה, החל משנת 2017, מבלי לפגוע בהבטחת אספקה שוטפת של אמוניה לכלל צורכי המשק בכל עת, ולפעול לשם כך, כדלקמן;

1. להקים צוות היגוי בין-משרדי לקידום החלטה זו, בראשות מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה ובהשתתפות מנכ”ל משרד הכלכלה או נציגו, מנכ”ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים או נציגו, מנכ”ל המשרד להגנת העורף או נציגו, הממונה על התקציבים במשרד האוצר או נציגו, מנהלת אגף פרויקטים לאומיים ברשות מקרקעי ישראל והממונה על מחוז הדרום במשרד הפנים.

▼ 2. להנחות את רשות מקרקעי ישראל, כדלקמן;

א. לפרסם, לא יאוחר מיום 31.12.13, מכרז להחכרה של קרקע מתאימה באזור התעשייה מישור רותם בנגב, המיועדת להקמת מפעל לייצור אמוניה מגז טבעי. המכרז יתייחס לקרקע כולל עלות הפיתוח (קרקע מפותחת), ללא מחיר מינימום.

נוסח המכרז, יאושר, טרם פרסומו, על ידי צוות ההיגוי הבין-משרדי, ויגובש בהתייעצות עם הרשות להגבלים עסקיים, המועצה הלאומית לכלכלה, החשבת הכללית במשרד האוצר והמטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה; זאת, בשים לב, בין היתר, להבטחת התחרותיות בהליך המכרזי, לאספקה רציפה של אמוניה למשק, בשגרה ובחירום, ולסוגיית התחרותיות במשק.

ב. לחתום על חוזה פיתוח עם החברה הזוכה במכרז, לא יאוחר מיום 15.9.2015, בכפוף להשלמת תוכנית מפורטת, כמשמעותה בחוק התכנון והבנייה, תשכ”ה-1965, עד למועד זה.

3. להכריז, כי הקמת מפעל האמוניה במישור רותם היא פרויקט בעל חשיבות ודחיפות לאומית, ולהנחות את כלל משרדי וגופי הממשלה והרגולציה, לרבות מוסדות התכנון והבניה, לקדם ולתעדף, בכפוף לכל דין, את הטיפול בנושא, לרבות היבטי תשתית רלוונטיים ובכללם אספקת גז טבעי, במטרה להשלימו במועדים הקבועים לעיל.

4. השר להגנת הסביבה, יהיה אמון על ביצוע מעקב אחר יישום החלטה זו, וידווח לממשלה, בכתב, אחת לחצי שנה, על התקדמות הפרויקט. הממשלה מסמיכה את מנכ”ל משרד ראש הממשלה לפעול כוועדת חסמים למחלוקות, ככל שיתעוררו, במסגרת יישומה של ההחלטה.

▼ דברי הסבר;

רקע כללי

אמוניה היא חומר חיוני למשק ומשמשת כחומר גלם בסיסי בתעשייה (דשנים, תרופות, מערכות חיטוי וכו’), וכחומר הקירור העיקרי לבתי קירור במפעלים ובמחסני המזון בארץ. עם זאת, האמוניה היא חומר מסוכן וככזה, עיסוק באמוניה בכמות העולה על 10 ק”ג טעון היתר רעלים לפי חוק החומרים המסוכנים, התשנ”ג – 1993.

מרבית האמוניה בישראל, מאוחסנת ב’מיכל האמוניה’ שב’מסוף הכימיקלים’ ב’מפרץ חיפה’. במיכל, מאוחסנים עד 12,000 טון אמוניה במצב נוזלי בקירור (Cº33-). בנוסף מוזרמת האמוניה מהמיכל בצינור למפעל חיפה כימיקלים, וכן מועברת לצרכנים נוספים ברחבי הארץ באמצעות מפעל דשנים.

מילוי המיכל באמוניה נעשה באמצעות אוניה המגיעה לישראל אחת לחודש, ונושאת כ-10,000 טון אמוניה בכל פעם (סה”כ כ-120,000 טון אמוניה בשנה).

המשרד להגנת הסביבה, החליט לבחון את היתכנות צמצום השימוש במיכל האמוניה בחיפה, לרבות ייתור השימוש בו, ולשם כך אף בוצעה עבודת מחקר מקיפה ובחינה מקצועית של חלופות אפשריות, כמפורט במסמך “בחינת חלופות למערך היבוא, האחסון, הניפוק והשינוע של אמוניה במפרץ חיפה” (להלן; “מסמך המדיניות”) שפרסם המשרד להגנת הסביבה בדצמבר 2011.

מסמך המדיניות המליץ על הקמת מפעל לייצור אמוניה מגז טבעי בדרום הארץ. אזור זה, הומלץ, בין השאר, בהתאם לניתוח שנעשה בדבר צרכני האמוניה, שינועה, והערכת סיכונים בסיסית שנעשתה עבור מפעל ייצור אמוניה.

לאחר שאומצה המלצה זו, נבחנו מספר חלופות מיקום בדרום הארץ, ובין היתר חלופת הקמת המפעל בתחום המועצה התעשייתית נאות חובב, וכן חלופת מיקום המפעל בתחום אזור התעשייה שבמישור רותם.

בחינת החלופות העלתה, כי הצרכנים העיקריים של האמוניה ממוקמים במישור רותם ומטים את הכף בצורה משמעותית למיקום המפעל באזור תעשייה זה; זאת, במיוחד נוכח היבטי השינוע המוגבר שתחייב חלופת רמת חובב אל הצרכנים במישור רותם, היקף אחסון האמוניה שיידרש בחלופה זו, וכן נוכח הקרבה של מישור רותם למסדרון הגז הטבעי.

בהתאם לכך, מוצע, כי הממשלה, תקדם הקמה, תכופה ומיידית ככל הניתן, של מפעל לייצור אמוניה במישור רותם שבנגב. יוער, כי אין בהחלטה זו כדי לנקוט עמדה בשאלת הייצור של דשנים וחומרים נלווים במסגרת מפעל האמוניה, כמפורט במסמך המדיניות.

כן יש להבהיר, כי המפעל, יידרש לעבור את מכלול הליכי האישור הנדרשים לפי כל דין, וכי ’מיכל האמוניה בחיפה’, יהיה חייב, כל עוד נעשה בו שימוש, להמשיך ולעמוד בכלל הדרישות הרגולטוריות, בכלל זה היתר הרעלים, היערכות לרעידות אדמה ומיגון.

▼ נתונים כלכליים וההשפעה על משק המדינה

כמפורט במסמך “בחינת חלופות למערך היבוא, האחסון, הניפוק והשינוע של אמוניה במפרץ חיפה” שפרסם המשרד להגנת הסביבה בדצמבר 2011. (לחץ כאן).

השפעת ההצעה על מצבת כח אדם

אין השלכות על מצבת כוח האדם.

● עמדת שרים אחרים שההצעה נוגעת לתחום סמכותם
● שר האוצר – טרם התקבלה עמדתו.
● שר הבינוי והשיכון – טרם התקבלה עמדתו.
● השר להגנת העורף – תומך.
● שר הכלכלה – תומך.
● שר הפנים – תומך.
● שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים – תומך.

החלטות קודמות של הממשלה בנושא אין.

עמדת היועץ המשפטי של המשרד, יוזם ההצעה מצורפת חוות דעת.

מוגש על ידי ראש הממשלה ועל ידי השר להגנת הסביבה. בתאריך 6.10.2013, ב’ בחשוון, תשע”ד.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן