בריאות הציבור

מבצע “2 טיפות” לעצירת נגיף הפוליו בדרום הארץ: 150 אלף ילדים מחוסנים מנגיף הפוליו

0
0

שרת הבריאות הגב’ יעל גרמן; “אני קוראת לכל ההורים בדרום לחסן את ילדיהם” ◄ משרד הבריאות; “החיסון נחשב לחיסון יעיל במיוחד ובעל פרופיל בטיחות גבוה” ◄ החיסון, יגן על הילדים ומשפחותיהם, וימנע את התפשטות נגיף הפוליו. החיסון, יינתן בטיפות החלב בדרום הארץ’ (רשימת הישובים מופיעה באתר משרד הבריאות, ב’פייסבוק’ וב’מוקד קול הבריאות’ 5400*).
מבצע
מבצע “2 טיפות” לעצירת נגיף הפוליו בדרום הארץ: 150 אלף ילדים מחוסנים מנגיף הפוליו

משרד הבריאות, החל לחסן החל מהבוקר (שני, כ”ט אב התשע”ג) את כל הילדים שנולדו לאחר 1.1.2004 ב-’2 טיפות’ חיסון נגד נגיף פוליו. מדובר בחיסון חי-מוחלש כנגד מחלת הפוליו. לדברי מנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ רוני גמזו, אתמול אחה”צ; “החיסון, אמור להגן על הילדים ומשפחותיהם, וימנע את התפשטות נגיף הפוליו”. החיסון, יינתן בטיפות החלב בדרום הארץ, (רשימת הישובים מופיעה באתר משרד הבריאות, ב’פייסבוק’ וב’מוקד קול הבריאות’ 5400*).

כאמור, משרד הבריאות, החל במבצע להשלמת החיסון שמטרתו להגן על האוכלוסייה של 150 אלף ילדי דרום הארץ עד גיל תשע, מפני מחלת הפוליו. בהתאם להמלצת המשרד, יחוסנו ילדים שנולדו מ-1.1.2004 ואילך (שעדיין לא קיבלו חיסון בטיפות חי מוחלש OPV אבל קיבלו לפחות מנה אחת של חיסון מומת בזריקה IPV).

אמש (א’) התייחסה שרת הבריאות הגב’ יעל גרמן, בשיחה ל”חדשות ערוץ 2″, כי; “החלטנו לצאת למבצע חיסונים בדרום בלבד, כדי למגר את הנגיף, ואף נשקלת האפשרות לחסן את כל ילדי ישראל, אך, בשלב זה, אני לא רואה צורך לעשות כן”.

שרת הבריאות הגב’ גרמן, הבטיחה; “אני אעבור בדרום הארץ, באופי אישי ואסייר בטיפות החלב, ובישובים השונים, לעמוד מקרוב על מבצע החיסונים. אני קוראת לכל ההורים בדרום לחסן את ילדיהם”.

מנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ רוני גמזו, אמר אמש, כי; “משרד הבריאות, קיים התייעצויות עם כל גורמי המקצוע בישראל ובארגון הבריאות העולמי, הכנו את המערכת ואת הציבור, והמשכנו לאסוף נתונים, כדי להחליט אם לחסן את האוכלוסייה בחיסון החי. גם במדינה עם שיעור חיסון גבוה, זה המעשה הנכון לעשות”.

“הווירוס נמצא בדרום הארץ באוכלוסייה היהודית והבדואית. קשה לומר בדיוק כמה אנשים נושאים אותו אבל מדובר בכאלף אנשים שמעבירים אותו האחד לשני. כל מי שנמצא כ’נשא’ הוא מחוסן, וזה מה שמגן עליו, אבל מקרה פוליו אמיתי, הוא מצב אמיתי שעלול לקרות ואנחנו לא מחכים לו”.

▼ החיסון, נחשב לחיסון יעיל במיוחד ובעל פרופיל בטיחות גבוה.

בבדיקות ניטור שערך משרד הבריאות, נמצא נגיף הפוליו במערכות ביוב במספר מוקדים אולם עד לשלב זה לא התגלה אף מקרה של חולה; ולכן חשוב מאד להמשיך ולהגן על האוכלוסייה ולחסן את הילדים.

ילדים שמעולם לא קיבלו חיסון בטיפות OPV, וקיבלו את כל מנות החיסון בזריקה עדיין עלולים להעביר את הנגיף לבני משפחה לא מחוסנים. מטרת החיסון היא למנוע מצב זה.

ההחלטה לצאת למבצע חיסון, נתקבלה לאחר תהליך חשיבה ארוך שכלל התייעצות עם מומחים רבים לאפידמיולוגיה, מחלות ילדים ומחלות זיהומיות, ובכלל זה עם משלחת שהגיעה מארגון הבריאות העולמי ורק לאחר שהוכח מעבר לכל ספק שקיימת העברה נרחבת של הנגיף ביישובי הדרום, וכי קיים סיכון להתפתחות מחלה שיתוקית אם לא תתבצע התערבות.

◄ רקע;

במסגרת ניטור שיגרתי של נגיפי פוליו שעורך משרד הבריאות במתקני ביוב נמצאה נוכחות של נגיפי פוליו לא תרכיביים מזן 1 בכמות משמעותית במספר מתקנים בדרום הארץ, ונוספו מוקדים באופן אשר מנטרים היום בכל רחבי המדינה. הממצא, נמשך מאז פברואר 2013 ללא סימנים מובהקים לירידה בכמות. מדובר באירוע חריג וראשון מסוגו מאז החל משרד הבריאות לבצע ניטור פוליו בביוב בשנת 1988.

מבצע חיסון ’2 טיפות’ לעצירת נגיף הפוליו בדרום הארץ

ב’סקר צואה’ שנערך בדרום הארץ, נמצאו תימוכין נוספים להמצאות נרחבת של הנגיף בבני אדם ב-אזור הדרום. אין עדות לתחלואה בפוליו בישראל. אך לדברי מנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ גמזו; “בתוך כשבוע תתקבל ההחלטה האם להרחיב את מבצע החיסונים לשאר אזורי הארץ. נבדוק את המשך הימצאות הנגיף בביוב במרכז הארץ, ואז נחליט אם לעצור בקו קריית גת או לא…”.

הממצאים מצביעים על כך שהקבוצה העיקרית שמעבירה את הנגיף הם ילדים עד גיל 9 (ילידי 2004, ואילך). ילדים אילו (ילידי 2004, ואילך), למרות היותם מחוסנים כנגד המחלה, יכולים להעביר את הנגיף באופן נרחב לילדים ומבוגרים נוספים, בלי לפתח סימני מחלה.

האמצעי היעיל ביותר להפסקת העברת הנגיף היא מתן מנה של חיסון חי מוחלש (OPV) בשתי טיפות, לאותם ילדים שלא קיבלו חיסון זה בעבר. יודגש, כי שאר האוכלוסייה בישראל (המבוגרת מגיל 9), קיבלה בעבר את החיסון החי המוחלש (OPV).

ננקטו מספר צעדים על מנת לצמצם את הסיכון לתופעת לוואי לרמה אפסית כתוצאה מהחיסון החי מוחלש (OPV) שיינתן במבצע הנוכחי;

החיסון, יינתן רק למי שקיבל בעבר חיסון IPV חיסון ה-OPV לא יינתן למטופל עם ליקוי במערכת החיסון או שיש לו קרוב משפחה עם ליקוי כזה. החיסון, שייעשה בו שימוש הוא משופר בהשוואה לתרכיב שנעשה בו שימוש בעבר, והוא כולל חיסון כנגד הזנים 1 ו-3 של פוליו, כלומר, כולל רק 2/3 מהרכיבים דבר המקטין עוד יותר את הסיכון. יש לציין, כי למעלה מ-98% מהתושבים בארץ מחוסנים.

לאחר קבלת החיסון, יש להקפיד על היגיינה אישית על-ידי רחיצת ידיים עם מים וסבון למשך לפחות 20 שניות לאחר שימוש בשירותים, לפני ואחרי מגע עם מזון, וכן לפני ואחרי החלפת חיתולים.

לאור האמור, הוחלט על מבצע חיסונים (“שתי טיפות”) למתן חיסון חי מוחלש לילדים עד גיל 9 (ילידי 2004 ואילך) באזור הדרום בגבולות מוגדרים (על בסיס הממצאים במתקני השפכים וסקר הצואה).

משרד הבריאות, בוחן באופן שוטף את הנתונים ויחליט בהתאם לצורך האם להרחיב את מבצע החיסונים לאזורים נוספים בארץ.

מטרת המבצע; מניעת מקרי תחלואה בפוליו (מקרי שיתוק) בישראל על-ידי צמצום העברת הנגיף וביעורו של הנגיף מהארץ.

משרד הבריאות, פועל בשקיפות מלאה ויעדכן את הציבור על כל ממצא, התפתחות או החלטה. ארגון הבריאות העולמי, תומך ומגבה את החלטת משרד הבריאות, וסומך על דרך קבלת ההחלטות הנכונה בהתאם למהלך הנתונים המיוחד הקיים בישראל.

◄ מפת מרכזי החיסון

לנוחיותכם מצורפת מפה, המפרטת את היישובים בהם ניתן לקבל את החיסון כנגד נגיף הפוליו במרכזי טיפות החלב באזור הדרום – במסגרת מבצע החיסונים “שתי טיפות”.

▼ רשימת היישובים בהם יש לחסן ילדים עד גיל 9 כנגד פוליו;

אבוכף, אבוקרינאת, אבן שמואל, אחוזם, אלאטרש, אלאעסם, אלהושלה, איתן, אמציה, אלעזזמה – ביר הדג’, אלעזזמה – ואדי אלנעם, אשל הנשיא, אשלים, באר שבע, בית קמה, גבעות בר, דביר, דימונה, דריג’את, הר עמשא, חורה, חצרים, טללים, ירוחם, כסייפה, כרמים, להב, להבים, לכיש, לקיה, מיתר, מצפה רמון, משאבי שדה, משמר הנגב, נבטים, נהורה, נועם, ניר חן, ניר משה, ספיר, עוזה, עומר, ערד, ערערה בנגב, קרית גת, רביבים, רהט, רתמים, שגב שלום, שדה בוקר, שדה דוד, שדה משה, שובל, שחר, שלווה, שומריה, שקף, תיפרח, תל שבע;

● בסיסי חיל האוויר: חצרים, נבטים, ו-רמון.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן