לב וכלי דם

תמרים הגדלים בארץ ישראל הם בעלי תכונות המגנות מפני מחלות לב וכלי דם

0
0

חוקרי הטכניון, מדובר ב-9 זני תמרים, היעילים ביותר בעיכוב התהליכים הקשורים בהתפתחות טרשת העורקים, ואלה הם; ברהי צהוב, דרי, מג’הול, ו-חאלאווי ◄ פרופסור מיכאל אבירם, הראה במחקרו , כי בנוסף לכך, לתמרים, יש יכולת ברורה לזרז סילוק של עודפי כולסטרול מתאי דופן העורק – תהליך שעשוי להביא להאטה, בלימה ואפילו רגרסיה של התפתחות טרשת העורקים.
תמרים הגדלים בארץ ישראל הם בעלי תכונות המגנות מפני מחלות לב וכלי דם
תמרים הגדלים בארץ ישראל הם בעלי תכונות המגנות מפני מחלות לב וכלי דם

לתשעה זני תמרים הגדלים בארץ ישראל, יש תכונות המגנות מפני מחלות לב, ו’מחלות כלי דם’ – כך עולה ומתברר, ממחקר שהתפרסם בעיתון היוקרתי Journal of Agricultural and Food Chemistry (JAFC), הראו פרופ’ מיכאל אבירם וקבוצת המחקר שלו מ’המרכז הרפואי רמב”ם’, והפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט ב’טכניון’, ביחד עם ד”ר חמוטל בורוכוב-נאורי וקבוצתה מ’מו”פ ערבה דרומית’, את התכונות המגנות מפני מחלות לב, ו’כלי דם’ של 9 זני תמרים הגדלים בישראל.

מדובר במחקר המשך לעבודתם של חוקרים אלו שהיו הראשונים להראות את התכונות הבריאותיות של פרי התמר (Phoenix ). במחקרם הקודם, שהתפרסם בשנת 2009, והתפרסם אף הוא בכתב העת JAFC, גילו פרופסור אבירם, ועמיתיו, כי אכילת כ-3 תמרים ביום, אינה גורמת לעלייה ברמות הסוכר בדם, מורידה את רמות הטריגליצרידים בדם , ואף משפרת את איכותו של הכולסטרול בדם (הורדת מידת החמצון שלו).

מחקריו של פרופסור אבירם, וחבריו, לאיתור פירות וירקות המכילים ’נוגדי חמצון’ פעילים במיוחד, העשויים לשפר את איכותו של ה’כולסטרול בדם’ על ידי עיכוב חמצונו, מתרכזים בהבנת מנגנוני עיכוב טרשת העורקים, ותוצאותיה – מחלות לב וכלי דם.

פרופסור אבירם, מוכר בעולם כאחד מהחוקרים המובילים בלימוד השפעת הכולסטרול והליפופרוטאינים (“הכולסטרול הטוב” – HDL, וה”כולסטרול הרע” – LDL) על מנגנוני התפתחות טרשת העורקים בתנאי עקה חמצונית וההשפעות של אנטי-אוקסידנטים תזונתיים על מחלות לב וכלי דם.

אבירם, זכה למספר מענקי מחקר בינלאומיים, הכוללים בין השאר את פרס ’פוגארטי’ של ה- NIH בארה”ב, פרס ’ארקול’ של מכון פסטר בצרפת ופרס ’הרשל –ריץ’ למחקר יצירתי בטכניון.

פרופ’ אבירם, היה הראשון להראות ולאפיין את נוגדי החימצון (אנטיאוקסידנטים) מקבוצת הפוליפנולים (נוגדי חימצון פעילים במיוחד), היעילים ביותר בעיכוב התהליך הטרשתי אשר מצויים בפרי הרימון, ב’יין האדום’ (שמקורם מקליפת ה’ענב’) וב’שמן הזית’.

במחקר הנוכחי, הראו החוקרים, כי לכל תשעת זני התמרים שנחקרו, יש יכולת מרשימה בעיכוב תהליכי חמצון הכולסטרול, שהם מהגורמים המרכזיים בזירוז טרשת העורקים ותוצאותיה – התקף לב, ו-שבץ מוחין.

פרופסור אבירם, הראה, כי בנוסף לכך, לתמרים, יש יכולת ברורה לזרז סילוק של עודפי כולסטרול מתאי דופן העורק – תהליך שעשוי להביא להאטה, בלימה ואפילו רגרסיה של התפתחות טרשת העורקים. נמצא, כי הזנים היעילים ביותר בעיכוב התהליכים הקשורים בהתפתחות טרשת העורקים, הם; ברהי צהוב, דרי, מג’הול, ו-חאלאווי.

גידול תמרים, נחשב ענף חשוב מאוד בחצי האי ערב, במזרח התיכון ובצפון אפריקה, כבר יותר מ-5,000 שנה. היתרונות התזונתיים והרפואיים של הפרי הזה, נסקרו בספרי דת, ו’רפואה עממית’.

פרי התמר, נחשב כחומר מחזק ב’רפואה האינדיאנית’ המסורתית, ומשמש לטיפול במחלות שונות ברפואה העממית במזרח התיכון, מן הסתם בשל תכונותיו החיסוניות, האנטי-בקטריאליות והאנטי-פטרייתיות. יתר על כן, תמציות של תמרים מכילות נוגדי חמצון ומסלקות רדיקלים חופשיים.

פרי התמר, הוא מקור תזונה רב אנרגיה, הודות לתכולת הסוכר הגבוהה, ואולם הוא גם עשיר מאד בסיבים (הנקשרים לשומני הדם, וכך מרחיקים אותם מן הגוף), במינרלים (אשלגן, סידן, מגנזיום, ו-אבץ) וברכיבים פוליפנוליים לרבות חומצות פנוליות ו-פלבונואידים.

חוקרי הטכניון, ו’רמב”ם – הקריה הרפואית לבריאות האדם’, אומרים, כי לאור המחקרים הללו ואחרים, מומלץ לצרוך במזוננו פירות וירקות, כאלו הקשורים לתזונה הים–תיכונית, ול’תזונה המקראית’ כאחת.

יתר על כן, לשימוש בפרי ובירק השלם כמו גם לשילוב הפירות והירקות הראויים, יש עדיפות על פני השימוש במרכיבים בודדים (הפעילים כנגד עקות חמצוניות ספציפיות), שכן כך מנטרלים טווח רחב של גורמים מחמצנים ומזרזי טרשת עורקים, וכתוצאה מכך – מגנים מפני מחלות לב וכלי דם.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן