חרקים | פרוקי רגליים

משרד החקלאות: משלוח גרעיני לישראל, הכיל נמלת אש, אשר אינה קיימת בארץ

0
0

הנמלה החדשה, שאינה קיימת בישראל, המשתייכת למשפחת נמלי האש (Formicidae: Myrmicinae: Solenopsis sp.,), כמעט “עשתה עלייה” בתוך משלוח של גרעיני חמנייה (גרעינים שחורים) ◄ החשש במשרד החקלאות; נזק לבני האדם כתוצאה מעקיצות הנמלה ונזק אקולוגי כתוצאה מפגיעה בצמחים ובבעלי חיים.
משרד החקלאות: משלוח גרעיני לישראל, הכיל נמלת אש, אשר אינה קיימת בארץ
משרד החקלאות: משלוח גרעיני לישראל, הכיל נמלת אש, אשר אינה קיימת בארץ

פקחי השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, גילו באחרונה, בבדיקת משלוח של גרעיני חמניות למאכל (גרעינים שחורים) אשר הגיע מארה”ב, נתגלו נמלים בלתי מוכרות. פקחי המשרד, אספו את הנמלים ושלחו אותן להגדרה באוניברסיטת ת”א. התברר שהחשדות של מפקחי ההסגר היו מוצדקים – ההגדרה לא אחרה לבוא ובישרה, כי המדובר בנמלים ממין המשתייך למשפחת ’נמלת האש הגדולה’ – Formicidae: Myrmicinae: Solenopsis sp, מין שלא נמצא בארץ. המכולה עם הגרעינים הנגועים, נאטמה ונשלחה חזרה לארץ המוצא.

אנשי משרד החקלאות, מסבירים, כי בניגוד למינים מקומיים, שנמצאים בשיווי משקל ביולוגי, למין חדש ש”עושה עלייה” לארץ ישראל, אין אויב טבעי בשרשרת המזון. במקרים כאלה, החרקים מתרבים ללא יכולת טבעית לשלוט על האוכלוסייה. התוצאה; אוכלוסיית חרקים, אשר; “אוכלת אך אינה נאכלת”, הגורמת נזק בלתי הפיך לצומח ולחי בישראל. אכילת הצמחים גורמת לנזק לגידולים חקלאיים, ופוגע במגוון צמחיית הבר בישראל, וקיים סיכוי גבוה שהם יהפכו למזיקים צמחיים ויסבו נזק לחקלאות ולצמחייה בארץ.

פגיעה בצמחיית הבר, עלולה להתבטא בהכחדת מיני צמחים מקומיים. בעלי חיים, ציפורים וחרקים מקומיים, החיים על מינים אלה לא יכולים להתקיים והם נעלמים. מכאן שחדירת מין חרק חדש, עלולה לגרום ’נזק אקולוגי’ בלתי הפיך שלא ניתן להערכה.

נמלת האש הגדולה, נחשבת כ’נגע פולש’, הגורם נזקים גדולים מאוד לחקלאות, ולבני אדם בדרום מזרח ארה”ב. רוב הנמלים נוכשות (בדומה לנחש) בני אדם או בעל חיים, ומפרישות על פצע שנוצר חומצה פורמית שגורמת לגירוי של העור.

נמלת האש הגדולה שנמצאה במשלוח גרעיני חמניות למאכל, צילום: לאה זרבי

נמלת האש עוקצת ומחדירה מתחת לעור רעל אלקלואידי בשם; Solenopsin. חומר זה גורם לכאב עז ולצריבה חזקה הדומה לכאב שנוצר לאחר כוויה מאש. מכאן ניתן לנמלה הזו את שמה; נמלת האש (Fire ant). עקיצה זו יכולה להיות קטלנית לבני אדם בעלי רגישות לרעל Solenopsin.

נמלת האש הגדולה ניזונות מצמחים צעירים וזרעים וגורמות להפחתת ייבול בשדות גידול הפלחה. לעתים קרובות הן תוקפות בעל חי קטן כמו ציפורים ועגלים שזה עתה נולדו, והורגות אותו. בגלל כושר ההישרדות של ’נמלת האש’ הגדולה, הנזק שהיא גורמת ל-חקלאות ולבני אדם והקושי בהדברה שלה, נמלה זו נחשבת כמין פולש בעל חשיבות רבה ביותר.

דפנה יוריסטה, דוברת משרד החקלאות ופיתוח הכפר, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, מוסיפה, כי; “ניסיון העבר, מלמד, כי הברחה של מיני חרקים שונים משבשת את כל האיזון האקולוגי עד כדי פגיעה בבני אדם. כך, חרק החומייני לא היה קיים בישראל, בשנות ה- 80 עשה החומייני “עלייה” ושיבש את כל האיזון האקולוגי.

נחילים של “חומייני” זכורים לכולנו מאותה תקופה, שמעבר לאי הנוחות לבני אדם, יצרו שיבוש בכל שרשרת המזון בטבע. במשך שנים רבות לא היה ל’חומייני’ אויב טבעי בשרשרת האקולוגית והוא התרבה מעבר לכל פרופורציה. רק לאחר שנים נוצר לחומייני אויב טבעי בשרשרת האקולוגית, אשר הוריד את כמותו בישראל”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן