הצוות לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה (“ועדת קדמי”), מסר את המלצותיו הסופיות לשר התמ”ת ולשר האוצר, בין ההמלצות: הגברת שקיפות המחירים לצרכן, הגבלת ריכוזיות קמעונאית ברמה האזורית, עידוד עסקים קטנים, איסור הסדרים בלתי תחרותיים ביחסי ספק-קמעונאי, הפחתת מכסים ועוד. הצוות, סבור, כי יישום ההמלצות כמכלול, יביא להוזלת סל הקניות של המשפחה הישראלית ולחיזוק כוח המיקוח של הצרכן.
ועדת קדמי, קוראת להוזלת סל הקניות – אך חוששת מיישומן עקב הבחירות
“בשוק המזון הישראלי, נמצאים כשלים רבים אשר הביאו במהלך השנים לעליית מחירים לא מוצדקת בשוק המזון הישראלי” – כך קובע בין היתר יו”ר הצוות הבינמשרדי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה מר שרון קדמי, מנכ”ל משרד התמ”ת, לאחר שהצוות הבינמשרדי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה (“ועדת קדמי”), הגיש היום (ד’) את המלצותיו הסופיות לשר התעשייה, המסחר והתעסוקה, ח”כ שלום שמחון, ולשר האוצר, ח”כ דר’ יובל שטייניץ.
הצוות של “ועדת קדמי”, הורכב מנציגי משרדי האוצר, התמ”ת, החקלאות, הבריאות, רוה”מ, הממונה על ההגבלים העסקיים והסוכנות לעסקים קטנים, והסתייע בשירותיה של חברת ייעוץ כלכלי בינלאומית. במהלך עבודתו, עולה, כי הצוות הבינמשרדי, קיים שלושה שימועים לקבלת עמדות הציבור, בנושאים שונים. המלצות הצוות הבינמשרדי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה, כוללות גם את המלצות צוות המשנה לבחינת משק החלב.
כדי לפתור באופן אמיתי ומבני את הכשלים אשר התגלו, ביצע הצוות בחינה יסודית לכל אורכה של שרשרת הערך של מוצרי המזון, תוך בדיקה מעמיקה של כל חוליה בה, החל מראשית דרכו של מוצר כחומר גלם במקטע החקלאי, במקטע היצרני או במקטע הייבוא, דרך השיווק וההפצה, ועד הצבתו על המדף ברשתות הקמעונאיות ורכישתו על ידי הצרכן. כל חוליה בשרשרת, נבחנה בקפידה, וקיבלה התייחסות בדמות המלצות וכלי מדיניות לתיקון הכשלים בה, להגברת התחרות ולהקטנת כוחם של מקטעים ריכוזיים המונעים את הוזלת המחירים לצרכן. כלל ההמלצות על פרקיהן והכלים המוצעים בהן מבטאות פתרון משולב שיאפשר ’הורדת מחירים’.
הרכב הצוות, נוכחות כל גופי הממשלה הרלבנטיים, ושמיעת עמדות הציבור בכל הנושאים, אפשרו לו לבחון את האינטרסים השונים ולהמליץ על צעדים אופרטיביים להתערבות ממשלתית, תוך שמירת האיזונים הקיימים והנדרשים, על מנת להבטיח קיומו של שוק חופשי. עם הגשת המלצות הצוות לשרים, מוטל תהליך היישום על הממשלה ועל הכנסת.
הצוות, סבור, ומקווה, כי כל הגורמים הרלבנטיים יפעלו במהירות לשם יישום ההמלצות, וזאת במטרה להוריד את יוקר המחייה בתחום מוצרי המזון והצריכה, עבור אזרחי מדינת ישראל.
▼ תמצית ממצאי הצוות;
הצוות, מצא, כי מחירי המזון בישראל, יקרים גם בהשוואה בינלאומית וגם, כי קצב התייקרות המחירים בישראל מספטמבר 2005 ועד יוני 2011, היה גבוה משמעותית ביחס לכלל מדינות ה-OECD. הצוות, מצא, כי הכשלים הבאים הביאו את שוק המזון בישראל למצבו הנוכחי;
1. מקטע האספקה (יצרנים ויבואנים) והמקטע הקמעונאי (משווקים), ריכוזיים בהשוואה למדינות ה-OECD. מקטע האספקה הוא הריכוזי ביותר בכל שרשרת הערך.
2. המקטע הקמעונאי הפך לריכוזי במיוחד מאז רכישת קלאבמרקט על ידי שופרסל והוא החמישי בגובהו במדינות ה-OECD;
3. בשוק המזון קיימת שורה של הסדרים בין הספקים לרשתות השיווק אשר מגבילים את התחרות בין הספקים הדומיננטיים לספקים מתחרים ובין רשתות השיווק הדומיננטיות לקמעונאים אחרים. לאור קיומם של אוליגופולים בענף המזון, קיימת תחרות מועטה ואין לחץ אמיתי על השחקנים השונים להוריד מחירים, כך שבעוד שעלייה במחירי תשומות הביאה לעליית המחיר לצרכן, הרי שירידת מחירי התשומות לא הגיעה לצרכן.
מכסים וחסמי יבוא אחרים משפיעים אף הם לרעה על רמת מחירי המוצרים. בנושא זה, אימצו השרים את המלצות הצוות ושר האוצר חתם על צו המורה על הפחתת מכסים על מוצרי מזון רבים.
המלצות הצוות, מתייחסות לכלל שרשרת הערך והוא חילק את עבודתו לשלושה פרקים; (1) מכסים; (2) צרכנות; (3) רגולציה ותחרותיות.
◄ פרק המכסים;
הצוות בחן לעומק את השפעת המכסים על התחרות ועל רמת מחירי המזון ואת השלכות הפחתת המכסים על הסכמי סחר בינלאומיים, על החקלאות המקומית ועל התעסוקה והתעשייה המקומית. לאחר בחינת הסוגיה המליץ הצוות לשרים, בחודש ינואר 2012, להפחית מכסים על מוצרי מזון שאינם מיוצרים בישראל או מיוצרים בהיקף זניח וכן על מוצרים בהם שיעור המכס גבוה במיוחד.
הצוות הבינמשרדי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה, המליץ על ’הפחתת מכסים’ דרמטית בשיעור של בין 40% ל-100% על מוצרים שאינם מיוצרים בישראל, הפחתת מכסים על מוצרים חקלאיים בהם שיעורי המכס, מנעו ייבוא מתחרה (כדוגמת; בשר בקר טרי, בשר כבש, וכו’), וקבעה מתווה להפחתת מכסים על מוצרי מזון תעשייתי (לרבות; שימורי טונה, נקניקים, ו-מוצרי בשר, מיצי פירות, ועוד).
◄ פרק הצרכנות;
הצוות המליץ על שורת צעדים, שמטרתם הגדלת השקיפות, מניעת הטעייה והגברת כוח המיקוח של הצרכן. הגברת השקיפות ומניעת פרקטיקות מטעות תמנע מציאות בה צרכנים מבזבזים את כספם לרכישת מוצרים נחותים ולקויים. אימוץ ההמלצות אף יביא לשימוש נכון יותר במשאבי הספקים, כך שבסיס התחרות לא יהיה פיתוי, לחץ והטעייה אלא מוצרים טובים יותר וזולים יותר.
הצוות הבינמשרדי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה, ממליץ לקדם תהליכי חקיקה ואכיפה עצמית, לרבות: הטלת עיצומים כספיים והגברת אכיפה על חוקי צרכנות, הטלת חובת היוועצות עם הממונה על הגנת הצרכן, הרחבת סמכויות הממונה על הגנת הצרכן גם לפיקוח על מחירים מרביים, והעברת סמכויות אלה ממשרד התמ”ת לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עידוד אכיפה עצמית וגיבוש תו חברתי צרכני וולונטרי.
הצוות, המליץ על חיזוק ’האכיפה הצרכנית’ באמצעות הפעלת שני פרויקטים ניסיוניים על ידי המועצה לצרכנות, שמטרתם הגברת הסיוע האזרחי לצרכנים וההרתעה הצרכנית.
כן המליץ, הצוות על הגברת שקיפות המחירים לצרכן, ועריכת סקרי מחירים להשוואה בינלאומית של מחירי מוצרים המיובאים על ידי ספקים ריכוזיים.
◄ פרק הרגולציה והתחרותיות;
פרק זה, הוא הפרק המרכזי בהמלצות הצוות, בו מפורטים אופני ההתערבות הממשלתית הנדרשים לצורך הגברת התחרותיות והפחתת המחירים לצרכן, החל בשלב ייצור המוצר ואספקתו, דרך ההסדרים שבין הספקים לקמעונאים, בתחרות במקטע הקמעונאי ובשקיפות המחירים לצרכן.
▼ במקטע הספקים;
הצוות, ממליץ על הגברת התחרות באמצעות הסרת חסמי יבוא, כולל הקלות בתהליכים לאישור יבוא מקביל של מזון.
▼ בתחום ההסדרים בין ספקים לקמעונאים;
הצוות, ממליץ על חקיקה על בסיס עקרונות ה”צו המוסכם” – התערבות רגולטורית שתחזק את הרשות להגבלים עסקיים ושתכלול;
• איסור על ספקים להתערב בקביעת מספרם או זהותם של ספקים מתחרים ברשת.
• איסור על רכישת שטחי מדף על ידי ספקים.
• איסור על סדרנות של הספק ברשתות הקמעונאיות.
• איסור על הסדרים המקבעים נתח שוק של ספק.
• איסור על הסדרים הקובעים מחיר מינימום.
• איסור על הסדרים הקבועים בלעדיות במבצעים (לרשת או למוצר של ספק מסוים).
הצוות, מצא, כי מחירי מותגים פרטיים ומוצרים של יצרנים קטנים ובינוניים, מהווים לרוב חלופה זולה יותר למותגים של הספקים הדומיננטיים ובכך תורמים לתחרות ולהגברת הלחץ להפחתת מחירים. בעוד שבמדינות רבות בעולם עומד נתח השוק של המותגים הפרטיים על עשרות אחוזים, עומד נתח השוק של מותגים אלו בישראל על פחות מעשרה אחוזים. הצוות, סבור, כי עידוד עסקים קטנים ובינוניים בתחום המזון, הסרת חסמי יבוא והגדלת החשיפה של הציבור לרמת האיכות של השחקנים והמותגים הפרטיים והקטנים, יתרום להפחתת מחירים לצרכנים.
הצוות, ממליץ לקבוע, כי תוטל חובת דיווח על רמת הרווחיות על מוצרים המאופיינים ברמת ריכוזיות גבוהה. הצוות הבינמשרדי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה, ממליץ, כי מוצרים שמחירם מפוקח על ידי הממשלה, יוצבו במקום בולט ונבדל מיתר המוצרים ויסומנו באופן שבו חשיפתם לצרכן תהיה מספקת.
הצוות, ממליץ, כי הממשלה, תבצע סקרים תקופתיים להשוואת מחירים בינלאומית של מחירי מוצרים מיובאים המאופיינים ברמת ריכוזיות גבוהה במקטע האספקה ותפרסמם לציבור, הצוות, ממליץ ל’רשות להגבלים העסקיים’ לבחון האם רכישת יצרני מזון קטנים על ידי ספקים דומיננטיים גרמה לשינוי לרעה בתחרותיות בענף המזון.
▼ במקטע הקמעונאי;
הצוות ממליץ על שורת צעדים שיביאו להגברת התחרות על ליבו וכיסו של הצרכן, בכללם: הפחתת חסמים המונעים פתיחת חנויות של מתחרים חדשים באזורים בהם ישנה ריכוזיות קמעונאית; הגבלת פתיחת חנויות חדשות של קמעונאים דומיננטיים באזור בהם התחרות מועטה; מניעת הסדרים כובלים המגבילים כניסת מתחרים לאזור התחרות של קמעונאי, לרבות בחינת הסכמי נדל”ן רלבנטיים; עידוד קמעונאיים שאינם מתחום המזון להיכנס לתחום, עידוד קמעונאים מקוונים, עידוד שווקים מקומיים למזון).
◄ המלצות צוות המשנה לבחינת משק החלב;
צוות המשנה ל’תחום משק החלב’, עמד על שורה של כשלים אשר מאפיינים את כל שרשרת הערך הכוללת את מקטע הרפתות, מקטע המחלבות, שהן יצרניות מוצרי החלב, והמקטע הקמעונאי.
הצוות ממליץ על החלת מתווה התייעלות במחיר המטרה, על פני 8 שנים ושיפור במערך קביעת מחיר המטרה, על ניוד מכסות החלב באופן חופשי וללא התערבות, מתן מענקי פרישה כתמריץ ליציאה מהענף ליצרנים הלא יעילים.
לגבי מקטע המחלבות והקמעונאים, הפחתת המכס ביבוא גבינות קשות (יש לציין, כי שר האוצר, כבר חתם על צו כאמור), המלצה להגביל את היבוא לשחקנים גדולים בשוק- אי מתן רישיונות ייבוא לגבינות קשות לספקים גדולים, ובייחוד ל’מחלבה’ אשר לה יותר מ- 30% מהשוק, שימוש בפרק ז’ לחוק הפיקוח לצורך דרישת דוחות כספיים ונתונים נוספים ממחלבות, רפתות וקמעונאים מדי תקופה.
כמו כן, ממליץ הצוות, כי רשות ההגבלים העסקיים, תקיים בחינות של קשרי ספקים וקמעונאיים ב’שוק החלב’, וכן תבחן את מקטע המזון לבעלי החיים. קשרי היצרנים עם רשתות השיווק, יבוא, צרכנות-שאר ההמלצות בנושאים אלו, כאמור, מפורטים בהמלצות צוות הרגולציה.
את המלצות הוועדה, ניתן למצוא באתר משרד התמ”ת, בכתובת; המלצות וועדת קדמי.
◄ שר התמ”ת, מר שלום שמחון; “אבקש מהצוות להתכנס שוב להבהרות”
שלום שמחון, שר התמ”ת
שר התמ”ת, מר שלום שמחון, הודה לחברי הועדה ולעומד בראשה ואמר, כי מדובר בעבודה המקיפה ביותר שביצעה הממשלה לבחינת משק המזון. שמחון, ציין, כי בימים הקרובים ילמד את הדו”ח באופן מעמיק יותר בטרם ההחלטה אם לקבל את מכלול ההמלצות שבדו”ח או את רובן. ככל שיידרש, יתכן, כי יבקש מהצוות להתכנס שוב להבהרות.
“אני מאמין, כי יישום ההמלצות יביא להורדת מחירים, ולחיזוק כוחו של הצרכן. יש בדו”ח מארג שלם של צעדים שייתנו בסופו של תהליך את התוצאה הרצויה. שוק המזון, ייראה בעוד מספר שנים אחרת”, אמר השר שמחון.
◄ שר האוצר, ד”ר יובל שטייניץ; חתמתי על צווים להפחתת מכסים על מאות מוצרי מזון
שר האוצר, ד”ר יובל שטייניץ; “מחירי המזון, עלו באופן משמעותי בעשור האחרון, והמלצות הועדה תביא להורדת המחירים. הוועדה, קובעת שיש לקדם את התחרותיות בשוק המזון על מקטעיו (יצרנים, סיטונאים, קמעונאים), שכן בלא קיומה של תחרות, לא נחזה בהורדת מחירים.
כזכור, לפני כשבוע, חתמתי על צווים להפחתת מכסים על מאות מוצרי מזון שונים – דבר אשר יביא ל’הפחתת מחירים’ מהירה, מדובר ביישום אחת ממסקנות הועדה, וכעת עלינו לפעול להשלמת יישום שאר ההמלצות”.
◄ שרון קדמי, מנכ”ל משרד התמ”ת; רק יישום ההמלצות כמכלול, יגביר את התחרות
יו”ר הצוות מר שרון קדמי, מנכ”ל משרד התמ”ת; “בשוק המזון הישראלי, נמצאים כשלים אשר הביאו במהלך השנים לעליית מחירים לא מוצדקת. כדי להוזיל את עגלת הקניות של המשפחה הישראלית, יש צורך בשורת צעדים שמתחילה בעידוד התחרות בתחום הייצור והייבוא, דרך יחסי המסחר שבין ה’ספק’ לרשת השיווק, ובין רשת השיווק לצרכן, ומסתיימת בחיזוק המודעות והכוח הצרכני של המשפחה עצמה”.
“אין פתרון קסם יחיד שיוריד את המחירים ברגע, רק יישום ההמלצות כמכלול, יגביר את התחרות לאורך שרשרת הערך בשוק המזון ומוצרי הצריכה, זאת תוך שמירה על האיזונים הנדרשים לקיומו של שוק חופשי”.
◄ משרד החקלאות על פרסום דו”ח ועדת קדמי;
משרד החקלאות, פרסם את תגובתו על פרסום דו”ח ועדת קדמי, וקבע, כי הוא נדהם מפרסום הדו”ח; “הצוות לא קיים שום דיון בתוצאות השימוע שנערך בראשית אפריל לנציגי ענף החלב. לטענת משרד החקלאות, אל הדו”ח לא צורפה כל התייחסות להסתייגויות המהותיות של משרד החקלאות האמון על ניהול משק החלב.
פרסום הדו”ח של הצוות הבינמשרדי לבחינת רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה, גורם להטעיית הציבור, ועל כן משרד החקלאות, דורש לגנוז מיידית את הדו”ח, כיוון הוא מטעה את הציבור ואת מקבלי ההחלטות”.
◄ מנכ”ל התאחדות מגדלי בקר לחלב; השר שמחון במסע לחיסול הרפת הישראלית וחיסול הפרנסה בפריפריה
למרות שהוכח כבר, כי אין קשר בין עליית מחירי מוצרי החלב לבין הפגיעה במחיר חלב גולמי לרפתנים ולמרות המשא ומתן המתקיים בחסות מנכ”ל משרד ראש הממשלה, ממשיך השר שמחון במסלולו לחיסול ענף הרפת והפרנסה בפריפריה, כנקמה ברפתנים וכחבל הצלה להישרדות פוליטית לאחר שנכשל ניסיונו לזכות בתפקיד יו”ר קק”ל.
יעקב בכר
יעקב בכר, מנכ”ל התאחדות מגדלי בקר לחלב, מאשים; שר התמ”ת מר שלום שמחון, דרש בעבר מהרפתנים לוותר על 10 אג’ ממחיר החלב הגולמי, כאשר לא עלה בידו, ניתק מגע עם הרפתנים ופועל בכוחנות לשלוח יד לכיסם של הרפתנים, שהינם האחרונים בשרשרת הרווח של החלב, ועל לא עוול בכפם.
המלצות ועדת קדמי, מוכיחות, כי העובדות כלל לא הפריעו לאותם גורמים שמלכתחילה החליטו להביא לקריסת משק החלב הישראלי. המטרה שסומנה בראשית דרכה של הועדה, בעינה נותרה מבלי כל קשר לכל חוות הדעת המקצועיות ובהתעלמות מוחלטת מאופיו המיוחד של משק החלב, ואף התעלמות בוטה מטובת הצרכן, ומצרכיה הדמוגרפיים של מדינת ישראל.
למרות שכבר הוכח על ידי מחקרים ובדיקות, כולל חברת ממ”י של הכנסת, כי אין כל קשר בין מחיר מוצרי החלב לצרכן לבין מחיר הניתן לרפתן עבור החלב הגולמי ולמרות שהמחיר לרפתן לא השתנה ולא עלה מינואר 2008, ועומד עדיין על 2.09 ₪ לליטר חלב גולמי, ממשיך השר שמחון במסע לחיסול הרפת הישראלית וחיסול הפרנסה בפריפריה הרחוקה, ומחרים את ישיבות המשא ומתן של מנכ”ל משרד ראש הממשלה”.
השר שמחון, יודע היטב, כי האשם בעליית מחירי מוצרי החלב, הינו פער התיווך של רשתות השיווק. גם הציבור יודע זאת ולמרות זאת ממשיך שמחון את משא הנקמה האישית, כאשר הוא יודע, כי תוצאותיו יהיו הרות אסון לפריפריה.
“אנו שמחים, כי הרוב המכריע של חברי הממשלה כמו גם של חברי הכנסת הבהירו הבהר היטב, כי לא יתנו לגחמה של שר אחד ומספר פקידים להביא להרס מטה לחמם של מאות רבות של משפחות ב-עוטף עזה, עמקים, גולן ובכל הפריפריה הישראלית ובטוחים, כי גם הצרכנים זוכרים שמחירי מוצרי החלב האמירו גם בזמן שמחיר החלב הגולמי ירד.
ענף החלב, ימשיך לקיים את המגעים האינטנסיביים עם לשכת ראש הממשלה על מנת להבטיח המשך התייעלות משק החלב בישראל מבלי להביא לקריסתו” – אמר יעקב בכר.
טבלת המלצות מסכמת מתוך דוח וועדת המזון יולי 2012;
<!–TableSummarizesRecommendationsFromTheFoodCommissionReportJuly2012_18-07-12_01.htm–>
Add Comment