סביבה | אקולוגיה

הממשלה אישרה הצעת שר התמ”ת שלום שמחון להפוך העיר אילת למרכז לביולוגיה ימית

0
0

השר שלום שמחון; “מטרתנו להביא לפיתוח תחומי הכלכלה, החברה, הסביבה והממשל, באמצעות הפיכתה של העיר אילת למרכז לאומי ובינלאומי לביולוגיה ימית. הדבר יביא לקידום מקצועי של ענף הביולוגיה הימית, הבאת מסה קריטית של אוכלוסייה אקדמית ומקצועית לאזור (הן כמבקרים והן כתושבי קבע), הרחבת הגיוון התעסוקתי באזור וחיזוק הכלכלה המקומית, הגדלת המעגל התעסוקתי המשני של התחום (נותני השירותים ותמיכה), חיזוק אקדמי והגדלת אוכלוסיית הסטודנטים באזור”.
הממשלה אישרה הצעת שר התמ
הממשלה אישרה הצעת שר התמ”ת שלום שמחון להפוך העיר אילת למרכז לביולוגיה ימית

הממשלה, אישרה היום (ראשון), את הצעתו של השר שלום שמחון, לבחון את הצורך בפיתוח הכלכלי של תחום ה’ביולוגיה הימית’ ואת תרומתו להרחבה של מאפייני התעסוקה והכלכלה, לאור יתרונותיה הייחודיים של העיר אילת, המאכלסת משאבי טבע נדירים כים סוף, ולאור הפוטנציאל המחקרי הגבוה הגלום בה בתחום הביולוגיה הימית, ו’החקלאות הימית’.

מתברר, כי בעבודת מחקר מקיפה שערך משרד התמ”ת, זוהו ארבעה עוגנים עיקריים לקידום ופיתוח העיר אילת; אנרגיה מתחדשת, תיירות ומסחר, אקדמיה ותחום הביולוגיה הימית, אשר זכה לדגש מיוחד.

ההצעה כוללת יצירת תכנית לפיתוח כלכלי של תחום הביולוגיה הימית באילת וסביבתה תוך בחינת הקצאת המשאבים הנדרשים לפעילות התוכנית, לצורך מימוש הפוטנציאל המדעי מחקרי, הכלכלי והתעסוקתי של תחום הביולוגיה הימית וניצול יתרונותיו הייחודים של האזור.

על פי ההצעה, תוקם ועדת היגוי, בראשות מנכ”ל משרד התמ”ת מר שרון קדמי, אשר תבחן כלים לפיתוח כלכלי ותעסוקתי בר קיימא של העיר אילת, על ידי ניתוח הכלים הקיימים כיום, וכן בחינת הצורך בכלים נוספים בתחומי הביולוגיה והחקלאות הימית באילת) להלן- “התכנית” (לצורך מימוש הפוטנציאל הכלכלי והתעסוקתי של התחום תוך ניצול יתרונותיה הייחודיים של אילת ומניעת זיהום מפרץ אילת.

כן, תבחן הוועדה את הצורך בהקמת מטה פעילות לתוכנית אשר יקדם, יתאם וינחה בתחום הביולוגיה הימית בתחומי התעשייה, ארגון ומינהל, הנגשת מידע, הכשרה מקצועית וחינוכית, ועוד.

בדברי ההסבר, ציין השר שמחון, כי; “מטרתנו להביא לפיתוח תחומי הכלכלה, החברה, הסביבה והממשל, באמצעות הפיכתה של העיר אילת למרכז לאומי ובינלאומי לביולוגיה ימית. הדבר יביא לקידום מקצועי של ענף הביולוגיה הימית, הבאת מסה קריטית של אוכלוסייה אקדמית ומקצועית לאזור (הן כמבקרים והן כתושבי קבע), הרחבת הגיוון התעסוקתי באזור וחיזוק הכלכלה המקומית, הגדלת המעגל התעסוקתי המשני של התחום (נותני השירותים ותמיכה), חיזוק אקדמי והגדלת אוכלוסיית הסטודנטים באזור.

אילת, הוא אזור טבע יחיד במינו, מאפייניו ומיקומו על שפת ים סוף עשויים להוות מוקד משיכה לפיתוח תחום הביולוגיה, ו-החקלאות הימית (להלן – הביולוגיה הימית). אף מבנה התעסוקה והכלכלה בעיר אילת הוא ייחודי ונובע ממאפייני הטבע במרחב המושכים לעיר תיירות מהארץ ומחו”ל.

היותה של העיר מוקד תיירות ומיקומה בקצה הדרומי ביותר במדינה הרחק מריכוזי אוכלוסייה מגביל את התעסוקה במרחב בעיקר לתחומי התיירות והמלונאות.

המשתנים המצטברים של אילת; מיקומה על שפת ים – סוף, פוטנציאל הפיתוח של תחום הביולוגיה הימית, מאפייני התעסוקה הייחודיים בעיר )כפי שיפורט בהרחבה להלן (ותרומת הפיתוח הכלכלי של תחום הביולוגיה הימית עשויים לסייע להרחבה ולחיזוק התעסוקה והכלכלה באילת.

ההצעה מתבססת על הנתונים שעלו במחקר התמ”ת, על פיהם לעיר אילת יתרונות בתחום מחקר הביולוגיה הימית, אשר אינם קיימים במשולב במיקום אחר בישראל;

■ שונית אלמוגים טרופית – הופכת את מפרץ אילת לשטח מחקר ימי ייחודי בעולם. שונית אלמוגים היא בית גידול ימי נפוץ בימי ואוקיינוסי העולם. כמשתמע משמה, שונית האלמוגים בנויה בעיקר מ’אלמוגים’, אך גם מאצות וצמחים אחרים. כמו כן, השוניות משמשות לעתים כמקום מחיה לבעלי חיים ימיים, כגון; דגים.

■ עומק המים – עקב השבר הסורי אפריקני, מגיעים המים ב’מפרץ אילת’ לעומק מאד גבוה במרחק קצר מאד מן החוף. נתון זה מאפשר ביצוע מחקר באזור החוף ללא שימוש באמצעי תעבורה שונים, המייקרים את עלויות המחקר.

■ רמת קרינה שמש גבוהה – באזור אילת (ובפרט באזור אילות) קיימת רמת קרינה גבוהה, אשר מסייעת בפיתוחם של חומרי טבע שונים, ובדגש על תעשיית ה’מיקרו אצות’.

■ אזור עתיר בקרקע פנויה – שטחי הקרקע המצויים בשפע באזור אילת מהווים יתרון גדול על פני אזורי גידול אחרים במרכז הארץ, ובדגש על תעשיית גידול דגי נוי ומאכל בשטחים יבשתיים.

■ ריכוז גורמי אקדמיה, כוח אדם מקצועי וגורמים מסחריים בתחום באילת וסביבתה – באילת ובסביבתה מספר מוקדי ידע בתחום מדעי הים (מחקריים ותעשייתיים), אשר אינם קיימים בריכוז שכזה באזורים אחרים בישראל. חלק ממוסדות אלו, מחשבים למוסדות המובילים בתחומם בישראל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן