סביבה | אקולוגיה

מאסר לרוכשים ממחצבות פיראטיות על פי הצעת ’חוק המכרות’, שיזם ח”כ אורי אריאל

0
0

הצעת “חוק המכרות”, אותה יזם ח”כ אורי אריאל, בשיתוף עמותת “ירוק עכשיו”, אושרה אתמול (ד’) בכנסת, לקריאה שנייה ושלישית ◄ עפ”י הצעת החוק, מי שרוכש או מקבל סחורה ממחצבה מבלי לוודא מראש שהמחצבה היא חוקית, יידון לחצי שנת מאסר או קנס בסך 75 אלף שקלים.
מאסר לרוכשים ממחצבות פיראטיות על פי הצעת ’חוק המכרות’, שיזם ח
מאסר לרוכשים ממחצבות פיראטיות על פי הצעת ’חוק המכרות’, שיזם ח”כ אורי אריאל

תומכי איכות הסביבה, זכו אתמול (חמישי, 18.04.2012), בהישג משמעותי בכנסת לאחר שאושר ב’וועדת הכלכלה של הכנסת’, הצעת “חוק המכרות” לקריאה שנייה ושלישית, אותה יזם ח”כ אורי אריאל (סיעת האיחוד הלאומי), בשיתוף עמותת “ירוק עכשיו”. הצעת החוק, שאושרה, נהנתה מהסכמה רחבה, מצד משרד המשפטים, משרד האנרגיה, וכן ’איגוד המחצבות’, המייצג מחצבות חוקיות, ומוסדרות ברחבי ארץ ישראל.

במהלך הדיון, הגיעו נציגי המחצבות ומשרדי הממשלה להסכמה בעניין התייחסות החוק למחצבות חוקיות אשר רישיונם פג, ונמצאות בהליך חידוש האורך זמן עקב הבירוקרטיה.

בעניין זה, אמר ח”כ אריאל, במהלך הדיון, כי הוא מבקש שהוועדה תזמן דיון מיוחד על מנת לפתור בעיות מהותיות הנגרמות עקב הבירוקרטיה הארוכה של המינהל, ובכך לסייע לאפקטיביות החוק החדש, על מנת שמחצבות וותיקות וחוקיות, לא ייפגעו בעתיד.

על פי הצעת החוק, מי שרוכש או מקבל סחורה ממחצבה מבלי לוודא מראש שהמחצבה היא ’חוקית’, יידון לחצי שנת מאסר או קנס כספי בסך של 75 אלף שקלים.

מדובר בהצעה שנועדה להגביר את האכיפה כלפי תופעת הכרייה* והחציבה הבלתי חוקיות** במחצבות, ולקבוע איסורים נוספים על אלה הקבועים בחוק, לאחר שהאיסורים הקבועים כיום בחוק, לא הביאו לצמצום מספק של היקף החציבה הבלתי חוקית.

*חברות כרייה מודרניות, נדרשות לעמוד בתקנים מחמירים של איכות הסביבה, ושיקומה, להבטחת השבת אזור המכרה למצבו המקורי או אף למצב טוב יותר מאשר לפני תחילת הכרייה. בעבר המודעות וההקפדה, היו נמוכות יותר, וכך הן גם כיום במדינות בעלות פיקוח רופף על איכות הסביבה.

מחצבת שפיה, שחיקת הנוף, צילום: הקרן לשיקום מחצבות

מכרות, יכולים לגרום לנזק משמעותי לסביבה ולבריאות הציבור בשל פיזור של מינרלים רעילים בקלות יתרה מהסיגים הנותרים לאחר הפקת המחצב מהעפרה וזיהום מי התהום, והגשם המחלחלים דרכם.

כמו כן, פעולות כרייה עלולות לגרום לשחיקת הנוף (בליה), היווצרות בורות, ושקיעה בתת-הקרקע, פגיעה בבעלי חיים, ובצומחת וזיהום אבק נשימתי.

**מחצבות משמשות, בדרך-כלל, להפקת חומרי בנייה מהאדמה, כגון; אבני בניין. מחצבות לרוב עמוקות פחות ממכרות הבור-הפתוח, כאשר ה’מחצבות פיראטיות’ פוגעות בטבע, זיהום אוויר, וב’מי התהום’.

ח”כ אורי אריאל; “מדובר ביום חג, לכל שוחרי הסביבה במדינת ישראל. היום עשינו צעד משמעותי במלחמה במחצבות הפיראטיות בישראל, ובפגיעה הנרחבת בטבע.

להצעת החוק, נרתמו כל הגורמים הנוגעים בדבר בצורה משותפת, וכעת נשאר לקוות שלאחר ש’המליאה’ תאשר את החוק, תתבצע גם אכיפה כראוי”.

עופר ענבר מ”מ מנכ”ל עמותת “ירוק עכשיו” בירך על העברת החוק, ואמר; “עמותת ירוק עכשיו, מודה לח”כ אורי אריאל, שהעביר את הצעת החוק.

מדובר ב’מחצבות פיראטיות’ אשר פוגעות בטבע, זיהום אוויר, וב’מי התהום’, שבסופו של דבר פוגעים בכל אחד ואחת מאיתנו”.

המידע אודות מחצבות*, וכרייה**, הובא מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן