הקיבוץ הדתי

כנס “דרישת ציון” על מורשת הרב צבי הירש קלישר במלאות 150 שנה ליציאת ספרו

0
0

המבשר הראשון, ומתווה הדרך של ההתיישבות בארץ ישראל הלא הוא; הרב קלישר, יעמוד במרכז כנס (ז’-ח’ בטבת, 2-3 בינואר 2012) שייערך במלאות 150 שנה ליציאת ספרו “דרישת ציון”, בקיבוץ טירת צבי בעמק המעיינות, הקרוי על שמו ◄ מזכ”ל הקיבוץ הדתי, נחמיה רפל; “אין מקום מתאים יותר לעריכת כנס היסטורי על מורשת הרב קלישר, מאשר קיבוץ טירת צבי, שחבריו מיישמים הלכה למעשה את חזונו”.
כנס
כנס “דרישת ציון” על מורשת הרב צבי הירש קלישר במלאות 150 שנה ליציאת ספרו

במלאות 150 שנה להוצאת הספר “דרישת ציון”* ספר הכולל פרקים מחשבתיים והלכתיים, מאת הרב צבי הירש קלישר, יערך כנס שיעסוק במורשתו של הרב, ראשון למבשרי ומתווי הדרך של ההתיישבות הציונית בארץ ישראל. הכנס יערך בימים שני – שלישי, ז’-ח’ בטבת, 2-3 בינואר, בקיבוץ טירת צבי, בעמק המעיינות, הקרוי על שמו של הרב קלישר.

הכנס, הוא פרי שיתוף פעולה בין תנועת הקיבוץ הדתי, יד יצחק בן-צבי, המכון לחקר תולדות יהדות פולין באוניברסיטת תל אביב, קק”ל, וקיבוץ טירת צבי, המציין 75 שנים להיווסדו. הכנס, יכלול הרצאות שינתנו על ידי חוקרים, סיורים באתרי מורשת וטבע בעמק המעיינות ופעילויות לקהל הרחב.

כנס “דרישת ציון”, יעסוק בניצני הציונות ומבשריה על רקע המצב בפולין ומזרח אירופה במאה ה-19, כיצד הבשילו רעיונותיהם למעשה במפעל ההתיישבות בארץ ישראל, השפעת התמיכה הכספית של יהודי התפוצות על הצלחת ההתיישבות וכיצד משפיעות תפיסותיהם של מבשרי הציונות על הלאומיות היהודית המודרנית.

הכנס, יעסוק גם ברעיונות של הרב קלישר (Kalischer Rabbi), שלא הבשילו לכלל ביצוע כמו חידוש עבודת העלאת הקורבנות ב’הר הבית’.

הרב קלישר, פעל רבות לעידוד העלייה לארץ ישראל, ויישום מצוות יישוב הארץ וזאת בניגוד לתפיסה המסורתית באותה עת של גאולה מידי שמים. הוא כתב ספרים ומאמרים רבים בנושא זה, ונפגש עם ראשי הקהילות היהודיות באירופה, ועמד בקשר עם מונטיפיורי, בני משפחת רוטשילד, חברת “כל ישראל חברים” שייסדה את מקווה ישראל, ועם צעירים רבים. על אף רצונו, הוא עצמו לא זכה לעלות ל’ארץ ישראל’, ונפטר בפולין.

מזכ”ל הקיבוץ הדתי, מר נחמיה רפל, אמר כי; “אין מקום מתאים יותר לעריכת כנס היסטורי על ’מורשת הרב קלישר’ מאשר קיבוץ טירת צבי, שחבריו מיישמים הלכה למעשה את חזונו.

אנו מוצאים ב’חוקרי יד בן צבי’, שותפים נאמנים וביחד עימם נוכל להקדיש את ימי הכנס להעמקה במורשתו של הרב קלישר. בכנס, נצפה בהצגה על הרב צבי הירש קלישר, שיציגו ילדי הקיבוץ, שנולדו 200 שנה, אחריו וזהו הביטוי הטוב ביותר להמשכיות של הדורות”.

*’דרישת ציון’ הוא שמו של ספר הכולל פרקים מחשבתיים והלכתיים מאת הרב צבי הירש קלישר, בו הוא פורש את משנתו בדבר יישוב ארץ ישראל, וחידוש עבודת הקרבנות. הרב קלישר, סבר, כי התחלת ה’גאולה’, תלויה בפעולת אנושית. ספר זה היה אחד מאבני הדרך המרכזיות בהתפתחות ה’ציונות’.

תוכנית הכנס, תעודכן באתר; הקיבוץ הדתי

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן