עובדים | תעסוקה | כוח אדם

הצד האפל של הטכנולוגיה: שינויים טכנולוגיים דוחקים עובדים מבוגרים בתוך שוק העבודה

0
0

חוקר מהאוניברסיטה העברית, פרופ’ יוסף זעירא, מצא, במחקר, כי מספיקה עליית אחוז אחד ברמת התחכום הטכנולוגי במגזר, כדי להגדיל את ההסתברות לאובדן עבודה לעובדים מבוגרים בשלושה אחוזים. “יתר על כן, מדגיש זעירא; השפעה זו חזקה עוד יותר עבור עובדים מעל גיל 60, והיא כמעט לא קיימת עבור עובדים בין גיל 50 ל-60. מכאן נובע, כי שחיקת ההון האנושי פוגעת כמעט רק בעובדים המבוגרים יותר”.
הצד האפל של הטכנולוגיה: שינויים טכנולוגיים דוחקים עובדים מבוגרים בתוך שוק העבודה
הצד האפל של הטכנולוגיה: שינויים טכנולוגיים דוחקים עובדים מבוגרים בתוך שוק העבודה

שיפורים טכנולוגיים הם המנוע העיקרי של הצמיחה הכלכלית בשתי המאות האחרונות מאז המהפכה התעשייתית. ההתקדמות הטכנולוגית מביאה לשינוי בלתי פוסק בדרך בה אנו מייצרים, וטכנולוגיות חדשות הופכות ידע קודם תוך זמן קצר לבלתי שמיש ויוצרות את הצורך ללמוד ידע חדש. כעת, מחקר של חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ו’מכללת כרמל’, מוכיח, כי השחיקה המהירה של ידע והצורך ללמוד ידע חדש פוגעים בעיקר בעובדים מבוגרים ומביאים לדחיקתם ממעגל העבודה.

במחקר שנערך על ידי פרופ’ יוסף זעירא מן המחלקה לכלכלה ב’אוניברסיטה העברית’, וד”ר אבנר אחיטוב מ”מכללת כרמל”, נבחנה ההיסטוריה התעסוקתית של 4,000 עובדים מעל גיל 50 בארה”ב.

המחקר, שנמשך לאורך מספר שנים חילק את העובדים לפי המגזרים בהם הם עבדו, ובדק כיצד השינויים הטכנולוגיים הייחודיים לכל מגזר משפיעים על מצב תעסוקתם.

תוצאות המחקר שהתפרסם בכתב העת של החברה הכלכלית המלכותית בבריטניה The Economic Journal, תומכות באופן משמעותי בתיאוריה של שחיקת הון אנושי בשל שינויים טכנולוגיים ושל השפעתה החזקה על עובדים מבוגרים.

מן המחקר, עוד עולה, כי מספיקה עליית אחוז אחד ברמת התחכום הטכנולוגי במגזר, כדי להגדיל את ההסתברות ל’אובדן עבודה’ לעובדים מבוגרים בשלושה אחוזים.

יתר על כן, מדגיש זעירא; “השפעה זו חזקה עוד יותר עבור עובדים מעל גיל 60, והיא כמעט לא קיימת עבור עובדים בין גיל 50 ל-60. מכאן נובע, כי שחיקת ההון האנושי, פוגעת כמעט רק בעובדים המבוגרים יותר”.

לדברי פרופ’ זעירא, ההסבר לממצא ששחיקת ידע פוגעת בעיקר בעובדים מבוגרים, היא שפחות כדאי להם או למעסיקיהם להשקיע בלימוד הידע החדש, משום שאופק המשך העבודה שלהם קצר יחסית. כתוצאה מכך, כאשר מופיעות טכנולוגיות חדשות במקום העבודה, עובדים מבוגרים נוטים לאבד את תעסוקתם או לצאת ל’פרישה מוקדמת’.

“השינויים הטכנולוגיים, המיטיבים עם עובדים רבים במשק, ומשפרים את פריון עבודתם ואת הכנסתם עלולים גם להרע את מצבם של עובדים מבוגרים יותר” – מסכם פרופ’ זעירא; “הבנת הנושא לעומקו תוכל לסייע לנו בגיבוש מדיניות חברתית, מתאימה שתצמצם את הפגיעה ב’עובדים מבוגרים’”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן