אוניברסיטה | מכללה

ב’מכללה האקדמית נתניה’, הוקם מרכז לחקר האנוסים בראשות נבון, נשיא המדינה לשעבר

0
0

כנשיא כבוד המרכז לחקר האנוסים, ישמש נשיא המדינה לשעבר, מר יצחק נבון ◄ ה’אנוסים’ הם יהודים, שאולצו לקבל על עצמם את הדת הנוצרית בתקופת ימי הביניים, בעיקר בארצות ספרד ובפורטוגל, אך גם בארצות אחרות ◄ ביוני 2011, מתוכנן כנס בינלאומי בנושא; ’האנוסים’ .
ב’מכללה האקדמית נתניה’, הוקם מרכז לחקר האנוסים בראשות נבון, נשיא המדינה לשעבר
ב’מכללה האקדמית נתניה’, הוקם מרכז לחקר האנוסים בראשות נבון, נשיא המדינה לשעבר

“מרכז לחקר האנוסים” אשר יעסוק בנושא הקהילות היהודיות שחיו במסתור במשך 500 שנה מאז האינקוויזיציה הספרדית, הוקם במכללה האקדמית נתניה, מסר סגן בכיר לנשיא המכללה ד”ר דוד אלטמן על רקע ביקורו של נשיא המדינה מר שמעון פרס השבוע בספרד.

לדברי אלטמן, המרכז, יכלול ספריית תיעוד של הקהילות, המנהגים והפזורות, ויציע סיוע לאלה המחפשים את זהותם ואת שורשיהם.

למרכז הצטרפו אנשי אקדמיה בהם פרופ’ יוסף פאור, הראשון שקיבל תואר ד”ר מאוניברסיטה ספרדית מאז ’גירוש ספרד’ ב- 1492 ופרופ’ מיכאל קורינאלדי חתן “פרס הנשיא” לחקר היהודים הנסתרים שהתמחה בנושא זה.

כ’נשיא כבוד’, ישמש נשיאהּ החמישי של מדינת ישראל, לשעבר, מר יצחק נבון, נודע, כי המרכז לחקר האנוסים, קלט את מרכז “קאזה שלום”, אשר עוסק מזה 20 שנה בחקר האנוסים, ובראשו עומדת הגב’ גלוריה מאונד.

ד”ר אלטמן, מסר, כי ביוני 2011, מתוכנן כנס בינלאומי בנושא; ’האנוסים’. הערכות לגבי מספר האנוסים בעולם, נעות בין שניים לשניים עשר מיליון איש ולאורך ההיסטוריה 23 מיליון איש.

◄ האנוסים

ד”ר דוד אלטמן’ סגן בכיר לנשיא המכללה במכללה האקדמית נתניה

האנוסים הם יהודים, אשר אולצו לקבל על עצמם את הדת הנוצרית בתקופת ימי הביניים, בעיקר בארצות ספרד ובפורטוגל, אך גם בארצות אחרות. מכונים גם; “הנוצרים החדשים” (בספרדית: Cristiano Nuevo), “קונברסוס” (Converso, מומרים), “קריפטו יהודים” (מיוונית; “יהודים בסתר”) וכן מאראנוס (בספרדית: Marranos). כינויים אלה, כוללים לרוב הן את הממירים עצמם והן את צאצאיהם.

במקביל לתופעת האנוסים היהודים בספרד, התקיימה גם תופעה של אנוסים מוסלמים (Moriscos).

תופעת האנוסים, התפתחה בעקבות התעוררות של קנאות דתית בספרד שהביאה לניסיון ליצור חברה נוצרית אחידה, ללא מיעוטים דתיים. יהודים ומוסלמים, נדרשו להתנצר או לעזוב את ספרד.

רבים מהם, יהודים ומוסלמים, העדיפו להתנצר, לפחות למראית עין, כדי להישאר במקומותיהם.

הרקע לתופעת האנוסים נעוץ ברדיפות כנגד היהודים בחצי האי האיברי שהחלו בגזירות קנ”א (1391) והגיעו לשיאם בגירוש ספרד (1492), זאת לאחר כ-500 שנה בהן הייתה יהדות ספרד למרכז היהודי הבולט בעולם, תחילה תחת השלטון המוסלמי, שהיה סובלני כלפי היהודים, ולאחר מכן גם בתחילת תקופת השלטון הנוצרי במדינה.

עוד על האנוסים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן