סביבה | אקולוגיה

השר להגנת הסביבה, בצו אישי המחייב ראשי חב’ החשמל להתקין מתקנים להפחתת פליטות

0
0

לראשונה בישראל – הוראות מקיפות בצו שהוציא הצו שהוציא השר להגנת הסביבה, מר ארדן, לכל תחנות הכוח של חברת החשמל, המחייב התקנת סולקנים ומתקני SCR בתחנות הכוח הפחמיות הקיימות בעיר; חדרה, ובעיר אשקלון. כן, נקבע מועד סגירה לתחנת הכוח הישנה בעיר חיפה ◄ עלות התקנת המתקנים מוערכת של כ – 1.4 מיליארד דולר
השר להגנת הסביבה, בצו אישי המחייב ראשי חב’ החשמל להתקין מתקנים להפחתת פליטות
השר להגנת הסביבה, בצו אישי המחייב ראשי חב’ החשמל להתקין מתקנים להפחתת פליטות

השר להגנת הסביבה, מר גלעד ארדן, הבטיח, כי לפני כשנה וחצי, כי בדעתו להילחם עד חורמה בכל דרך במזהמים את הסביבה ובפרט ב’חברת החשמל’ שאינה מקפידה להפחית את כמויות הפליטות המזהמות מתחנות הכוח הפחמיות – היום (ראשון), קיים השר את איומיו, והוא עשה זאת לראשונה כשחתם היום (א’) על צו הוראות אישיות ל’חברת חשמל’ והנהלתה, המחייב נקיטת פעולות למניעת מפגעים מתחנות כוח של חברת חשמל לישראל.

בצו שהוציא השר להגנת הסביבה, מר ארדן, המופנה אל מר יפתח רון טל, יו”ר הדירקטוריון של חברת חשמל לישראל בע”מ, אל מנכ”ל החברה מר עמוס לסקר, הוא כותב כי; “ההוראות מבוססות על הצעת נוסח תקנות שעברה תהליך תאום ממושך עם משרד התשתיות, רשות החשמל, ואתכם.

לאחר שניתנה לחברה, הזדמנות מספקת להשמיע את טענותיה ביחס להוראות אלו, ונוכח חשיבות הוצאתן לאיכות האוויר ו’בריאות הציבור’ בישראל, אני מוצא לנכון לחתום עליהן.

השלמת יישום הוראות הצו האישי תביא את משק החשמל הישראלי לרמה המקובלת בעולם, ולצמצום של זיהום האוויר בארץ בשיעור כולל של כ- 5% עד 40%, בהתאם למזהם. כתב השר להגנת הסביבה.

ליבן של הוראות אלה, בקביעת תקני פליטה מחייבים לכלל תחנות כוח הקיימות של חברת חשמל, וקביעת החובה לנקוט אמצעים להפחתת פליטות המזהמים לשם עמידה בתקנים אלו.

כמו כן, קובע הצו האישי הוראות לעניין חובות ניטור רציף, דיגום תקופתי בארובות, התקנת מערכת התראה, רישום ודיווח של נתונים על תפעול התחנות ופליטת מזהמי אוויר, וכן הוראות לביצוע בעת תקלה.

תהליך יישום זה, דורש את השבתתן של כל היחידות הפחמיות בהדרגה לצורך התקנת מתקנים, ולכן, צפוי להימשך עד סוף 2016. כל עיכוב ביישום הצווים האישיים, ידחה את השלמת ישומן ואת העמידה במסגרת הזמנים שהוצבה.

הוראות הצו, נקבעו בתאום ושיתוף עם הגופים הנוגעים בדבר לרבות משרדי ממשלה, הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל, חברת החשמל, וארגוני סביבה.

◄ ליישום הצווים צפויה תועלת כלכלית עצומה למשק בהיקף של למעלה מ-2 מיליארד דולר

בנוסף, ערך המשרד שימוע ציבורי לעניין ההוראות, בו השתתפו נציגי הגופים השונים וכן יצרני חשמל פרטיים, איגודי ערים ויחידות סביבתיות ו-ארגונים סביבתיים, נוספים.

השר גלעד ארדן, חייב את ראשי חב’ החשמל, לבצע התקנת סולקנים ומתקני SCR בתחנות הכוח הפחמיות, הקיימות בעיר; חדרה, ובעיר אשקלון. כמו כן, נקבע מועד סגירה לתחנת הכוח הישנה בעיר חיפה.

“כיום, ישנו פער של כ- 10 שנים, ובנושאים מסוימים אף של 20 שנה, בין רמת הפליטה לאוויר מתחנות הכוח בישראל, בייחוד מיחידות הייצור הפחמיות, לזו שבמדינות אירופה”.

השר ארדן, אמר בעקבות הוצאת , הצו, כי; “יישום הצווים, יצמצם את זיהום האוויר בישראל בכ- 40%. מדובר בצעד בעל השלכות בריאותיות מרחיקות לכת. הגיע הזמן, כי ישראל, תצמצם את הפערים העצומים מול שאר המדינות המתקדמות בזיהום הנפלט לאוויר ותחנות הכח של חברת החשמל, יגיעו לרמה המקובלת בעולם המערבי”.

ליישום הצווים, צפויה תועלת כלכלית עצומה למשק בהיקף של למעלה מ-2 מיליארד דולר, כתוצאה מהפחתת תחלואה ונזקים בריאותיים וסביבתיים.

הצו האישי, אשר נחתם על ידי השר ארדן, מבוסס על הדירקטיבה האירופאית העדכנית בעניין מניעת זיהום אוויר ממתקני שריפה גדולים, וקובעות הוראות לכלל יחידות ייצור חשמל שהספקן התרמי הוא מעל 50 מגה וואט.

כידוע משק החשמל בישראל, מהווה גורם עיקרי לזיהום אויר מפליטת מזהמים, הנוצרים משריפת דלקים. תחנות הכוח בישראל, פולטות כ- 65% תחמוצות גופרית, 45% תחמוצות חנקן ו-38% חלקיקים, ו- 60% של פחמן דו חמצני, מסך הפליטה השנתית של מזהמים אלה.

יצוין, כי גלעד ארדן, השר להגנת הסביבה, הוציא “צו אישי” ל’חברת החשמל’, להתקין סולקנים ב-תחנת הכוח חדרה לפני למעלה כשנה.

מוקדם יותר באותה שנה, סירב השר ארדן, לבקשת חב’ החשמל להפעיל תחנות הכוח הישנות, והמזהמות בעיר אשדוד.

◄ ארדן נגד חיים שני?

יצוין, כי יש המזכירים, כי החלטת השר ארדן, היום, הינה מנוגדת להמלצות “צוות 90 הימים” שבראשה עמד מנכ”ל משרד האוצר מר חיים שני, במטרה לבחון את עתיד משק החשמל.

שני, והצוות הבין-משרדי, המליצו, כזכור, כי יש לדחות בחצי שנה את התקנת ה’סולקנים’ (מסנני אוויר בארובות תחנות כוח פחמיות) אשר דרש המשרד להגנת הסביבה, כדי למנוע השבתת התחנות בשל המחסור הצפוי בחשמל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן