Site icon כאן ישראל | kanisrael | כאן נעים | kan-naim

נתניה, מציגה בגאווה את ’המגמה הירוקה’ במערכת החינוך של העיר

0
0

שלושה בתי ספר יסודיים מהעיר נתניה, הוסמכו לבתי ספר ירוקים, ומצטרפים לשלושה שכבר הוסמכו בעבר. שניים נוספים מחכים לבדיקה לקבלת ’תו ירוק’ ◄ ד”ר אביטל לאופר; “מדובר בעבודה קשה שמתבצעת בבתיה”ס, הכוללת הכנת תוכנית כוללת, תוך עמידה בקריטריונים לא פשוטים” ◄ נא להכיר; קווים לדמותה של “המגמה הירוקה” שעוברת על מערכת החינוך בנתניה

נתניה, מציגה בגאווה את ’המגמה הירוקה’ במערכת החינוך של העיר

שלושה בתי ספר יסודיים, מהעיר נתניה, עברו את בדיקת ההסמכה לקבלת ההסמכה כבתי ספר ירוקים. הודעה רשמית על הסמכתם של בתי הספר צפויה להתקבל בעתיד הקרוב. שלושת בתי הספר – אילן רמון, יבנה ואלומות – מצטרפים לשלושה בתי הספר מנתניה אשר הוסמכו כבר בעבר כבתי ספר ירוקים; איתמר, רימלט ויונתן. אם מוסיפים לכך את העובדה ששני בתי ספר נוספים בעיר; נעמי שמר, וביה”ס רזיאל, ממתינים לבדיקה שתתקיים במהלך החודשיים הקרובים, עולה התמונה, ולפיה מערכת החינוך בנתניה, צועדת בצעדי ענק ירוקים.

“נתניה, מובילה תהליכים של ’קיימות עירונית’, והייתה הראשונה במדינה שאימצה סדר יום בנושא וקיבלה על עצמה את האחריות ואת ההחלטה להיכנס לתהליך ולהכין תוכנית אב בראייה כוללת, ממנה נגזרות כל ההחלטות והפעילויות העירוניות” – אמרה השבוע ראש עיריית נתניה הגב’ מרים פיירברג-איכר; “הסמכת בתי הספר הירוקים, הינה חלק בלתי נפרד מתהליכים אלה”.

“הסמכת בית ספר כ’ירוק’, אינו תהליך פשוט”, הוסיפה, סגנית ראש העירייה הממונה על החינוך, ד”ר אביטל לאופר; “מדובר בעבודה קשה שמתבצעת בבתי הספר, הכוללת הכנת תוכנית כוללת, תוך עמידה בקריטריונים לא פשוטים”.

ד”ר לאופר, מוסיפה, כי; “העובדה, כי; שישה בתי ספר בעיר נתניה, כבר הוסמכו, ושניים נוספים בדרך, מחממת את הלב ומראה, כי מערכת החינוך בנתניה מעודדת לא רק מצוינות, כי אם גם אכפתיות וחשיבה כוללת על ערכים סביבתיים”.

שלושת בתי הספר אשר קיבלו ’תו ירוק’, עמדו בקריטריונים נוקשים של משרד החינוך, כאשר בין היתר היה עליהם להציג את “החזון הירוק” והרציונאל מאחורי התוכנית המלאה, בפני ועדה מיוחדת. כאמור, אחד מבתי הספר שקיבל תו ירוק הוא ביה”ס ע”ש אילן רמון.

“בית ספרנו, קרוי על שם אילן רמון ז”ל, האסטרונאוט הישראלי הראשון”, מסבירה בגאווה מנהלת בית הספר הגב’ חדוה שולץ; “בראיון שערך ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, עם אילן רמון במהלך מסעה של המעבורת, שאל אותו ראש הממשלה; ’מה אתה רואה משם שאנחנו לא רואים מכאן?’. ענה רמון; “מה שרואים מכאן באמת מדהים. כדור הארץ יפהפה, אך מה שיותר מעניין הוא שהאטמוספרה נראית דקיקה. אני חושב שאנחנו צריכים לשמור עליה כעל בבת עינינו’. מיום הקמתו בית הספר, אנו פועלים ברוח הדברים הללו”.

◄ איך שומרים על איכות הסביבה ב”האוטובוס המהלך”

במה זה מתבטא? משיבה הגב’ חדוה שולץ; “אנו שואפים לגרום לשינויים בהתנהגותה של קהילת בית הספר שכוללת תלמידים, הורים ומורים, כך ששיקולי איכות הסביבה, לא יהיו בגדר של סיסמה אלא חלק מסדר היום של הקהילה ומרכיב חשוב בקבלת החלטות חבריה. תלמידי בית הספר פועלים כ’שגרירי איכות הסביבה’. בנוסף לכך, מעורבות ההורים חשובה, אף היא, על מנת לקרבם אל הנושא ולהוביל להבנה והפנמה של השינויים ההתנהגותיים הרצויים. בבית הספר, פיתחנו תוכנית לימודים ייחודית הבנויה סביב הערכים של ’כבוד לסביבה’.

לפיכך, בית הספר ע”ש רמון, פעל וימשיך לפעול לקידום ולטיפוח ערכי שמירת הטבע והנוף, איכות הסביבה ואיכות החיים ופועל לקידום ההשתתפות של התלמידים הן בבית הספר והן בקהילה, בנושאי סביבה וספורט והגברת מודעותם וזכותם לחיות בתנאים סביבתיים נאותים.

אחד הפרויקטים המובילים ב”אילן רמון” הוא; “האוטובוס המהלך”. בבית הספר, מתקיים, זו השנה השנייה, פרויקט מיוחד שזכה לשמו מאת התלמידים. קבוצה של תלמידים, בהובלתה של המורה קרן שניידר, רכזת תחום איכות הסביבה שמובילה את הפרויקט, צועדים לבית הספר בצורה דומה לזו שבה אוטובוס מסיע אותם.

הנתיב קבוע ובטוח, נקודת האיסוף ידועה מראש, בכל יום ובאותה שעה. ממש כמו הסעה, רק שכאן צועדים ברגל ושומרים על איכות הסביבה; “מטרת ’האוטובוס המהלך’, היא לעודד את תרבות ההליכה ברגל לשם צמצום השימוש במכוניות, ובכך הקטנת זיהום האוויר”, הוצג הנושא בפני הוועדה; “מטרה נוספת ולא פחות חשובה היא בריאותית, המעודדת את המודעות לחשיבותה של פעילות גופנית. שאיפתנו שמהלך זה, יהפוך לתרבות התלמידים בבית ספרנו, בה ההליכה הופכת לדרך חיים”.

◄ איך משלבים את ’המגמה הירוקה’, באמונה וביהדות

בבית הספר יבנה, שגם הוא עמד בקריטריונים והוכתר כבעל ’תו ירוק’; “מחזקים את האמונה והאחריות האישית על ידי למידה מהמקורות אודות ערך השמירה על איכות הסביבה”, כפי שהוצג בפני הוועדה.

בית הספר, ממלכתי דתי, בניהולה של הגב’ אילנה ברודמן, לקח את ’המגמה הירוקה’, שילב אותה באמונה וביהדות, והביא את התלמידים ללמוד על איכות הסביבה בדרך חווייתית ומעשירה. “היהדות גם מעניקה לאדם תפקיד ייחודי של שמירה ולקיחת אחריות על העולם; ’לעבדה ולשמרה’ (בראשית ב, טו)”, כך הוצג בפני הוועדה; “מתוך כך, אנו קוראים למורים, לתלמידים, להורים ולקהילת בית הספר כולה להתנהל בעולם בענווה, לתת כבוד לאחיו, לבריאה, לצומח, לדומם ולבעלי החיים, לראות עצמנו נושאים באחריות לסביבה שאנו חיים בה, ואשר הדורות הבאים יחיו בה. אחריות זו, מתבטאת הן בנושאים כלל עולמיים והן בנושאים מקומיים. ב’בית חינוך יבנה’, אנו מאמינים, כי כל עוד הנר דולק, אפשר לתקן”.

“ילדי ’המנהיגות הירוקה’, מובילים מהלכים ותכניות סביבתיות שיובילו לשינוי תפיסתי, ללקיחת אחריות אישית ושינוי התנהגותי בתחום הקיימות בקרב תלמידי בית הספר, קהילת המורים, ההורים והקהילה הקרובה לבית הספר”, אומרת ברודמן; “על מנת לאמץ אורח חיים מקיים בשגרת חיינו. התלמידים פועלים בבית החינוך, משפיעים על הוריהם ועל הקהילה הקרובה לבית הספר, למען שמירה על הסביבה, פיתוח בר קיימא וצמצום טביעת הרגל האקולוגית”.

◄ איך בית הספר “אלומות” יצר “עיניים ירוקות”

בבית הספר עושים שימוש מושכל במשאבים, כמו; מים, חשמל ונייר ועוברים במסגרת זו לשימוש במוצרים ידידותיים לסביבה, כמו גם הפחתת כמות הפסולת באמצעות דרכים שונות. למשל; שימוש רב פעמי בנייר. כמו כן, מושם דגש על הבאת ארוחת העשר לבית הספר ללא שקיות פלסטיק אלא באריזות רב פעמיות, מיחזור והפרדת פסולת. כמו כן, התלמידים מטפחים ומעבדים את ’הגינה האורגנית’ בבית הספר.

מי שנכנס בשער בית הספר “אלומות” חש מיד באווירה המיוחדת, המטופחת והנקייה להפליא השוררת במקום. “ערכים ושמירה על הסביבה הינם חלק בלתי נפרד מחיי בית הספר”, אומרת מנהלת בית הספר, הגב’ גפנית ניניו; “כחלק מחינוך לאדם פעיל בקהילתו, עירו, מדינתו והעולם כולו. אנו מאמינים ב’חינוך’, כמרכיב מרכזי וחשוב לעיצוב עמדות, שינוי נורמות התנהגות ולקיחת אחריות אישית להפחתת הפגיעה של איכות החיים, תוך קידום תהליכים של פיתוח מודעות, אחריות ורכישת כלים להתנהגות מקיימת של באי בית הספר, והקהילה כולה”.

לאורך כל שעות הלימודים מקיים בית הספר פעילות בנושא קשרי הגומלין בין האדם לסביבה הקרובה; “קשרי גומלין אלה, מהווים מרכיב חשוב באיכות החיים של האדם והם מושתתים על צורכי הפרט, על צורכי החברה ועל התחשבותם בסביבה הקרובה והרחוקה כאחד”, נכתב ברציונל שהוגש על ידי בית הספר לוועדה. חזון בית הספר תויג, תחת הכותרת; “עיניים ירוקות”, והוא כולל גם את התוצאות החיוביות הצפויות בעקבות “המגמה הירוקה”.

מנהלת האגף לחינוך יסודי בעיריית נתניה, הגב’ עידית שפרלינג, מסכמת; “התלמידים של היום הם המנהיגים של המחר, ולכן, חשוב לנו לעצב עמדות, לשנות נורמות התנהגות וללמדם לקחת אחריות אישית על סביבות החיים שלהם. בתי הספר הירוקים הם חלק משמעותי מהחזון העירוני והחינוכי בנושא אורח חיים מקיים, ופיתוח וזיקה ושייכות לעיר”.

תגובות
0
0



Exit mobile version