תאונת דרכים | תנועה

סקר אור ירוק: מספיק בקושי למשטרה מהציבור על אפקטיביותה באכיפת חוקי התנועה

0
0

רוב גדול בציבור, סבור, כי יש להחמיר את הענישה כלפי עברייני תנועה ◄ כל נהג שני בישראל, נעצר לבדיקת רישיונות בשנה החולפת ◄ שמואל אבואב, מנכ”ל אור ירוק; “אם בשנת 2005, ביצעה המשטרה 3,400 בדיקות אלכוהול לנהגים, הרי שב-2009, מספרן עלה ל- 630,000 בדיקות והיעד השנה, מיליון בדיקות אלכוהול, לנהגים. התוצאה הישירה – הרתעה מרשימה
סקר אור ירוק: מספיק בקושי למשטרה מהציבור על אפקטיביותה באכיפת חוקי התנועה
סקר אור ירוק: מספיק בקושי למשטרה מהציבור על אפקטיביותה באכיפת חוקי התנועה

הציבור נתן ל’משטרת ישראל’ את הציון 5 (מספיק בקושי) בסולם 1 עד 10, לגבי מידת האפקטיביות של האכיפה המשטרתית, עליה קלה לעומת שנה שעברה, אז המשטרה, קיבלה מהציבור את הציון 4.7, כך עולה מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה, עבור עמותת ’אור ירוק’ בקרב מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.

שמואל אבואב, מנכ”ל עמותת אור ירוק; “מחקרים שונים בעולם, מוכיחים, כי כמות עבירות התנועה מכל הסוגים היא עצומה, וכי נהגים מרבים לא לציית לחוקי התנועה, בייחוד כאשר הסיכוי להיתפס על עבירה הוא קלוש, בין היתר, כיוון שלא כל סוגי העבירות ניתנים לאכיפה ישירה.

אין דרך פשוטה לאכוף עבירות, כגון; אי שמירת מרחק, או מעבר על פס לבן, למרות הסיכון הרב שבביצוען. אפקט ההרתעה, מושג בדרך כלל רק באמצעות הגברת הנוכחות הכללית של המשטרה בשטח יחד עם הגברת תחושת הסיכוי להיתפס אצל הנהגים”.

◄ שמירת מרחק;

על פי הסקר, 70% מהציבור, סבורים, כי גדולים הסיכויים לא להיתפס בגין עבירת אי שמירת מרחק מהרכב לפנים. בחלוקה למחוזות, תושבי אזור השרון, מובילים עם כ- 77% הסבורים שלא יתפסו בגין ביצוע עבירה זו. לעומתם, 65% מתושבי אזור הדרום, סבורים שלא יתפסו, פחות מכל אזור אחר בארץ.

◄ מעבר על קו הפרדה רצוף;

העבירה השנייה אחרי אי שמירת מרחק, אשר שיעור גבוה של הציבור סבור, כי לא ייתפס בגינה, הינה עקיפה בקו הפרדה לבן (כ- 45%). בחלוקה למחוזות, תושבי מחוז השרון, מובילים עם 57%, הסבורים, כי לא יתפסו או כנראה, לא יתפסו, יותר מכל מחוז אחר. מנגד, 39% מתושבי מחוז ירושלים, הכי פחות מבין שאר המחוזות.

◄ רוב הציבור סבור שהסיכוי להיתפס נוהג בשכרות גבוה;

מבין 7 העבירות שנבחנו בסקר, העבירה שלגביה הכי פחות אנשים סבורים שלא יתפסו היא ’נהיגה בשכרות’. רק 26.5% מהציבור, סבור שאם ינהג ב’שכרות’, לא ייתפס או כנראה לא ייתפס. בחלוקה למחוזות, תושבי מחוז ירושלים, מובילים בין אלו הסבורים שלא יתפסו על נהיגה בשכרות עם 31%.

תושבי אזור המרכז, הדרום והשרון, זהים בשיעור הסבורים שלא יתפסו (כ-26%), ושיעור תושבי מחוז הצפון הוא הנמוך ביותר מבין אלו המאמינים שלא יתפסו אם ינהגו בשכרות (22.5% בלבד).

שמואל אבואב, מנכ”ל עמותת אור ירוק; “העובדה, כי רוב הציבור מאמין שייתפס אם ינהג בשכרות, היא תוצאה של מאמץ מתמשך של המשטרה לאכוף ביתר שאת את נושא; “הנהיגה בשכרות”. אם בשנת 2005, ביצעה המשטרה 3,400 בדיקות אלכוהול לנהגים, הרי שבשנת 2009, מספרן עלה ל- 630,000 בדיקות והיעד לשנת 2010, הינו מיליון בדיקות אלכוהול, לנהגים.

התוצאה הישירה של כך היא הרתעה מרשימה בכל הקשור לתפיסת הציבור את סיכויו להיתפס על נהיגה בשכרות, וכפועל יוצא, גם ירידה במספר הנהגים העולים שיכורים על ההגה”.

◄ כל נהג שני בישראל, נעצר לבדיקת רישיונות בשנה החולפת;

לצד ההערכה הנמוכה שהציבור נותן למידת האפקטיביות של אכיפת המשטרה, קרוב למחצית הציבור (47%), דיווחו, כי נעצרו על ידי שוטר בשנה האחרונה לצורך בדיקת רישיונות. גם כאן, בדומה לבדיקות האלכוהול, המשטרה, הגדילה משמעותית בשנים האחרונות את מספר מפגשי ’שוטר-נהג’ ובשנת 2010, היעד עומד על 2.5 מיליון מפגשים.

בחלוקה למחוזות, 60% מתושבי מחוז הצפון, דיווחו, כי נעצרו במהלך השנה האחרונה, לבדיקת רישיונות על ידי המשטרה, יותר מכל אזור אחר בארץ. מנגד, תושבי מחוז המרכז, נעצרו הכי פחות (40%).

◄ החמירו עם עברייני התנועה;

למרות ההערכה הנמוכה שנותן הציבור ל’אכיפה המשטרתית’, ולכך שהסיכוי להיתפס בעת ביצוע עבירת תנועה נמוך, בכל הקשור לענישה (ביהמ”ש), 78% מהציבור, סבור, כי יש להחמיר עם עברייני התנועה. בראש המבקשים להחמיר נמצאים תושבי מחוז מרכז (82%), ומנגד, תושבי מחוז השרון (72%).

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן