כאן מדע | טכנולוגיה

ח”כ מאיר שטרית: צריך לשלב את הערבים לא רק בהייטק אלא בכל התחומים

0
0

יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות, שטרית; אני קורא ל’רשויות המקומיות הערביות’ לפתח קרקע לתעשייה ולפתח תעשייה נקייה ◄ השר אבישי ברוורמן, השר המופקד לענייני מיעוטים; “לאורך השנים ישראל לא נתנה לערביי ישראל את האפשרויות שמגיעות להן. לצערי רוב אזרחי ישראל, אינם מכירים כלל את האזרחים הערבים, ומתייחסים לכולם כ”גייס חמישי”… משרדי, יעביר סכום של 350 מיליון ₪, לעזרה ב’פסיכומטרי’”
ח
ח”כ מאיר שטרית: צריך לשלב את הערבים לא רק בהייטק אלא בכל התחומים

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשות ח”כ מאיר שטרית (סיעת קדימה), קיימה הבוקר (שני, 29.11.2010), ישיבת מעקב בהמשך להצעת לסדר של ח”כ חנא סוייד, בנושא שילוב ה’אוכלוסייה הערבית’ בענף ה’היי-טק’ בהשתתפות השר אבישי ברוורמן, השר המופקד לענייני מיעוטים.

כזכור, ועדת המדע, קיימה דיון מהיר ב-30 ביוני 2010, בעקבות הלס”י של ח”כ סוייד, מנתונים שהציג ח”כ חנא סוויד בפני הוועדה, עולה, כי רק כ-500 ערבים עובדים בענף ההייטק, מתוך כ-150 אלף עובדים. בתום הישיבה, הוגשו מספר מסקנות למליאת הכנסת ולבקשת יו”ר הועדה, ח”כ שטרית, קיימה ועדת המדע ישיבת מעקב, לדבריו; “ההתרשמות היא שיש פוטנציאל בלתי מנוצל ועם קצת דחיפה, יהיה ניתן לשלב את האוכלוסייה הערבית, בענף הייטק”.

השר ברוורמן, אשר הוזמן לישיבה אמר; “לאורך השנים מדינת ישראל לא נתנה ל”ערביי ישראל” את האפשרויות שמגיעות להן. לצערי, רוב אזרחי ישראל, אינם מכירים כלל את האזרחים הערבים, ומתייחסים לכולם כגייס חמישי”.

עוד הוסיף השר; “מתוך כ-150 אלף עובדים בהייטק רק 1.1% הם בני מיעוטים וזה נובע מכמה חסמים חינוכיים ותרבותיים”.

לדברי ברוורמן, החסמים העיקריים, הם; חוסר ניסיון מקצועי, מחסור ברשת חברתית, מיקום גיאוגרפי ומערכת החינוך אשר לא הולכת לכיוון טכנולוגי.

השר, הוסיף וציין, כי; “בפעם הראשונה בתולדות המדינה משרדו, השיג סכום של כ-350 מיליון ₪, על מנת לעזור לבני המיעוטים ב’פסיכומטרי’ ובהכנה ל’מכינות’”.

מנתונים נוספים שהציג השר אבישי ברוורמן, השר המופקד לענייני מיעוטים, עולה כמדי שנה כ-9,000 סטודנטים ערבים נוסעים ללמוד אצל השכנה, ירדן, ולמעשה מדינת ישראל, מפסידה הן כלכלית והן חברתית מהמהלך.

ח”כ חנא סוייד, התייחס לדברים, ואמר; “צריך לעודד חברות גדולות לפתוח מרכזי פיתוח באזורים של אוכלוסיה ערבית. יש כיום אלפי אקדמאים ערבים אשר התואר שלהם אינו בהגדרה לתעסוקה בהייטק, אך נוכל בעזרת השקעה מתאימה להסב את מקצועם”.

מנהל הרשות לפיתוח כלכלי, מר אימן סייף, אמר; “אנו עובדים במודל של מתן “ואוצ’רים” אך לצערי הנגישות נמוכה”, לדבריו, הם הקימו מספר מרכזים לאבחון אוכלוסיה במטרה לשלבם בעבודה ומעודדים משקיעים לקבלם לעבודה.

מר סייף, הציג בפני הוועדה מספר פרויקטים שהמשרד עובד עליהם בימים אלו; קרן השקעות לעסקים ערבים, “קו משווה” – לקיחת אקדמאים ערבים ושילובם במקומות עבודה יהודים בעיקר באזור מרכז הארץ, “ואוצ’רים” להשמה ושילוב סטודנטים ערבים בשנה האחרונה ללימודים ושילובם בחברות הייטק על מנת לצבור ניסיון תעסוקתי.

לדבריו של מנהל הרשות לפיתוח כלכלי, מר סייף; “אנחנו צריכים קודם כל לעשות שינוי באוכלוסיה לחשיבה של חינוך לקריירה”.

בישיבה, נכחו נציגי חברות הייטק וחברות השמה, סמדר נהב, מנכ”לית חברת “צופן”, ציינה, כי החברה פועלת במספר רב של ישובים ופועלים גם לשכנוע חברות גדולות להקים שלוחות בישובים הערבים, מר יוסי כותן מחב’ “צופן”, ציין, כי לדעתו הממשלה, צריכה לחייב חברות להעסיק כ-20% עובדים ערבים על לקבל מענקים ועזרה.

נעמי אשקר, מנכ”ל חברת באבקום סופטוור; “לצערי, תנאי הסף במכרזים ממשלתיים לא מאפשרים לחברות ערביות, אפילו לגשת גם למכרזים שירותיים וללא קשר לצרכים ביטחוניים. המדינה, צריכה לתת כלים ותמריצים לחברות גדולות להישאר בארץ, נוצר מצב שבו הודו, הפכה להיות סכנה להייטק הישראלי”.

בדיון בוועדה, עלה, כי אחד החסמים העיקריים הם הקבלה ללימודים במקצועות מדעיים, מר עמית שטרייט, מנכ”ל האוניברסיטה הפתוחה, ציין, כי לשם כך הוקמה ’האוניברסיטה הפתוחה’, והם מאפשרים לערבים גם לקחת מספר קורסים בשפה הערבית.

יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח”כ מאיר שטרית, סיכם את הישיבה, ואמר;”אני תומך בפיתוח וקורא ל’רשויות המקומיות הערביות’ לפתח קרקע לתעשייה ולפתח תעשייה נקייה באזורים אלו”.

עוד הוסיף, שטרית; “צריך לשלב את הערבים לא רק בהייטק אלא בכל התחומים, ה’ערבים’, צריכים להיות שווי זכויות, אך יחד עם זאת שווי חובות כמו על אזרח יהודי. אנו צריכים, ליצור נקודת התחלה שווה לכולם, ולאפשר תחרות הוגנת ולא להקצות מכסות או אחוזים. לסיום אמר, כי הוא מתכוון לקיים דיון נוסף בעוד כשלושה-ארבעה חודשים, על מנת לקבל דיווח על הנעשה בתחום.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן