צבא | משטרה | ביטחון

צה”ל: מטוס קרב דו-מושבי מסוג “סופה” התרסק במכתש רמון במהלך טיסת אימון

0
0

כוחות חילוץ והצלה אשר עורכים סריקות נרחבות אחר מטוס מסוג “סופה”, ושני אנשי הצוות ◄ מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, מינה ועדת חקירה לבדיקת נסיבות האירוע ◄ מפקד חיל האוויר, הורה על עצירת כל טיסות האימונים של מערך מטוסי ה”סופה” ◄ תשעה אנשי צוות-אוויר נספו בתאונות קטלניות בשנים האחרונות
צה
צה”ל: מטוס קרב דו-מושבי מסוג “סופה” התרסק במכתש רמון במהלך טיסת אימון

דובר צה”ל, דווח, כי מטוס קרב דו מושבי מסוג “סופה”, התרסק אמש (ד’) באזור מכתש רמון, במהלך טיסת אימון. אל המקום הוזעקו כוחות חילוץ והצלה אשר החלו בסריקות נרחבות אחר המטוס ושני אנשי הצוות. הודעה נמסרה למשפחות.

מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, מינה ועדת חקירה בראשות קצין בדרגת אל”מ לבדיקת נסיבות האירוע שהוביל לאסון.

כמו כן, הורה מפקד חיל האוויר על עצירת כל טיסות האימונים של מערך מטוסי ה”סופה”.

◄ תשעה אנשי צוות-אוויר נספו בתאונות קטלניות בשנים האחרונות

דובר צה”ל מסר, כי מהיסטוריית התאונות הקטלניות של חיל האוויר הישראלי, עולה, כי בשנים האחרונות, תאונת האימונים הקטלנית האחרונה של מטוסי הקרב של חיל-האוויר ארעה בחודש ספטמבר 2009, כאשר התרסק מטוס קרב מסוג F16A סמוך ליישוב פני חבר שבדרום הר חברון. במהלך ההתרסקות נהרג קצין צה”ל טייס חיל-האוויר סגן אסף רמון.

המטוס התרסק במהלך טיסת אימונים שגרתית של קורס אימון מתקדם. ועדת הבדיקה לתאונה ההיא, קבעה, כי אין ממצאים לתקלה או ל’כשלים טכניים’.

בחודש אוקטובר 2008, התרסק מטוס מסוג “צוקית” של בית-הספר לטיסה מעל נחל הבשור, בעת טיסת הדרכה בגובה. בהתרסקות נספו סרן מתן אסא וסגן-משנה אילן כרמי, זכרונם לברכה.

ממסקנות תחקיר ההתרסקות אז, עלה, כי לא נמצא כשל טכני במטוס, וכי התאונה נגרמה בשל טעות אנוש.

טיסת האימון, בוצעה לפי הנהלים המוגדרים בבית-הספר לטיסה לאימון מסוג זה וללא חריגות.

עוד עלה מהתחקיר, כי הטיסה התקיימה בתנאי מזג-אוויר טובים, התרגיל שבוצע מתורגל בחיל-האוויר מזה שנים רבות וצוות המטוס היה כשיר לביצוע המשימה.

לפני כשלושה חודשים, נהרגו שישה אנשי צוות-אוויר בהתרסקות מסוק מסוג “יסעור” במהלך טיסת אימון בארץ רומניה. במסוק, היו שבעה אנשי צוות, ארבעה טייסים, שני מכונאים מוטסים ומשקיף מחיל-האוויר הרומני.

◄ ה”סופה” F16I – חוד החנית של חיל האוויר

מטוס ה”סופה” (F16I), נחשב מטוס התקיפה המוביל של חיל-האוויר הישראלי, נקלט לראשונה בישראל בשנת 2004. המטוס, מכיל מערכות מתקדמות שפותחו לפי דרישות חיל-האוויר, על ידי התעשיות הביטחוניות, והוא בעל יכולת נשיאת ’טילי אוויר-אוויר מונחי חום’ תוצרת רפא”ל, מסוג; פיתון 4 ופיתון 5, טילי אוויר-אוויר ’מונחי מכ”מ’, תוצרת ארה”ב, מסוג ’אמראם’.

מטוסי ה’סופה’, בעלי מערכות אוויוניקה מתקדמות תוצרת ישראל, ומכלי דלק תצורתיים המגדילים את טווח הפעולה שלהם באופן ניכר, לפעילות באזורים מרוחקים מאוד.

ה”סופה” נחשב למטוס המתקדם ביותר מבין מטוסי הקרב של חיל-האוויר כיום, קודם קליטת מטוס ה-F-15I המתקדם.

המטוס משרת את צה”ל ביחד עם מטוסים ותיקים יותר, דוגמת מטוסי ה”נץ” וה”ברק” – אף הם מסדרת ה-F16.

עד כה התרסק מטוס “סופה” אחד, תוך כדי המראה לגיחת הפצצה בעת מלחמת לבנון השנייה. שני אנשי צוות האוויר שהיו במטוס הצליחו לנטוש אותו והאירוע ההוא הסתיים ללא נפגעים.

◄ כיצד פועל חיל האוויר לצמצום תאונות האימונים

הטייסים מתאמנים בתקיפה בו זמנית, תוך דימוי כוח אויב ואימון בקרבות אוויר

יונתן אוריך, מאתר צה”ל, מדווח, כיצד פועל חיל האוויר של צבא הגנה לישראל, כדי לצמצם ת מספר תאונות האימונים. חיל האוויר, נלחם בשנים האחרונות לצמצום מספר תאונות האימונים בחיל, זאת באמצעות החמרת הוראות הבטיחות לגבי טיסות אימונים, בדגש על טיסות המתקיימות בלילה ובתנאי מזג אוויר קשים.

מנתוני חיל האוויר, עולה, כי מספר התאונות בחיל, בעשור האחרון, הצטמצם בצורה משמעותית בעקבות הצעדים הללו. חרף זאת לאחרונה, נחנך בחיל האוויר ’מרכז לאימוני סימולטור’ בבסיס חצור, בו מתאפשר לטייסים להתאמן במבנה של מספר מטוסים. הטייסים, מתאמנים בתקיפה בו זמנית, תוך דימוי כוח אויב ואימון בקרבות אוויר.

בחיל האוויר, מעריכים שבשנים הקרובות, כבר ניתן יהיה “לטוס” במאמני המטוסים מסוג “ברק” (אף–16 סי ודי) ו”סופה” (אף–16 איי) שיוצבו שם.

לצד ’מרכז הסימולטורים’, נחנכה בבסיס חצור גם טייסת הסימולטורים הראשונה בחיל, שתכלול את כל מאמני הקרב, מלבד מאמני ה”נץ” (אף–16 איי ובי), והמסוקים. בכך, יועברו המאמנים מאחריות מפקד טייסת התעופה לאחריות מפקד טייסת הסימולטורים, שיהיה בדרגת סא”ל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

ברכת ראש הממשלה ליום העצמאות ה-77 למדינה

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

פתיחת חגיגות יום העצמאות ה77 בהר הרצל

תפילה ליום העצמאות ה-77 תשפ”ה

חגיגה ישראלית – מוסיקה ליום העצמאות ה- 77

דילוג לתוכן