הנגיד פישר; “ועדת ששינסקי, פעלה כך שמגיעה ליזמים תשואה הוגנת להון שלוקחת בחשבון את הסיכון שלקחו, את היזמות ואת הנחישות, שהביאו לגילוי מרבצי הגז והנפט בארץ. העיקרון הזה, אמר הנגיד, תומך ביזמים המכובדים שתרמו ותורמים רבות למשק הישראלי, ועלינו לעודד אותם להמשיך בדרך זו”
נגיד בנק ישראל, מברך על המלצות ועדת ששינסקי מהן 66% מהכנסות הגז למדינה
בתגובה לפרסום המלצות הביניים של ועדת ששינסקי, הלא היא; ’הוועדה בנושא; תמלוגי הגז והמיסוי’ שיוטל על חברות הגז, ואשר התקבלו פה אחד ע”י כל חברי הוועדה, אמר הערב (רביעי), נגיד בנק ישראל, פרופ’ סטנלי פישר, כי הוא מברך על ההמלצות, המביאות לידי ביטוי את הצורך בהגדלת חלקה של המדינה ברווחים מגילויי הגז והנפט, המהווים אוצר לאומי של מדינת ישראל.
הנגיד פישר, הדגיש את העיקרון שעל פיו פעלה ועדת ששינסקי, ולפיו, מגיעה ל’יזמים’ תשואה הוגנת ל’הון’ שלוקחת בחשבון את הסיכון שלקחו, את היזמות ואת הנחישות, שהביאו לגילוי ’מרבצי הגז’ וה’נפט’ בארץ.
“העיקרון הזה”, אמר הנגיד פישר, כי; “אני תומך ביזמים המכובדים שתרמו ותורמים רבות למשק הישראלי, ועלינו לעודד אותם להמשיך בדרך זו”.
בשלב הבא, יתקיימו במשך מספר שבועות, “הליכי שימוע” ליזמים בראשותו של פרופ’ איתן ששינסקי, על בסיס המלצות הביניים של הוועדה, ולאחר מכן, תדון הממשלה בנושא ותגיע להחלטה סופית עד סוף השנה האזרחית הנוכחית.
בהקשר זה, אמר נגיד בנק ישראל, פרופ’ סטנלי פישר, כי הוא מאמין שתהליכי השימוע וההחלטה הסופית יהיו הוגנים ליזמים וטובים למשק הישראלי.
שר האוצר מר יובל שטייניץ, אמר היום, כי; “אין ספק ש’תגליות הגז’, הקיימות הן משאב הטבע הגדול ביותר והמשמעותי ביותר במדינת ישראל. בתגליות אלו טמונה בשורה חשובה ותקווה גדולה לאזרחי מדינת ישראל. קשה להפריז בחשיבותן של תגליות אלה לגבי יכולתנו להמשיך ולממן את הגנת המדינה, ולגבי היכולת לדאוג לחינוך ולהשכלה לבנינו ולבנותינו”.
השר שטייניץ, לא הסתיר את שביעות רצונו והודה לחברי הוועדה וליו”ר על פעולתם; “ראוי לגנאי מסע הלחצים שהופעל על איתן ששינסקי ועל בני משפחתו. תודה לך איתן, שעמדת בלחצים. תודה על שלא נשברת”.
שר האוצר מר יובל שטייניץ: ששינסקי, תודה על שלא נשברת
פרופ’ איתן ששינסקי, אמר; “המערכת הפיסקלית בישראל לא השתנתה מאז שנות ה-50, בניגוד לשאר מדינות העולם. ב-2002, היה ניסיון לשנות את חוק הנפט והגז והוא נכשל ללא דיונים רבים, הסיבות ברורות. לאחר התגליות הברורות בחופי ישראל שהינן גדולות ברמה עולמית, היה ברור שצריך לעשות שינוי”.
“מה שהנחה אותנו בראש ובראשונה הוא המשך פיתוחם של מאגרים חדשים תוך שמירה על כדאיות המשקיעים. המדינה חייבת לתת תמריצים ליזמים הפרטיים אבל כל הנותר נובע מהעובדה, כי משאבי הטבע הם בבעלות מדינת ישראל וציבור אזרחיה. כיום הציבור, אינו מקבל את החלק הראוי שלו בהכנסה מהמשאבים. אלה תגליות משמעותיות ביותר בקנה מידה עולמי. המשק הישראלי, צמח מאז שנות ה-50 עשרות מונים”.
ששינסקי, התייחס אחה”צ, בדבריו גם לנושא “ניכוי האזילה” שהוועדה ממליצה לבטלו; “קשה לחשוב על הצדקה ל ’ניכוי האזילה’. הכירו בהרבה הוצאות של המשקיעים בעף המיוחד הזה. השקעות הוניות, שמפחיתים על פני זמן, בהתאם לאורך חיי הנכס, הוכרו למשקיעים בתחום כהשקעות פירותית שהופחתו בבת אחת. המשקיעים עד כה קיבלו הקלות למכביר”.
“שיעורי המס במשק שונים בתכלית מאלו להם זוכות חברות הגז”, המשיך ששינסקי; “ברור מעל לכל ספק שאנחנו במצב קיצוני. אנגליה, נורבגיה, ארה”ב, קנדה – אליהן אנחנו רוצים להדמות ובתחום הזה, אנחנו כיום הרבה פחות. כל הטבות המס, אשר ניתנו לחברות נטרלו ואולי אפילו יותר מכך, את התמלוגים שהן אמורות לשלם”. סיכם פרופ’ איתן ששינסקי העומד בראש ’הוועדה בנושא; תמלוגי הגז והמיסוי’ שיוטל על חברות הגז.
השר לתשתיות לאומיות מר עוזי לנדאו, אמר, בכנס שערכה התאחדות התעשיינים בעיר תל אביב, כי; “ועדת ששינסקי, עסקה בהיבטים הפיסקליים של ענף חיפושי הגז והנפט, כאשר על מסקנותיה להבטיח את המשך פיתוח הענף ולשמור על האטרקטיביות הבינלאומית שלו.
לכן, מה שחשוב הוא להבטיח את המשך פיתוח מאגר “תמר”, אשר סבל מקשיים בסגירה הפיננסית במהלך החודשים האחרונים. אם יתברר במהלך תקופת השימוע של מסקנות הביניים, כי קיימת בעיית מימון לפיתוח המאגר, תצטרך הוועדה לתת פתרונות פיסקליים לכך”.
“ועדת ששינסקי, אמונה אמנם על ההיבטים הפיסקליים אך בסופו של דבר ההחלטה היא של הממשלה, והיא תצטרך לדון גם בהיבטים נוספים – גם מדיניים – שישולבו בהחלטה. לכן, נדרשת לדעתי מעורבותו האישית של ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר בשלב הנוכחי”. סיכם השר לתשתיות לאומיות.
◄ ועדת ששינסקי
לנדאו, השר לתשתיות לאומיות: להבטיח את המשך פיתוח מאגר “תמר”
ועדת ששינסקי, הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקאלית בנושא משאבי נפט וגז בישראל, הוקמה ב-12 באפריל 2010, על ידי שר האוצר, חרף ההתנגדות ולחצים שהופעלה נגד הקמתה בידי השותפות בתגלית הגז הטבעי תמר, ועדת ששינסקי, נתבקשה לבחון את המערכת הפיסקאלית הנהוגה בישראל בתחום וזאת על מנת לקבוע האם מערכת זו, שגובשה בשנת 1952, מתאימה גם היום.
כעת עם חשיפת המלצות ועדת ששינסקי, מתחוור, כי לגודל תהייה משמעות. המס המגזרי החדש, יהיה אף פרוגרסיבי (שיעור המס עולה בהדרגה עם העלייה ברווחים), יחול על חברות הגז והנפט רק לאחר החזר ההשקעה בתוספת 50%. כלומר; “ייקח בחשבון” את גודלו ושיעור רווחיותו של מאגר זה או אחר, ולמחיר המשאב בעולם. כך, ככל ש’מאגר הגז הטבעי’, יהיה רווחי יותר – יועלה בהתאם שיעור המס על הרווח שייגבה בידי המדינה, ולהפך.
▼ עיקרי טיוטת מסקנות ועדת ששינסקי;
שיעור התמלוגים, יישאר על כנו בשל ההשפעה השלילית שעשויה להיות למהלך על פיתוחם של שדות רווחים פחות, כמו גם ההשפעה על רווחיות המאגרים תחת תנאי שוק משתנים.
• ביטול ניכוי האזילה; ניכוי האזילה, מהווה חריג בכל הנוגע להתרת הוצאות, ומביא להקטנה מהותית בהכנסה החייבת בשיעור מההכנסות הנרשמות בגין נכס נפט.
• יונהגו היטלי רווחי נפט וגז פרוגרסיביים. שיעור ההיטל, ייקבע בהתאם ליחס שבין ההכנסות המצטברות בניכוי; הוצאות שוטפות, תמלוגים והיטל ששולם בשנים קודמות, לבין ההשקעה הכוללת בחיפוש ובפיתוח ראשוני של המאגר.
• ההיטל ייגבה רק בשלב בו תוחזר ההשקעה במלואה בתוספת 50%, לפני מס חברות. שיעור המס הראשוני יעמוד על 20% ויעלה בהדרגה עד לגובה של 60% בהתאם לגובהם של רווחי היתר.
לדברי וועדת תמלוגי הגז והמיסוי שיוטל על חברות הגז, היא פגיעה מינימאלית בכדאיות היזמים לפעול בענף, מכיוון שההיטל הוא על רווחי היתר.
כמו כן, לא צפוי שינוי משמעותי בהיקף התשלומים למדינה בשנים הראשונות להפעלתו של מאגר. הגידול בחלקה של המדינה בהכנסות מצוי ברובו בשנים המאוחרות יותר לחיי המאגר.
ההיטל לא יבוא לידי ביטוי בשנות ההפקה הראשונות. במאגר בהיקף בינוני-גדול הוא יפעל רק לאחר 8 שנות הפקה ובמאגרים קטנים יפעל לאחר 15 שנה.
לדעת חברי הוועדה, חלק המדינה ברווח הנקי, יעלה משליש לכדי שני שליש במאגרים רווחיים.