מים

תהליך התפלה, יחזיר כ-2/3 מכמות השפכים התעשייתיים כמים מטוהרים באיכות גבוהה

0
0

התהליך, פותח ע”י חוקרי אוניברסיטת בן-גוריון בראשותו של פרופ יורם אורן’ המהנדס יגאל פולקמן, מנהל הפיילוט להתפלה וטיפול במים, ובהשתתפות מיכאל וייסמן, הטכנאי הראשי של הפיילוט, המיושם ב”מפעל מכתשים” ברמת חובב, יטהר כשני שליש מכמות השפכים ◄ המים המטוהרים, יחליפו מים שפירים, הנצרכים כיום במפעל ◄ בהתאמה-תקטן כמות השפכים הנשלחים לבריכות האיוד
תהליך התפלה, יחזיר כ-2/3 מכמות השפכים התעשייתיים כמים מטוהרים באיכות גבוהה
תהליך התפלה, יחזיר כ-2/3 מכמות השפכים התעשייתיים כמים מטוהרים באיכות גבוהה

חוקרים מטעם אוניברסיטת בן-גוריון, פיתחו תהליך התפלה שעל בסיסו מוקם כיום במפעל “מכתשים” ברמת חובב, מתקן חדש להתפלת שפכים תעשייתיים. מתקן זה מיועד להחזיר למפעל כשני שליש מכמות השפכים כמים מטוהרים באיכות גבוהה. המים המוחזרים יחליפו מים שפירים הנצרכים כיום במפעל. בהתאמה, תקטן כמות השפכים הנשלחים לבריכות האיוד.

החוקרים, מהמחלקה להתפלה וטיפול במים במכון צוקרברג ל’חקר המים’ בקמפוס האוניברסיטה בשדה בוקר, בראשותו של המהנדס יגאל פולקמן, מנהל הפיילוט להתפלה וטיפול במים, ובהשתתפות מיכאל וייסמן, הטכנאי הראשי של הפיילוט, פיתחו את התהליך בשיתוף פעולה הדוק עם חברת “נירוסופט” מהעיר כרמיאל, אשר אף זכתה במכרז להקמת מתקן ההתפלה.

מתקנים נוספים לטיפול בתמיסות תהליך ובשפכים, המבוססים אף הם על תהליכים שפותחו בפיילוט להתפלה וטיפול במים, נמצאים כיום בשלבים שונים של יישום במפעלים מתחום האלקטרוניקה והמזון.

הפיילוט להתפלה, וטיפול במים בשדה בוקר, מתמחה בפיתוח פתרונות בנושאים של מחזור מים, הקטנת נפח של שפכים תעשייתיים וטיפולים בתמיסות תהליך שונות. תהליך התפלת השפכים שפותח עבור ’מכתשים’ הוא אחד ממגוון תהליכים אשר מפותחים כיום גם עבור תעשיות אחרות. לדוגמא; תהליך חדשני להרחקת מלחים מגליצרין (מוצר לוואי בתעשיית הביו-דיזל), על מנת לאפשר ניצולו כדלק למנועים.

עבודת הפיילוט מול התעשייה מיישמת את הידע הרב בתחומי הממברנות וההתפלה אשר נצבר במסגרת הפעילות האקדמית של המחלקה להתפלה וטיפול במים ב’מכון צוקרברג לחקר המים’ בשדה בוקר, בראשותו של פרופ’ יורם אורן.

עבודת הפיתוח מתחלקת בדרך כלל לשני שלבים. בשלב הראשון, אשר מבוצע במערכות הניסוייות של הפיילוט להתפלה וטיפול במים, נבדקים המאפיינים של התמיסות או השפכים שבהם מבקש המפעל לטפל והאפשרויות השונות לטיפול בהם; בשלב השני מפעילים חוקרי האוניברסיטה מתקן ניסיוני (פיילוט שדה) בחצר המפעל. שלב זה מבוצע בשיתוף פעולה הדוק עם חברה תעשייתית.

חשוב להדגיש, כי התהליכים להתפלה ולטיפול בתמיסות וב’שפכים תעשייתיים’ מסובכים בהרבה מהתהליכים המקובלים להתפלה של מי ים או של מים מליחים.

הסיבה לכך, היא ששפכים אלה מכילים רכיבים בעייתיים (למשל; חומרים אורגניים בריכוזים גבוהים) שהרכבם שונה ממפעל למפעל. מצב זה, מחייב פיתוח של תהליכי התפלה וטיפול ייחודיים לכל סוג של שפכים ולמעשה לכל מפעל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן