רפואת כאב

האוניברסיטה העברית: מדענים, מצאו גן הקובע רגישותנו ל’כאב כרוני’

0
0

החוקרים, מציינים, כי למרות שיש צורך במחקרים רבים נוספים לפני שתוצאות אלו, יוכלו להיות מיושמות, התוצאות עד כה מעודדות; “הממצאים, מראים, כי לשונות בהופעת כאב כרוני בין אדם לאדם, יש כנראה, קשר לשונות בגנים בין אדם לאדם” – מסביר פרופ’ דרבסי; “הגילוי שלנו יוכל לספק תובנות לפיתוח טיפולים בכאב כרוני דרך מנגנונים שעד כה לא חשבו עליהם”.
האוניברסיטה העברית: מדענים, מצאו גן הקובע רגישותנו ל’כאב כרוני’
האוניברסיטה העברית: מדענים, מצאו גן הקובע רגישותנו ל’כאב כרוני’

סובלים מכאבים כרוניים? תלו את האשמה בגֶנים שלכם. קבוצת מדענים בין-לאומית בראשותו של פרופ’ אריאל דרבסי מהמכון למדעי החיים ב’אוניברסיטה העברית’, הצליחו בפעם הראשונה לזהות גן שקובע את רגישותם של אנשים לפתח כאב כרוני לאחר פגיעה עצבית. הגילוי מהווה פריצת דרך משמעותית שתאפשר פיתוח טיפולים טובים יותר נגד כאב וכן הבנה טובה יותר של הגורמים האחראים לכאב כרוני בבני אדם.

’כאב כרוני’ (’Chronic pain’), הוא בעיה רפואית המשפיעה על כ-20% מהאוכלוסייה. גם כאשר הגורם לכאב דומה, כמו במקרה של פציעה או ניתוח, חלק מהאנשים סובלים לאחר מכן מכאב כרוני וחלק מהאנשים אינם סובלים. ואולם, המנגנונים הביולוגים האחראים להבדלים בין אנשים בחוויית הכאב, נותרו עד כה לא ידועים.

פרופ’ דרבסי, בשיתוף אחד מחוקרי הכאב המובילים בעולם, פרופ’ מרשל דבור מ’המכון למדעי החיים’ של האוניברסיטה העברית, זיהו במחקריהם שקיימת סבירות גבוהה שהגן האחראי לתחושת הכאב בעכברים נמצא באזור בתוך כרומוזום מס’ 15. במאמר שמתפרסם היום (חמישי), בכתב העת Genome Research, מתארים פרופ’ דרבסי, פרופ’ דבור ושותפיהם מחו”ל את תהליך זיהוי הגן.

בשלב הראשון, בעזרת גישות מתקדמות למיפוי גנים, צמצמו החוקרים את הטווח הרלוונטי להימצאותו של הגן (Gene) לאזור הכולל כ-150 גנים בלבד מתוך כ-20,000 גנים הקיימים בגנום האדם. תוך שימוש בגישות ’ביו-אינפורמטיות’ וניתוח של ביטוי גנים בתאי עצב, הצליחו החוקרים לזהות את הקשר בין הגֶן Cacgn2 לתחושת הכאב הכרוני בעכברים.

בשלב הבא, בחנו החוקרים את ההתנהגות והמאפיינים האלקטרו-פיזיולוגיים של עכברים שבהם הגן Cacgn2, אינו מתפקד ומצאו, הוכחה חד משמעית לתפקידו של גן זה בהקשר של כאב כרוני.

בשלב הבא של המחקר, בדקו החוקרים את הקשר של אותו הגן לתחושת הכאב הכרוני גם אצל אנשים. במחקר שנעשה בקרב ’חולות סרטן’ אשר עברו כריתת שד, מצאו החוקרים, כי חלק מהחולות מפתחות כאב כרוני, הנמשך חצי שנה, ויותר לאחר הניתוח, לעומת נשים אחרות שהכאב לאחר הניתוח חלף לאחר מספר שבועות. הגן Cacgn2, נמצא גם כאן אחראי במידה מסוימת על ההבדלים בכאב הכרוני בין הנשים.

החוקרים, מציינים, כי למרות שיש צורך במחקרים רבים נוספים לפני שתוצאות אלו, יוכלו להיות מיושמות, התוצאות עד כה מעודדות; “הממצאים, מראים, כי לשונות בהופעת כאב כרוני בין אדם לאדם, יש כנראה, קשר לשונות בגנים בין אדם לאדם” – מסביר פרופ’ דרבסי; “הגילוי שלנו, יוכל לספק תובנות לפיתוח טיפולים בכאב כרוני דרך מנגנונים שעד כה לא חשבו עליהם”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן