צבא | משטרה | ביטחון

צה”ל: ה”יסעור” מסוק וותיק בשירות הצבא נמצא כמסוק תובלה אמין במיוחד

0
0

דובר צה”ל, מביא את סיפורו של יסעור, מסוק וותיק המשמש את חיל-האוויר הישראלי משנת 1969 בשתי טייסות יסעורים סדירות, תוך שהוא רושם הישגים מבצעיים יוצאי דופן בתולדות מלחמות ישראל, לצד שני אסונות כבדים ◄ במהלך ’מלחמת לבנון השנייה’, הופל “יסעור” ע”י ארגון החיזבאללה
צה
צה”ל: ה”יסעור” מסוק וותיק בשירות הצבא נמצא כמסוק תובלה אמין במיוחד

בעקבות האסון שאירע אתמול (שני) בשעות אחר-הצהריים, בו התרסק מסוק מסוג ’יסעור’ במהלך טיסת אימון ברומניה, הורה מפקד חיל-האוויר, אלוף עידו נחושתן, על הפסקת כל טיסות האימונים בחיל האוויר וזאת למשך יממה – כדי לחדד את נהלי הבטיחות בכל הטייסות.

מפקד חיל-האוויר, מינה לאחר שיחתו עם עמיתו מפקד חיל-האוויר של רומניה, הגנרל סטנסקו, בדבר שיתוף פעולה של שני חיילות האוויר בחקירת התאונה, צוות תחקיר בראשות תת-אלוף לחקירת נסיבות התאונה הקשה שבמהלכה נעדרים שבעה אנשי צוות, ארבעה טייסים, שני מכונאים מוטסים ומשקיף מחיל-האוויר הרומני.

◄ מסוק ’יסעור’ בשירות צה”ל

מסוק ה”יסעור” (CH-53 סי סטאליון) משמש את חיל-האוויר הישראלי משנת 1969, בשתי טייסות יסעורים. ה”יסעור” משמש להובלת כוחות, פינוי וחילוץ, בעיקר ביחידת החילוץ והפינוי בהיטס (669) והוא נחשב למטוס תובלה כבד ואמין במיוחד.

ה”יסעור” מיוצר על-ידי חברת “סיקורסקי” האמריקאית והוא נחשב לאחד מכלי הטייס הוותיקים הנמצאים בשירות חיל-האוויר. ב’מלחמת ההתשה’, נרשם הישג יוצא דופן של המסוק, במהלך מבצע “תרנגול 53″.

במסגרת המבצע, נחטף ממצרים, ב-26 בדצמבר 1969, מתקן מכ”ם שמשקלו עלה על מגבלות המטען המרבי של היסעור. כיבוש החרמון, במהלך מלחמת יום הכיפורים, התבצע הודות להנחתת הצנחנים שהוטסו אל המקום באמצעות מסוק ה”יסעור”.

במהלך ’מלחמת לבנון השנייה’ הופל מסוק מסוג “יסעור” על ידי חיזבאללה, באמצעות טיל כתף נגד טנקים. המסוק, ביצע מבצע הנחתה גדול בשטח, המריא מהמקום ואז נפגע מאש מחבלים.

במהלך שירותו, היה מעורב ה”יסעור” בשני אסונות מרכזיים. ב’אסון הנ”ד’, התרחש בשנת 1977 בעת שבמהלך אימון בבקעת הירדן, שישה קילומטרים צפונית ליריחו, טס ה”יסעור” בגובה נמוך והתנגש בקרקע כשהוא עמוס לוחמים. 44 צנחנים, נוסף על עשרה אנשי צוות אוויר, קיפחו את חייהם באירוע.

בעקבות מסקנות ועדת החקירה המיוחדת שהוקמה בעקבות האסון, הוחלט להגביל את מספר הלוחמים המותר להטסה ב’יסעור’ ל-33 איש ועוד שלושה אנשי צוות.

ב-4 בפברואר 1997, התנגשו שני מסוקי יסעור, זה בזה בשמי צפון הארץ, בעת שהיו בטיסה אל דרום לבנון והם עמוסי לוחמים. כל 73 הלוחמים שהיו במסוקים – נהרגו.

ועדת החקירה, שבדקה את האירוע, קבעה, כי הסיבה לתאונה הייתה, ככל הנראה, חוסר הקפדה על כללי הבטיחות בטיסה ובעקבותיה בוצעו שינויים משמעותיים במערך המסוקים של חיל האוויר.

במסגרת השינויים, הוקם להק אוויר למסוקים בראשות קצין בדרגת תא”ל, וכמו כן, הודגשו והושלמו הוראות הבטיחות בטיסה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

ברכת ראש הממשלה ליום העצמאות ה-77 למדינה

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

פתיחת חגיגות יום העצמאות ה77 בהר הרצל

תפילה ליום העצמאות ה-77 תשפ”ה

חגיגה ישראלית – מוסיקה ליום העצמאות ה- 77

רמיקסים לחגיגת יום העצמאות 77

דילוג לתוכן