בעולם

הצ’רקסים, דורשים מרוסיה להכיר ברצח העם והשבת צ’רקסייה הכבושה!

0
0

לרגל יום הזיכרון להשמדת 2 מיליון צ’רקסים שחל ב-21 במאי ◄ הפגנה תתקיים היום (חמישי, 20 במאי בין השעות 13:30 עד 16:00) בשדרות פל-ים בעיר חיפה מול בית הקונסול הרוסי ◄ כל הצ’רקסים ברחבי העולם, מציינים ב-21 במאי את יום הזיכרון לרצח העם הצ’רקסי ◄ הצ’רקסיים, מתנגדים גם לאולימפיאדה בעיר סוצ’י, הנובעת מההיסטוריה הטראגית של המקום, אי הכרה בזוועות שבוצעו שם
הצ’רקסים, דורשים מרוסיה להכיר ברצח העם והשבת צ’רקסייה הכבושה!
הצ’רקסים, דורשים מרוסיה להכיר ברצח העם והשבת צ’רקסייה הכבושה!

לקראת יום הזיכרון לרצח העם הצ’רקסי, יפגינו לראשונה עשרות מהקהילה הצ’רקסית במדינת ישראל מול הקונסוליה הרוסית בעיר חיפה, בדרישה מרוסיה להכיר ברצח העם שביצעה בצ’רקסים במאה ה-19. שתי הדרישות המרכזיות הן ההכרה ברציחתם של 2 מיליון צ’רקסים והחזרת ארץ צ’רקסייה הכבושה שנמצאת בקווקז.

ההפגנה תתקיים היום (חמישי, 20 במאי בין השעות 13:30 עד 16:00) בשדרות פל-ים בעיר חיפה מול בית הקונסול הרוסי, ישתתפו צ’רקסים, תושבי כפר קמא ו-ריחאניה.

המפגינים, יישאו שלטים שעליהם ייכתב בארבע שפות; “שחררו את צ’רקסייה עכשיו!”, “הכירו ברצח העם הצ’רקסי!”. בנוסף מביעים הצ’רקסים, התנגדותם החריפה לקיום אולימפיאדת החורף 2014 בעיר סוצ’י, שעל אדמתה נטבחו אלפי צ’רקסים בידי הצאר הרוסי במאה ה-19.

כל הצ’רקסים ברחבי העולם, מציינים ב-21 במאי את ’יום הזיכרון לרצח העם הצ’רקסי’. הצ’רקסים, מקורם מהקווקז שם חיו אלפי שנים במולדתם – צ’רקסייה.

הצ’רקסים הם מוסלמים סונים, אך אינם ערבים בלאומיותם. מוצאם מן הקווקאז, שם השתרעה מולדתם בעבר משני עבריו של נהר קובאן. השם “צ’רקס” הוסב עליהם מפי שכניהם והם עצמם מתקראים; אדיגה.

רוסיה הצארית, פתחה במלחמה לכיבוש הקווקז ולאחר 101 שנים של לחימה אמיצה מצד הצ’רקסים הם נכנעו ליתרון המספרי ולכלי הנשק העדיפים של הרוסים.

צ’רקסים, תושבי ההרים עוזבים את כפריהם, ציור משנת 1872 של פיוטר גרוזינסקי

ב-21.5.1864, הכריזה רוסיה על ניצחונה במקום שנקרא; “קראסנייה פוליאנה” (בתרגום מרוסית – הגבעה האדומה, ע”ש דמם של הצ’רקסים שנטבחו במקום) שבקרבת העיר סוצ’י. עם סיום המלחמה, החל טבח בחפים מפשע וגירוש מאסיבי. 2 מיליון קורבנות, נרצחו וגורשו 90% מהנותרים. לפני המלחמה, היה מספר הצ’רקסים, כ-4 מיליון איש.

מאז סיום המלחמה, מציינים הצ’רקסים בעולם (נתונים על הפזורה הצ’רקסית מצורפים בטבלה למטה) בתאריך זה את יום הזיכרון בטקסים, כאשר השנה, זהו יום הזיכרון ה-146.

גם בארץ ישראל, נערכים טקסים בכפרי הצ’רקסים והשנה (מחר יום שישי 21.05.10) הטקס המרכזי, יערך ב-ריחניה אשר בגליל העליון.

<!–AdyghePeopleCommunity.htm–>

ההתנגדות ל’אולימפיאדה בעיר סוצ’י’, נובעת מההיסטוריה הטראגית של המקום, אי הכרה בזוועות שבוצעו שם, התעלמות מוחלטת מכך, כי זו אדמה שנכבשה מהצ’רקסים ואף אין אזכור, ולו במילה אחת, כי ה’צ’רקסים’ הם תושבי המקום המקוריים בדפי מידע רשמיים לקראת האולימפיאדה.

בנוסף, ישנה פגיעה בזכויות אדם והסביבה עקב הצורך בבניית מתקני ספורט, דבר אשר גרר פעולות מחאה מצד ארגוני זכויות אדם ואיכות סביבה.

◄ הצ’רקסים בישראל

הצ’רקסים הם מוסלמים סונים ואינם ערבים. הם מקפידים על הפרדה מוחלטת בין דת ללאום. בישראל יש כ-4,000 צ’רקסים, המתרכזים בעיקר ב-2 כפרים בגליל: ריחאניה ו-כפר כמא.

הם קיימו יחסים טובים עם היישוב היהודי עוד מימי תחילת ההתיישבות, הודות לשפה המשותפת שמצאו עם עולי העלייה הראשונה מרוסיה שהתיישבו בגליל.

בתקופת המנדט הבריטי והספר הלבן סייעו צ’רקסים להעפלה בלתי חוקית דרך לבנון.

צ’רקסים מהרי הקווקז

צ’רקסים, התנדבו לשרות במלחמת העצמאות והיו בעלי בריתם של היהודים. לאחר הקמת המדינה, שרתו בהתנדבות ב-’יחידת המיעוטים’ ובפלוגת הפרשים הצ’רקסים שנקראה “קלוואלריה”. לאחר שפורקה הפלוגה הוקם במקומה “חיל הספר” שהפך ברבות הימים ל’משמר הגבול’.

מאז 1958 משרתים הגברים הצ’רקסים, בעקבות בקשת ראשי העדה, בשרות חובה בכוחות הביטחון השונים של מדינת ישראל. אחוז המתגייסים לצה”ל בקרב העדה הצ’רקסית הוא גבוה במיוחד. הם מעורים היטב בחברה הישראלית, דוברים צ’רקסית (בנוסף לשפות; עברית, ערבית ו-אנגלית אשר לומדים מגיל צעיר בבית הספר), ובמקביל מטפחים את מורשתם ותרבותם.

עוד על צ’רקסים – ויקיפדיה

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן