סביבה | אקולוגיה

ח”כ מאיר שטרית, מצטרף למאבק נגד חוות הגז באזור חוף הכרמל

0
0

ח”כ מאיר שטרית הגיש שאילתא לשר התשתיות, עוזי לנדאו: “האם נבדקו כל הנתונים בטרם התקבלה ההחלטה להקים את חוות הגז באזור זכרון יעקב?” ◄ ח”כ שטרית; “אני מוטרד מאד מכל מן הכוונה של החברות השותפות בקידוח הגז להשתמש בלחץ קידוח של 400 אטמוספרות (יחידות לחץ), בעוד כל המתקנים הזהים בעולם מעל 150 אטמוספרות ממוקמים בתוך הים.
ח
ח”כ מאיר שטרית, מצטרף למאבק נגד חוות הגז באזור חוף הכרמל

מנתונים שהוצגו בפני ח”כ מאיר שטרית, עולה, כי חוות הגז, המתוכננת לקום תהיה באזור חוף הכרמל, בעלת אוכלוסיה גדולה (כ-80,000 תושבים), דבר אשר יהווה סכנה סביבתית, תחבורתית וביטחונית לאזור כולו.

ח”כ מאיר שטרית מסיעת (קדימה) בכנסת, הגיש שאילתא לשר התשתיות, ח”כ עוזי לנדאו, בה הוא נשאל ע”י שטרית; “האם כל הנתונים הללו, נבחנו ונבדקו היטב בטרם התקבלה ההחלטה, ומדוע ’חוות הגז’, אינה מתוכננת לקום בתוך הים, כמקובל בכל העולם.

ח”כ מאיר שטרית, מדגיש, כי הוא מוטרד מאד מכל מן הכוונה של החברות השותפות בקידוח הגז להשתמש בלחץ קידוח של 400 אטמוספרות (יחידות לחץ), בעוד כל המתקנים הזהים בעולם מעל 150 אטמוספרות ממוקמים בתוך הים.

כזכור, לפני מספר חודשים, דיווחו החברות השותפות קידוחי הגז, חברת נובל אנרג’י, ושותפתה קבוצת דלק של איש העסקים מר יצחק תשובה, כי כמות הגז במצבור, אשר נמצא, עומד על 140 מיליארד מ”ק, לאחר מספר ימים, נודע, כי המספר הזה, גדל בעוד 29% ובמצבור, יש 207 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי.

שר התשתיות, ח”כ עוזי לנדאו, לא הסתיר את שביעות רצונו וגילה להיטות יתר בעקבות התגלית של מצבור הגז, כשאמר, כי; “מדובר בתגליות בעלות חשיבות לאומית למדינת ישראל”.

השר לנדאו, הוסיף, בנשימה אחת, כי יעשה כל שביכולתו כדי לפתח אותן כך שהגז, יזרום לחופי ישראל, כבר בעוד 3 שנים.

בעקבות כך, יצאו במחאה לפני כחודשיים (15/03/2010), מאות תושבי זכרון יעקב, פורדיס ותושבי ישובי המועצה האזורית חוף הכרמל, על הכוונה לפתוח תחנה לקליטת גז מהקידוחים; “תמר”, ו-“דלית” בחוף דור, בו גם שמורת טבע*.

במהלך ההפגנה, עטו התושבים על פניהם מסכות גז, כדי למחות על החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה להקים בכל זאת את חוות הגז המסוכנת לטענתם באזור מגוריהם.

מדובר בשטח של כ-250 דונם, הכולל: העברת הגז מהים בצינורות תת קרקעיים עד למבנה טיהור וניקוי הגז, ארובה בגובה 50 מ’, מבנים תעשייתיים, מיכלי דלק ומבני קירור. בנוסף, נודע, כי ’רשות הגז’ שריינה עוד כ- 100 דונמים נוספים העלולים לשמש לתחנת כוח עתידית או תעשייה עתירת אנרגיה אחרת.

השטח המדובר הוא שטח חקלאי, הנמצא מול זכרון יעקב, קרוב למושב דור ולישוב בני המיעוטים פרדיס, בפתחת נחל דליה.

חוף דור-הבונים, היא רצועת חוף (מישור חוף הכרמל) באורך של 4.5 ק”מ המשתרעת מ-מושב הבונים בצפון ועד לאזור מושב דור בדרום ומכאן שמה. רצועת החוף, כוללת את חוף הבונים ואת חוף דור, המוכר יותר לציבור בתור חוף טנטורה.

חוף דור-הבונים, נחשב לחוף המפורץ ביותר לאורכו של הים התיכון בתחומי מדינת ישראל. באזור גם והעיר המקראית – העיר דור.

◄ שמורת חוף דור-הבונים

* שמורת חוף דור-הבונים; כיום רובו של החוף, נכלל בתחום רשות הטבע והגנים, אשר הכשירה מסלול הליכה החוצה את השמורה לאורכה. תחילת המסלול היא בחוף הבונים בסמוך למפרץ הצדפים, שהוא בעצם טבלת גידוד שיצרה מפרץ טבעי ובו מגוון רב של רכיכות.

השביל, מוביל לעבר המערה הכחולה, שהיא אחת המערות הגדולות שנוצרו על ידי הגלים בתהליך מתמשך של כרסום סלע הכורכר. השם של המערה ניתן לה הודות לגוונים הכחולים, הנראים בה. משם ממשיך השביל דרך שלושת המפרצים של חוף דור, ומסתיים ב-מפרץ הדרומי המשמש כיום כחוף רחצה מוכרז, לא הרחק משמורת הטבע איי חוף דור.

בחלקה הדרומי של השמורה נמצא תל דור, עיר פיניקית שאת שרידיה ניתן לראות על גבעת כורכר בין המפרץ המרכזי והדרומי.

מרחק מה מתל דור, דרומית למפרץ הצפוני, נחשפו לאחרונה, מספר בורות אגירה מטויחות. שלפי דעת רוב החוקרים, בורות אלו, שימשו במשך ההיסטוריה, החל מהתיישבות הפיניקים ועד לתקופה הביזנטית, לצורכי עיבוד צבע הארגמן, אותו הפיקו בכמויות מסחריות ממיני חלזון הארגמן המצוי בחופי הכרמל.

חוף דור-הבונים, משמש בית גידול למגוון רחב של בעלי חיים הן בים והן על פני החוף. מלבד המפרץ הדרומי, אין בתחום השמורה, חופים מוכרזים נוספים, אולם מרביתם פתוחים לקהל.

צפונית לשמורת הטבע, בין מושב הבונים ו-עתלית ממוקם מועדון הצניחה החופשית פרדייב.

מתוך ויקיפדיה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן