ביצוע “שירי מחיאות הכפיים”, יכול לשמש לאימון ולתרגול מוטורי קוגניטיבי אצל ילדים בגילי 7-9, כחלק מהפעילות החינוכית השוטפת. כמו כן, ניתן להשתמש ב”שירי מחיאות הכפיים” כאמצעי תומך ברור ופשוט לאנשי חינוך לאיתור מוקדם של קשיים אקדמיים וחברתיים אצל ילדים בגילי 6-7.
אוניברסיטת בן-גוריון, מחקר: שירי מחיאות כפיים משפיעות על מהירות תפיסה ותגובה בקרב סטודנטים וילדים
ביצוע של “שירי מחיאות כפיים” (Song Applause), משפיעות על יכולות תזמון הכוללות מהירות תפיסה ותגובה בקרב סטודנטים וילדים. וכן, משפר מיומנות הקשורה ליכולות הביצוע של משימות הקשורות בתפיסת מרחב ותיאומי ידיים. כך עולה ממחקר חדש לשם קבלת תואר דוקטור, שערכה עידית סולקין (Edit Sulkin), במסגרת המחלקה לאמנויות של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.
ממצאי המחקר, שנושאו; ’השפעת שירי מחיאות כפיים’ על ביצוע מטלות מוטוריות קוגניטיביות”, הראו עוד, כי שירי מחיאות כפיים, משפיעים לחיוב על מיומנויות כתיבה אצל ילדים בכיתה ב’ ו- ג’, וכי איכות ביצוע שירי מחיאות הכפיים, עשויה להיות גורם מנבא לבשלות אקדמית וחברתית בכתה א’.
ממצאים נוספים שעלו מהמחקר – יש חשיבות לביצוע “שירי מחיאות כפיים” כמכלול, ושהאזנה למוסיקה של מוצרט לא משפרת באופן משמעותי ביצוע מטלת תפיסת מרחב לעומת ביצוע שירי מחיאות כפיים, וחשיפה לשקט.
’שירי מחיאות כפיים’ הם ז’אנר טבעי ספונטאני של שירי משחק. על מחקרים שבוצעו עד כה, הם מופיעים בסביבות גיל 7 ונעלמים בסביבות גיל 10. עובדה זו, מעלה את ההשערה שביצועם מופיע בנקודת זמן ספציפית בהתבגרות הילדים, בה קיים חלון הזדמנויות, ככלי התפתחותי התומך ומשקף את מיומנויות וצרכי הילדים בתחום הפיזיולוגי, הרגשי, החברתי והקוגניטיבי.
מחקרים קודמים, התמקדו בעיקר בחקר היבטים מוסיקולוגים, חברתיים ומגדריים של שירי מחיאות הכפיים, אולם הקשר של שירי מחיאות כפיים, ותרומתם ל’התפתחות הילד’, טרם נחקרו. מחקרים קודמים שבדקו השפעת מוסיקה על מיומנויות ויכולות של ילדים ומבוגרים, השתמשו בחשיפה למוסיקה ולאימון מוסיקלי שתוכנן ע”י אנשי מקצוע של החינוך המוסיקלי.
התערבות מסוג זה, מתוכננת ומיושמת ע”י אנשי מקצוע ומורים בכיתות ובמסגרות מוסדיות, לפי קריטריונים של החינוך המוסיקלי ותוך שימוש ביצירות ובקטעים מוסיקליים אומנותיים וחינוכיים שנכתבו והולחנו ע”י מבוגרים.
במחקר הנוכחי, לעומת זאת, נעשה שימוש בחשיפה לשירי מחיאות כפיים שהם רפרטואר מוסיקלי אקולוגי וטבעי של הילדים.
מטרתו העיקרית של מחקר זה, שנעשה בהנחייתו של ד”ר וורן ברודסקי, הייתה לבחון את ההשפעות של שירי מחיאות כפיים, על ביצוע מטלות מוטוריות קוגניטיביות אצל סטודנטים ו-ילדים. המשתתפים במחקר, היו סטודנטים באוניברסיטה, וילדי בית ספר יסודי בכיתות א’ עד ג’.
המחקר, כלל ששה ניסויים (פיילוט וחמישה ניסויים). ניסוי הפיילוט, בדק את השפעת ההתערבות שכללה ביצוע שירי מחיאות כפיים, על ביצוע מטלות מוטוריות קוגניטיביות אצל סטודנטים. ניסוי ההתערבות בבתי ספר יסודיים, בדק את השפעת ההתערבות, שכללה ביצוע שירי מחיאות כפיים, על ביצוע מטלות מוטוריות קוגניטיביות אצל תלמידי כיתות ב’ ו- ג’.
על בסיס הממצאים, מציעה החוקרת, כי ביצוע “שירי מחיאות הכפיים”, יכול לשמש לאימון ולתרגול מוטורי קוגניטיבי אצל ילדים בגילי 7-9, כחלק מהפעילות החינוכית השוטפת.
כמו כן, ניתן להשתמש ב”שירי מחיאות הכפיים” כאמצעי תומך ברור ופשוט ל’אנשי חינוך’ לאיתור מוקדם של קשיים אקדמיים וחברתיים אצל ילדים בגילי 6-7.
Add Comment