Site icon כאן ישראל | kanisrael | כאן נעים | kan-naim

ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו: לבחון מנגנוני הבקרה ברפורמת הליכי התכנון והבניה

0
0

הצעת החוק, כוללת כבר במתכונתה הנוכחית שורה ארוכה של בלמים ואיזונים, שנועדו להיאבק בתופעות של שחיתות, על ידי הגברת השקיפות והבקרה על ההליך התכנוני. בין היתר כוללת כבר עכשיו הרפורמה החדשה הקמה של יחידה מיוחדת במשטרה שתעסוק באכיפה של עבירות בתחום התכנון והבניה. הרפורמה נועדה לשפר, לייעל ולקצר את הליכי התכנון והבניה ולחלץ את האזרחים והמשקיעים מסבך הבירוקרטיה.

ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו: לבחון מנגנוני הבקרה ברפורמת הליכי התכנון והבניה

ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, הורה לערוך בחינה נוספת של מנגנוני הבקרה ברפורמה לפישוט הליכי התכנון ובניה – במטרה להגביר את השמירה על המינהל הציבורי התקין ועל טוהר המידות. זאת נוכח ההשלכות האפשריות של הפרשות הנחקרות בימים אלה בידי משטרת ישראל, ביקש ראש הממשלה, לפני ימים אחדים משר המשפטים, בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, לערוך בחינה נוספת של מנגנוני הבקרה שנכללו בהצעת חוק התכנון והבניה (הרפורמה לפישוט ולקיצור הליכי התכנון והבנייה).

ראש הממשלה, הבהיר, כי מטרת הבחינה הנוספת היא להבטיח ש’הליכי התכנון והבנייה’, כפי שיקבעו בחוק החדש, יגבירו את השמירה והבקרה על המינהל הציבורי התקין ועל טוהר המידות. הליך הבחינה הנוספת, יבוצע בתקופה הקרובה במסגרת ועדת השרים לענייני חקיקה שדנה בהצעת חוק התכנון והבניה.

יודגש, כי הצעת החוק החדשה. נועדה מלכתחילה להסיר את החסמים הביורוקרטים, שהופכים את הליך התכנון והבניה בישראל לאחד המסורבלים בעולם, ובכך למנוע תופעות של “מכערים”.

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, אמר על כך, הבוקר (רביעי), כי; “חלק משמעותי מהשחיתות סביב התכנון והבניה בישראל נובע מההליכים הארוכים והמסורבלים בתחום זה, והקשיים הרבים שהם מערימים על האזרחים ועל היזמים. כתוצאה מכך התפשטה במשך השנים תופעת המעכרים, שמנסים לשחד פקידים ואישי ציבור.

כדי לצמצם את תופעת השחיתות הזאת, חשוב מאוד להסיר את החסמים הביורוקרטים ולקצר ולייעל את הליכי התכנון והבניה. זה בדיוק מה שעשינו בהצעת החוק ל’רפורמה בהליכי התכנון ובניה’. קיצרנו ופישטנו את ההליך והפכנו אותו לשקוף יותר וחשוף יותר למבחן הציבור.

עם זאת, אני עדיין מוטרד מהאפשרות שבוועדות התכנון המקומיות יוותרו כיסים של תופעות שאינן עומדות בקנה אחד עם עקרון-העל של השמירה על טוהר המידות. לכן ביקשתי משר המשפטים, בהיוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה, לבחון את הצורך להוסיף ברפורמה החדשה כלים ושיפורים שיעצימו עוד יותר את השקיפות, האכיפה והמלחמה בשחיתות”. אמר וסיכם ראש הממשלה מר בנימין נתניהו.

◄ תוקם יחידה חדשה במשטרה שתעסוק באכיפה של עבירות בתחום התכנון והבניה

הצעת החוק, כוללת כבר במתכונתה הנוכחית שורה ארוכה של בלמים ואיזונים, שנועדו להיאבק בתופעות של שחיתות, על ידי הגברת השקיפות והבקרה על ההליך התכנוני. בין היתר כוללת כבר עכשיו הרפורמה החדשה, הקמה של יחידה מיוחדת במשטרה שתעסוק באכיפה של עבירות בתחום התכנון והבניה.

הרפורמה, נועדה לשפר, לייעל ולקצר את הליכי התכנון והבניה ולחלץ את האזרחים והמשקיעים מסבך הבירוקרטיה. רפורמה זו, יחד עם רפורמות נוספות שמקדמת הממשלה, צפויה להביא גם להגדלת היצע הדירות בשוק ולמיתון המחירים. במצב הנוכחי תקועות עשרות אלפי דירות “בצנרת” ושחרורן לא רק שיעודד את הגדלת ההיצע אלא גם ימנע תופעות פסולות.

כאמור, פישוט ההליכים הבירוקרטים, יביא לצמצום האפשרות לשחיתות ולמניעת הצורך בתופעת “המעכרים” שמייצר תהליך ארוך, מייגע ומסורבל. הליך תכנוני זורם, יעיל ומהיר צפוי להפחית משמעותית תופעות מסוג זה. בהליך התכנוני החדש, נקבעו, כבר בהצעת החוק המקורית מנגנוני הגנה, בקרה, שקיפות וערר שאינם נכללים כיום בחוק, הן ביחס לוועדות המקומיות והן ביחס למוסדות התכנון האחרים.

בין היתר כוללים מנגנונים אלה, הקמת יחידה חדשה במשטרה שתעסוק באכיפה של עבירות בתחום התכנון והבניה; מינוי נציגי ציבור על ידי שופט בוועדות לתכנון ובניה; חיזוק מעמד היועצים המשפטיים של הוועדות; שמיעת התנגדויות הציבור על ידי יועץ חיצוני מקצועי; סנקציות בחוק על חברי ועדה כולל הטלת אחריות פלילית, השעיה ופיזור ועדה; קביעה, כי כל הדיונים בוועדות, חומרי הרקע, ההחלטות והנימוקים יהיו פתוחים לציבור ושקופים; ועוד.

כאמור, אחד המנגנונים המרכזיים, שקיימים כבר בהצעת החוק כבר עכשיו, הוא מנגנון השקיפות. בניגוד למצב שקיים כיום ב’וועדות התכנון המקומיות’ – על פי הרפורמה החדשה, יהיו כל ישיבותיהן פתוחות לציבור ומוקלטות.

כמו כן, כל המסמכים שיגישו יזמי התוכניות, יועלו ל’אינטרנט’ ויהיו חשופים לעיני הציבור מרגע הגשתם (כלומר, לפני שהוועדות המקומיות, יתכנסו). כיום מסמכים אלה אינם נגישים לציבור בכלל עד לאחר ש’הוועדה המקומית’ מתכנסת ודנה בהם. גם כל חוות דעת של הגורמים המקצועיים, שמוגשת לפני התכנסות הוועדה, תועלה ברשת האינטרנט ותהיה גלויה לעין הציבור.

להלן פירוט מנגנוני ההגנה, הבקרה והאכיפה שכבר קיימים בהצעת החוק. כאמור, ראש הממשלה ביקש משר המשפטים לערוך בחינה נוספת של מנגנונים אלה ואחרים.

● ההרכב הבסיסי של הועדה המקומית על פי הצעת החוק החדשה

• חברי מועצת הרשות המקומית
• 3 נציגי ציבור שימונו ע”י ועדה בראשות שופט בדימוס
• משקיפים מטעם משרדי הממשלה (פנים, הגנת הסביבה)
• יודגש שהסמכויות תועברנה רק לוועדה מקומית שעברה תהליך הסמכה הכולל הכשרה, בחינה של עמידה בתנאי סף של כשירות מקצועית ועוד.

● סדרי העבודה במוסדות התכנון

• דיון על בסיס חוות דעת כתובות של צוות מקצועי
• חיזוק מעמד היועץ המשפטי של הוועדה המקומית
• שמיעת התנגדויות הציבור ע”י חוקר מקצועי חיצוני
• הגדרה בחוק של כשירויות נושאי משרה ושל נציגי ציבור שהם חברי ועדה מקומית
• התהליך והדיון יהיו בשקיפות מלאה של הישיבות, חומרי הרקע, ההחלטות והנימוקים
• ביסוס התוכניות המפורטות על תוכניות כוללות כדי לצמצם שיקולים זרים.
• הדרכה והכשרה מקצועית של נושאי המשרד ושל חברי הועדות, כולל יצירת נהלי עבודה.
• חיוב למינוי נושאי משרה מקצועיים בועדות המקומיות לרבות יועמ”ש, מהנדס וגזבר והגנה מפני פיטורין שרירותיים.

● סנקציות

• אפשרות לפיזור הועדה המקומית
• אפשרות פיטורין של נושאי משרה שלא ממלאים תפקידם
• אפשרות להשעיית חבר ועדה עם הגשת כתב אישום
• אחריות פלילית אישית של חבר ועדה מקומית שהצביע ביודעין בעד החלטה בלתי-חוקית וכנ”ל לגבי נושא משרה בוועדה מקומית שהמליץ על אישור כאמור.
• הקמת יחידה במשטרה שתעסוק באכיפה של עבירות בתחום התכנון והבניה

● בקרה וערר

• כל תכנית שתאושר בוועדה המקומית כפופה הן לערר והן לבקרה תכנונית-מקצועית.
• זכות ערר רחבה על תוכניות מפורטות בסמכות מקומית: למשקיפים, לנציגי הציבור ולמגישי התנגדות שנדחתה.

תגובות
0
0



Exit mobile version