דת | יהדות

האוניברסיטה העברית, מחקר: יהודי ארה”ב שומרים על תחושת אחריות הדדית והזדהות עם ישראל

0
0

פרופ’ דלה-פרגולה, מומחה לדמוגרפיה של הקהילות היהודיות בעולם, מאמין, כי התרופפות הקשרים בין יהודי התפוצות לבין ישראל היא ממשית כשזה נוגע למדידה של קשרי משפחה, מידת המעורבות הרגשית, תחושת הזיקה וההתנדבות של המשיבים.
האוניברסיטה העברית, מחקר: יהודי ארה
האוניברסיטה העברית, מחקר: יהודי ארה”ב שומרים על תחושת אחריות הדדית והזדהות עם ישראל

בתפיסת הזהות היהודית של יהודים החיים בארה”ב, בארצות אמריקה הלטינית ובמדינת צרפת, יש הרבה מהמשותף עם היהודים בישראל, יותר ממה שנהוג לחשוב למסקנה זו הגיעו, החוקרים, פרופ’ סרג’ו דלה-פרגולה, ד”ר שלומית לוי, ד”ר עוזי רבהון, ו-דליה שגיא מן המכון ליהדות זמננו ע”ש א. הרמן ב-אוניברסיטה העברית בירושלים, זאת לאחר שמסקרים שנעשו בשנים האחרונות, נראית נטייה להצביע על מגמה של התרחקות יהודי ארצות הברית, מהזדהות עם מדינת ישראל ועל כך, כי התופעה נפוצה במיוחד בקרב יהודים צעירים.

החוקרים, הטוענים, כי התבססו על מאגר נתונים רחב מסקרים שנערכו בקרב האוכלוסייה היהודית במדינות אלו, ונעזרו לצורך ניתוח התוצאות במושגים של תורת השטחות ובמודל סטטיסטי אשר נקרא; “ניתוח המרחב הקטן”.

החוקרים, מצאו, כי בעוד שיש אופנים רבים שבהם יהודים, מזדהים ותופסים עצמם במונחים של יהדותם אל מול זהותם האמריקאית, לא נעלמת תחושת הערבות הדדית בין יהודים והכרתם בצורך של ישראל להגשים את צרכיה.

חוקרי האוניברסיטה העברית, כתבו במאמר שפורסם בכתב העת Facet Theory Association, כי; “למרות שיהודים לא תמיד מתמקדים בזהות יהודית כזהותם העיקרית מבין כלל אפשרויות הזהות שלהם, הם בכל זאת שומרים על הבחנה ניכרת בין זהותם היהודית וזהותם האמריקאית”.

פרופ’ דלה-פרגולה, מומחה לדמוגרפיה של הקהילות היהודיות בעולם, מאמין, כי התרופפות הקשרים בין יהודי התפוצות לבין ישראל היא ממשית כשזה נוגע למדידה של קשרי משפחה, מידת המעורבות הרגשית, תחושת הזיקה וההתנדבות של המשיבים.

שומרים על הבחנה ניכרת בין זהותם היהודית וזהותם האמריקאית

החלשות הזהות היהודית, מזוהה בעיקר עם יהודים לא-אורתודוקסים, ועם יהודים צעירים, שזיקתם הדתית ומידת השתתפותם בארגונים יהודיים נמוכה מזו של המבוגרים.

על מנת לקבל תמונה מקיפה ולא מוטה בנוגע ל’יהדות אמריקה’, כללו החוקרים את המגוון הרחב ביותר שניתן לאתר במדגם ארצי מייצג המדגם כלל יהודים עם קשרים רופפים ליהדות, מכל הגילאים, שלמרות שאינם מעורבים באופן אקטיבי באורח החיים היהודי, עדיין שומרים על מידה כלשהי של זהות יהודית.

“קיומה של תבנית גלובאלית מקיפה של זהות יהודית, נתמכת בנתונים שלנו. לפי אותה תבנית גלובאלית, דפוסי זהות יהודית משותפים קיימים בפני עצמם ואינם נובעים מהנסיבות המשתנות של כל אזור.

כך למשל, יהודים בארה”ב, בישראל או בארץ צרפת, אמנם מושפעים מסביבתם בהתאמה, אך בתפיסתם של מהי זהות יהודית ומהם מרכיביה הם עדיין מהווים משפחה אחת” – אומר פרופ’ סרג’ו דלה-פרגולה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן