תזונה | דיאטה

פירות מיובשים או פירות יבשים? מה שלא עושה הצבע עושה הטבע

0
0

פירות לא משמינים אם אוכלים אותם במידה. שתי דבלים, או שתי תמרים, או כוס קטנה של צימוקים לא דחוסים שווים לפרי אחד ◄ תכננו מראש את חשבון הפירות היומי שלכם ◄ לפירות המיובשים ולפירות הטריים ישנם אותם ערכים תזונתיים.
פירות מיובשים או פירות יבשים? מה שלא עושה הצבע עושה הטבע
פירות מיובשים או פירות יבשים? מה שלא עושה הצבע עושה הטבע

עד לפני פחות ממאה שנים, לפני שהמציאו את הממתקים התעשייתיים, הפירות ובמיוחד הפירות המיובשים, היו הממתקים. והם ככל הנראה אלו שיהיו כאן, אחרי שניגמל מהממתקים התעשייתיים. (נאיבי? אולי?).

התרגלנו לצבעים הזוהרים והחזקים של הממתקים. כל דבר אחר נראה לנו חיוור. בנוסף, סף המתיקות שלנו מעולם לא היה כל כך גבוה. כך שפירות נתפסים אצלנו כדבר, תפל. והאמת היא, שאנחנו אוכלים פירות רק מפני שהם בריאים ובדרך כלל לא בגלל שהם ערבים לחיך שלנו.

▼ מה שלא עושה הצבע עושה הטבע – הבעיה עם הפירות המיובשים האורגניים, הינה, שהם פחות מושכים את העין ואת החיך. כיוון שהם פחות צבעוניים ופחות מתוקים. בנוסף הם יותר יקרים.

הפירות המיובשים ה”רגילים” (הלא אורגניים), משומרים, ע”י דו תחמוצת הגפרית (שעלולה לגרום לעצירות), וע”י שפע של סוכר (שעלול לגרום לשפע של תופעות…). אך שני הנ”ל, שומרים על הצבע היפה של הפירות ומוסיפים להם מתיקות.

▼ פקקי תנועה – אנשים שסובלים מ”פקקי תנועה” במערכת העיכול, מכינים לעצמם לפני השינה כוס מים עם שני שזיפים. בבוקר, הם שותים את המים. אך אם הפירות מיובשים ע”י דו תחמוצת הגפרית, הם מקבלים מים עם החומר המשמר הנ”ל.

החומר הזה, משמר גם את “פקק התנועה” שממנו הם רצו להיפתר. לכן, מומלץ להשתמש רק בפירות המיובשים האורגניים. ולא, אל תוותרו על שתיית המים. במים שהושרו בהם הפירות, ישנו חומר הנקרא; “מוצילגו” שמסכך את ה”פקק”.

▼ משמין או לא משמין זאת השאלה – פירות לא משמינים אם אוכלים אותם במידה. שתי דבלים, או שתי תמרים, או כוס קטנה של צימוקים לא דחוסים שווים לפרי אחד. לכן, תכננו מראש את חשבון הפירות היומי שלכם. לפירות המיובשים ולפירות הטריים ישנם אותם ערכים תזונתיים.

כך למשל לשזיף מיובש או לשזיף טרי, ישנה אותה תכולה של סוכרים, קלוריות, סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. ההבדל הוא רק בגודל. כיוון שהוציאו את המים מן הפירות המיובשים, הם מצומקים וקטנים. אך כיוון שאנחנו “אוכלים גם עם העיניים”, גודל הפרי משפיע על מידת השובע. בשל כך, “לא משתלם” לאכול פירות מיובשים.

▼ למה מיובש כשאפשר טרי? הפירות המיובשים מאפשרים לנו לאכול אותם גם לא בעונת הבשלתם. עונת הבשלתם של הפירות משבעת המינים (שבעת המינים הם; חיטה, שעורה, גפן, תאנה, רימון, זית ותמר), הינה בקיץ. לכן, ב-ט”ו בשבט, ניתן לאכול אותם רק בצורתם המיובשת. בנוסף, לפעמים כשהמקרר ריק, כי לא הספקנו להגיע לסופרמרקט טוב שיש במזווה פירות מיובשים.

זאת ועוד; פעם הגיעה אלי מטופלת שלא אהבה לאכול פירות. הפתרון היה פירות מיובשים. כשבוע, לאחר מכן, היא השתתפה במסע עם תלמידיה לפולין. מניסיונה היא ידעה שלא יגישו להם פירות. לכן, הפתרון היה להביא מהארץ פירות מיובשים.

▼ לפי הקצב – כדי להאט את קצב פירוק סוכר הפירות, וכדי להקל על הלבלב שאמור במאה ה- 21 להפריש אינסולין בקצב שהוא לא הכיר מאז בריאת העולם, כדאי לאכול פירות עם שקדים ואגוזים טריים.

השומן שבאגוזים, גורם לפירוק איטי יותר של סוכר הפירות. בנוסף, כשאוכלים אגוזים ושקדים עם פירות, מקבלים ארוחה המכילה את שלושת אבות המזון; חלבון, ושמן מהאגוזים ופחמימות מהפירות. ולעניין המשקל, מומלץ לאכול בכל יום חופן אגוזים או שקדים. לא יותר.

________

*שרה בר אשר, תזונאית טבעית, המתמחה בתזונה לפי סוג הדם, למבוגרים ולילדים. מנחה קורס; “חיים נכונים לפי סוג הדם” ובעלת קליניקות לתזונה טבעית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן