על החברה הוטל קנס כספי בסך 100,000 ₪ ◄ עו”ד טלי קינן, לשכה משפטית משרד התמ”ת: ” בעסקת מכר מרחוק כאשר אין מפגש בין המוכר לקונה, על הצרכנים להקפיד בעת הקנייה כי מופיעים בפרסום תנאי הביטול וכל תנאי העסקה המלאים”
סוכנות “גוליבר תיירות”, הורשעה בגין הטעית צרכנים בעסקאות מכר מרחוק באתר האינטרנט
אברהם היימן, שופט בית משפט השלום בעיר ראשון לציון, הרשיע (ביום 17.12.09) את סוכנות הנסיעות “גוליבר תיירות בע”מ”, והשית עליה קנס כספי בסך 100,000 שקלים. כמו כן, חייב בית המשפט את החברה לחתום על התחייבות להימנע מעבירה דומה בסך 100,000 ₪ למשך תקופה של שנתיים.
פסק הדין, ניתן בעקבות כתב אישום שהגישה עו”ד טלי קינן, מטעם משרד התמ”ת, ולפיו הואשמה החברה בשישה אישומים בגין עבירות של הטעית המתייחסת לזכות הביטול, וכן הטעיה בנושא המחירים.
סגנית שר התמ”ת והאחראית על תחום הצרכנות, ח”כ אורית נוקד, אמרה בתגובה, כי; “אני מקווה ומאמינה שפסק הדין, יעודד צרכנים נוספים לא לחשוש ולפנות לערכאות משפטיות, כאשר הם מרגישים שנעשה להם עוול.
בנוסף, מדובר בתמרור אזהרה כלפי החברות במשק כי משרד התמ”ת אוכף וימשיך לאכוף את החוקים אשר באים להגן על הצרכן ולשמור על זכויותיו”. אמרה סגנית השר נוקד.
לפי חוק הגנת הצרכן, ברכישה במכר מרחוק, ניתן לבטל הן טיסה לחו”ל והן חבילת תיור תוך 14 יום מיום ביצוע הרכישה, ובלבד שהשירות שצריך להינתן לא יחול בתוך 7 ימים, לפני מועד הביצוע של העסקה (שאינם ימי מנוחה), ודמי הביטול, יעמדו על סך 100 שקלים או 5% מסכום העסקה – הנמוך מבין שניהם. רכישה שבוצעה בתוך 7 ימים, טרם מועד ביצועה לא ניתנת לביטול.
לפי כתב האישום, כבר בשנת 2006, הוזהרה חברת “גוליבר תיירות בע”מ” על ידי משרד התמ”ת, כי עליה לפרט את זכות הביטול באתר האינטרנט, והתיקון בוצע בהתאם.
בשנת 2008, בעקבות תלונות הצרכנים, נמצא על ידי משרד התמ”ת, כי פרוט זכות הביטול קיים באתר, אך החברה, נמנעה בפועל ממימוש זכות הביטול הלכה למעשה.
בשנת 2009, נמצא על ידי משרד התמ”ת, כי פרוט זכות הביטול, הושמט מאתר האינטרנט, כליל, וכן טופס הגילוי, שנמסר לצרכנים לא כלל את זכות הביטול המוקנית לצרכנים בחוק.
מכתב האישום, עולה, כי, צרכן, שרכש 3 כרטיסי טיסה וביטל העסקה כדין אצל גוליבר תיירות, בשנת 2008, נדרש לשלם קנס של $50 ובנוסף 100 ₪ לכל כרטיס, כתנאי לביטול העסקה, וזאת הן בניגוד לחוק והן בניגוד להתחייבות החברה לפי התקנון שבאתר האינטרנט.
במקרה נוסף, צרכנית אשר רכשה כרטיסי טיסה אצל חב’ גוליבר תיירות, בשנת 2009, התלוננה שגוליבר, הסתירו ממנה באתר האינטרנט (בתקנון) את הפרטים לגבי זכות הביטול המוקנית לה, לפי החוק, ואף סירבו לבטל לה את העסקה לאחר שנודע לה באיחור בדבר זכות הביטול המוקנית לה בחוק.
במקרה אחר, צרכנית נוספת שעשתה עסקה בשנת 2009, עם גוליבר תיירות בע”מ, וביטלה אותה כדין, נדרשה לשלם קנס של $150 לכרטיס כתנאי לביטול העסקה.
בגין המקרים הנ”ל, הורשעה חב’ גוליבר, בהטעיה בעניין זכות הביטול.
עוד עולה מכתב האישום, כי חב’ גוליבר תיירות, פרסמה באתר האינטרנט הצעה לרכוש כרטיסי הפלגות ליעדים שונים. כאשר הצרכנים ביקשו לרכוש את העסקה הנ”ל נדרשו הם לשלם מחיר גבוה יותר מהרשום בפרסום, ואילו ביצוע העסקה במחיר שפורסם הותנה בהזמנת חדר ל- 4 אנשים, כאשר תנאי זה לא הופיע בפרסום כלל.
בגין המקרים הנ”ל הורשעה גוליבר, בהטעיה בעניין המחיר.
כב’ השופט אברהם היימן, קבע, כי יש להחמיר בענישה ככל שמדובר בעבירות על חוק הגנת הצרכן, דעה שהובעה על ידו בעבר במספר רב של פסקי דין הדנים במימוש זכויות הצרכנים על פי החוק.
לפי עו”ד טלי קינן, מתנהלים תיקים נוספים נגד סוכני נסיעות בעבירות לפי חוק הגנת הצרכן, שהמשותף להם ולתיק זה הוא התניית תנאים מעמדת כוח, הגורמים להטעיית הצרכן שהוא הצד החלש בעסקה .
בעסקת מכר מרחוק כאשר אין מפגש בין המוכר לקונה, על הצרכנים להקפיד בעת הקנייה, כי מופיעים בפרסום תנאי הביטול וכל תנאי העסקה המלאים.
כל תלונה על העדר גילוי נאות או הטעיה במחיר העסקה, תיבדק בהתאם על ידי גורמי האכיפה של התמ”ת.
Add Comment