מחקר מסטרקארד: מועדוני הכדורגל באירופה שהעפילו לשמינית גמר ליגת האלופות של UEFA, יקבלו 50 מיליון € בממוצע ◄ שווי כלכלת ליגת האלופות של UEFA עבור אירופה נאמד ב-6 מיליארד € ◄ מועדון בורדו, הכניס בשלב הבתים 2009: 11.5 מיליון €
מסטרקארד: הכנסות מכבי חיפה, בליגת האלופות UEFA עמדו על 7,100,000 €
מועדוני הכדורגל המובילים באירופה, הכניסו כל אחד 50 מיליון אירו (€) בממוצע על העלייה לשמינית הגמר בליגת האלופות של UEFA, על פי מחקר שהוזמן על ידי מסטרקארד, מעניקת חסות רשמית ל-UEFA.
התגמולים הכספיים מגיעים כתשלום על השתתפות וככספי זכייה של UEFA (14 מיליון אירו בממוצע); נתח מההכנסות המסחריות של UEFA מהטורניר (זכויות השידור מוערכות ב-12 מיליון אירו); מכירת כרטיסים (כ-10 מיליון אירו); הכנסות ממסחור ושיווק, כולל חסויות ומכירת מוצרים, מזון ומשקאות (כ-8 מיליון אירו); והעלאת שווי השחקנים (6 מיליון אירו בממוצע).
המחקר, שנערך על ידי פרופ’ סיימון צ’אדוויק – מומחה עולמי לעסקי ספורט, גילה שהמועדון שהרוויח את הסכום הגדול ביותר היה ז’ירונדן דה בורדו, שגרף 11.5 מיליון אירו בכספי זכייה בלבד בשלב הבתים של ליגת האלופות ו-3 מיליון אירו, נוספים עלייה לשלב שמינית הגמר. ההערכה היא כי המועדונים שהתחרו בשלב הבתים ולא עלו לשמינית הגמר הכניסו 32 מיליון אירו בממוצע מהשתתפותם.
ישראל, זכתה השנה לחלקה בתהילה עם מכבי חיפה, אשר שיחקה בבית A, יחד עם; באיירן מינכן, טורינו יובנטוס וז’ירונדן דה בורדו. כתוצאה מכך, קיבלה מכבי חיפה, נתח בסכום של 7,100,000 אירו בכספי זכייה, כך על פי המחקר. חברת מסטרקארד, מעניקת חסות רשמית לליגת האלופות של UEFA, העניקה את זכות ליווי השחקנים במשחקי מכבי חיפה באיצטדיון רמת-גן לילדי שותפיה העסקיים בישראל – ישראכרט, ICC ו-לאומי קארד.
אנגליה, איטליה, וספרד, נהנו מן הגידול הגדול ביותר בהכנסות בשנה הקלנדרית הזאת. אנגליה, עם מנצ’סטר יונייטד שהגיעה לגמר 2009 ועוד 4 קבוצות בשלב הבתים 2009, הכניסה למועדוניה סכום של 129.5 מיליון אירו (129,476,000 אירו) בדמי זכייה.
מועדונים באיטליה, עם 3 קבוצות בשלב שמינית הגמר ו-4 קבוצות בשלב הבתים השנה, הכניסו 104 מיליון אירו (104,007,000 אירו). במהלך אותה התקופה, הכנסות המועדונים הספרדיים, הגיעו ל-96.9 מיליון אירו (96,947,000 אירו), הודות לברצלונה שהניפה את הגביע בעונה שעברה ו-4 קבוצות בשלב הבתים 2009.
פרופ’ סיימון צ’אדוויק; “המחקר, מראה, כי שווי ליגת האלופות של UEFA עבור כלכלת אירופה הגיע במהלך השנה הקלנדרית עד 6 מיליארד אירו, כאשר אנגליה, איטליה וספרד, נהנו מהדחיפה הכלכלית הגדולה ביותר ב-12 החודשים האחרונים. המשמעות היא שה’כלכלה’ השנתית של ליגת האלופות דומה לזו של גמר הגביע העולמי האחרון של FIFA בגרמניה.
מעבר להיותו אירוע מרגש לאוהדי כדורגל בעולם כולו, עובדה זו הופכת את המפעל לנכס חסות מן השורה הראשונה ולגורם חשוב בתרומתו לכלכלת אירופה וקידומה המסחרי. מעטים מודעים לכך ש-UEFA, הגדילה העונה את דמי הזכייה עבור ליגת האלופות באופן משמעותי, ולאור היציאה מההאטה הכלכלית זוהי תנופה של ממש עבור המועדונים”.
ילדי ישראכרט שליוו את שחקני יובנטוס בעלייתם למגרש – עם קארין דאלווה, מנהל הפעילות בישראל של מסטרקארד. צילום: אלאן שיבר
פול מוילנדיז’ק, ראש מחלקת החסות במסטרקארד אירופה; “כמעניקי חסות רשמיים לליגת האלופות של UEFA בכדורגל מאז 1994, אנו סבורים שהמחקר על ההשפעה הכלכלית של מפעל זה חיוני, ומאשר, כי מסטרקארד בין המובילות בהקניית תובנה לגבי ההיבט העסקי של הספורט. המחקר מוכיח שוב את השפעתם הכלכלית של אירועים אלה ומדגים את העידוד החיובי שיוצרת התשוקה לכדורגל – לא רק עבור המועדונים המשתתפים אלא עבור הכלכלה כולה”.
UEFA, מעניקה 3.8 מיליון אירו לכל קבוצה שעולה לליגת האלופות, בנוסף ל-3.3 מיליון אירו על השתתפות בשלב הבתים (550,000 אירו למשחק). ניצחון בשלב הבתים שווה 800,000 אירו למשחק, או 400,000 אירו במקרה של תיקו. עלייה לשלב שמינית הגמר מזכה ברווח נטו של 3 מיליון אירו בדמי זכייה, כאשר קבוצה שעולה לשמינית הגמר על ידי ניצחון בכל משחקיה מרוויחה 14.9 מיליון אירו רק מדמי הזכייה.
על פי הדו”ח, תעביר UEFA תשלומים נוספים לקבוצות בשלב הבתים בהתאם להצלחה המסחרית של הטורניר שעשויה להסתכם בכ-12 מיליון אירו למועדון. עוד עולה כי מכירת הכרטיסים הניבה הכנסות של 8.55 מיליון אירו בממוצע בשלב הבתים, כאש ההכנסות ממסחר ושיווק הסתכמו ב-6 מיליון אירו, נוספים בממוצע ושווי השחקנים גדל ב-5 מיליון אירו בממוצע עקב עלייה לשמינית הגמר.
המשמעות היא שהגידול הכלכלי הממוצע הנובע מעלייה דרך שלב הבתים מתחלק כך ש-28% נובעים מדמי הזכייה של UEFA, 24 אחוז מתמלוגי השידור של UEFA, 20 אחוז ממכירת כרטיסים, 16% מהכנסות מסחר ושיווק, ו-12% מהעלאת שווי השחקנים.
דמי הזכייה של UEFA מוסיפים 3.3 מיליון אירו לכל קבוצה ברבע גמר, 4 מיליון אירו לכל קבוצה שהעפילה לחצי הגמר, 5.2 מיליון אירו לסגנית האלופה, ו-9 מיליון אירו לאלופה. לפי המחקר של מסטרקארד, הקבוצה שתניף את גביע אליפות UEFA במדריד במאי 2010, עשויה להרוויח עד 31.2 מיליון אירו בדמי זכייה בלבד, לפני הכנסות נוספות משמעותיות.
יחד עם כל ההכנסות מדמי הזכייה, המסחור והשיווק, התברר במחקר שהוזמן על ידי מסטרקארד, כי שווי הגמר של ליגת האלופות שנערך ברומא 2009, עמד על למעלה מ-110 מיליון אירו למנצחת, ברצלונה, ולפחות 65 מיליון אירו לסגניתה, מנצ’סטר יונייטד – מה שמלמד כי דמי הזכייה הם פחות ממחצית הסיפור.
המחקר על השפעתה הכלכלית של ליגת האלופות של UEFA לעונות 2006-2007, 2007-2008, 2008-2009 ו-2009-2010 ועל אליפות אירופה של UEFA 2008 הופך את מסטרקארד לאחת מהספקיות המובילות של תובנות על הצד העסקי של הספורט.
מסטרקארד בין המובילות בהקניית תובנה לגבי ההיבט העסקי של הספורט
◄ אודות פרופ’ סיימון צ’אדוויק
סיימון צ’אדוויק (Chadwick) הוא פרופסור לאסטרטגיה ושיווק בעסקי הספורט בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת קובנטרי (Coventry), שם הוא מכהן כמנהל המרכז לעסקי ספורט בינלאומיים (CIBS) – אותו הקים ב-2007. פרופ’ צ’אדוויק פרסם מאמרים רבים בתחומי שיווק הספורט והאסטרטג
Add Comment