נגישות כאן ישראל

יום הנכה הבינלאומי: 13% מקרב אנשים עם מוגבלות שאינם עובדים שחיפוש עבודה, נדחו בשל מוגבלותם

0
0

יום הנכה הבינלאומי, מפרסמים מינהל מחקר וכלכלה והמטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה נתונים אודות אנשים עם מוגבלות חמורה. מהנתונים, עולה, כי בישראל, חיים כיום 650 אלף אנשים עם מוגבלות, המהווים 18% מכלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 20-64
יום הנכה הבינלאומי: 13% מקרב אנשים עם מוגבלות שאינם עובדים שחיפוש עבודה, נדחו בשל מוגבלותם
יום הנכה הבינלאומי: 13% מקרב אנשים עם מוגבלות שאינם עובדים שחיפוש עבודה, נדחו בשל מוגבלותם

לקראת יום הנכה הבינלאומי (International Day of Disabled Persons), המתקיים היום (ה’, 3/12/2009), מפרסמים, מינהל מחקר וכלכלה והמטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה ומינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ”ת, לקט נתונים אודות אנשים עם מוגבלות חמורה כפי שמופיעה בסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומהם, עולה, כי במדינת ישראל, חיים כיום 650 אלף אנשים עם מוגבלות, המהווים 18% מכלל האוכלוסייה בישראל בגילאי 20 – 64. מתוכם, 395 אלף, דיווחו, כי מוגבלתם מפריעה להם בתפקוד היומיומי, בעוד ש-250 אלף, דיווחו, כי המוגבלות מפריעה להם מאוד.

שיעור התעסוקה בקרב אנשים עם מוגבלות חמורה, הינו נמוך מאוד ועומד על 30%, ביחס ל-71% בקרב אנשים ללא מוגבלות. שיעור התעסוקה בקרב אנשים עם מוגבלות חמורה בעלי תפקוד חלקי עומד על 20.5% ובקרב בעלי התפקוד המועט על 10.7% בלבד.

• ממוצע השכר של אנשים עם מוגבלות חמורה עמד על 4500 ₪ לחודש, סכום הנמוך ב-2000 ₪ מממוצע השכר של אנשים ללא מוגבלות.

• עד כה, ביצע המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה למעלה מ 2300 אבחונים להערכת יכולת עבודה, בעקבותיהם הותאם שכר המינימום של הפונים.

• המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, אישר עד כה 48 בקשות של מעסיקים עבור 55 התאמות שונות והשתתף בסכום כולל של כ 900 אלף ₪, המהווים כ 60% מהעלות הכוללות של ההתאמות.

• 70% מהעובדים עם מוגבלות חשים מופלים לרעה במקום העבודה שלהם בשל מוגבלותם.

• אותרו (למי שנקבעה להם מגבלת ניידות של 75% ומעלה), כ 700 עמותות שמטרתן לסייע לאנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים.

במסגרת סקר מיוחד, אותו ערך מנהל מחקר וכלכלה, רואיינו 259 עמותות, מהן 127 עוסקות בקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות, במקביל לתחומי פעילות אחרים כגון חינוך ופנאי.

כך עולה, מלקט נתונים שהוכן על ידי המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה ומינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ”ת, לרגל יום הנכה הבינלאומי.

מקורות הנתונים עליהם מתבסס הלקט, הם כדלקמן; מחקרי מינהל מחקר וכלכלה, שנערכו בשנה האחרונה; מידע מינהלי ביחס לאבחוני שכר מינימום ולהתאמות במקום העבודה; השנתון הסטטיסטי של המוסד לביטוח לאומי לשנת 2008.

עוד עולה מהלקט, כי; 57% מהאנשים עם מוגבלות חמורה (250 אלף) הינם ברמת תפקוד חלקית או מועטה. (רמת התפקוד מתייחסת ליכולתו של הפרט לאכול, להתלבש, להתרחץ ולהתהלך מחוץ ובתוך הבית ללא קושי ובכוחות עצמו). השכלתם של אנשים עם מוגבלות חמורה, הינה נמוכה משמעותית מהשכלתם של אנשים ללא מוגבלות.

96% מהישראלים, סבורים, שחובת ואחריות המדינה לעזור במציאת עבודה לאנשים עם מוגבלות

רק כ-12% מהאנשים עם מוגבלות חמורה, הינם בעלי תעודת בגרות, בהשוואה לשיעור כמעט כפול בקרב אנשים ללא מוגבלות (23.5%). ממוצע שנות הלימוד של אנשים עם מוגבלות חמורה עומד על 9.3 שנים בהשוואה ל 12.9 שנים בקרב אנשים ללא מוגבלות.

• 15% מהאנשים עם מוגבלות חמורה הינם עובדים בלתי מקצועיים, בהשוואה ל 7% בלבד בקרב עובדים ללא מוגבלות. רק כ-12% מהאנשים עם מוגבלות חמורה הינם בעלי משלחי יד אקדמיים וניהוליים, בהשוואה לכ-22% בקרב עובדים ללא מוגבלות.

• 195 אלף אנשים בממוצע לחודש קיבלו בשנת 2008 קצבת נכות כללית, בסכום כולל של כ-5.5 מיליארד ₪.

• כ-7530 ארגונים מעסיקים עובדים עם מוגבלות המהווים כ 5% מכלל העסקים בישראל המעסיקים לפחות שכיר אחד.

• בממוצע כל עסק העסיק כ 1.6 עובדים עם מוגבלות ובסה”כ מספר האנשים עם מוגבלות העובדים בעסקים נאמד בכ-12 אלף איש. 80% מהעובדים הללו כבר היו בעלי מוגבלות בעת שהתקבלו לעבודה והיתר הפכו לבעלי מוגבלות במהלך עבודתם.

• 30% מההתאמות במקום העבודה שאושרו הן עבור מוגבלות בניידות; 28% הן עבור מוגבלות בשמיעה; 16% עבור מוגבלות פיזית; 14% עבור כבדי ראיה ועיוורים והיתר הן התאמות עבור אנשים עם מוגבלות נפשית או לקות למידה.

• מרבית העובדים הניגשים להליך התאמת השכר הם בעלי מוגבלות שכלית (37.4%) או נפשית (36.1%). היתר הינם בעלי מוגבלות בריאותית (7.8%), פיזית (7.1%), חושית (3.8%), תקשורתית (1.3%) או בעלי לקות למידה (5.7%).

• 13% מקרב אנשים עם מוגבלות שאינם עובדים או שהם עצמאים, דיווחו, כי בעת חיפוש עבודה נדחו בשל מוגבלותם.
• 96% מהישראלים, סבורים, כי חובתה ואחריותה של המדינה לעזור במציאת עבודה לאנשים עם מוגבלות.

• 127 העמותות שעוסקות בתעסוקה מפעילות 150 תוכניות. בתחום התעסוקה, סייעו העמותות הללו על פי דיווחיהן לכ-43 אלף אנשים. כ-14 אלף אנשים עובדים בעמותות הללו. מהם 4,700 עובדים עם מוגבלות.

יום הנכה הבינלאומי – International Day of Disabled Persons

יום הנכה הבינלאומי, מצוין ב-3 בדצמבר מדי שנה, והוא מוקדש לקידום ההבנה כלפי הנכים ולעידוד התמיכה בכבודם, בזכויותיהם ובשלומם. היום, נועד גם להגביר את המודעות לתועלת שבהכללת נכים בכל היבטי החיים הפוליטיים, החברתיים, הכלכליים והתרבותיים.

אירועי היום, מאורגנים על ידי נכים, ארגונים קהילתיים, גופים עסקיים, יחידים וגופי ממשל. היום, נועד לאחד אנשים מרחבי העולם, שחוגגים ומכירים בתרומותיהם, כישוריהם והישגיהם של הנכים.

בשנת 1992, עם סיומו של עשור הנכים (1983-1992), קבעה העצרת הכללית של האו”ם את ה-3 בדצמבר כ’יום הנכים הבינלאומי’.

האו”ם, מכריז על נושאי היום, המבוססים על הנאה שווה מזכויות אדם והשתתפות של נכים בחברה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן